Lammstek på grill i folie

Startat av nisseni, 2016-05-06 10:16

Föregående ämne - Nästa ämne

nisseni

Gjorde för en tid sedan ett misstag. Jag skulle tillaga en lammstek. Vändstekte den, masserade in lite timjan och rosmarin. Den fick sedan ligga i en gjutjärnspanna en timma längre än den skulle. Misstaget blev succé, det blev otroligt gott och mört. Serverades tillsammans med ugnsbakade rödbetor, morötter och chevreost + pinjenötter.  Detta har lagats många gånger sen dess.

Nu till min fundering. Jag tänkte prova en variant a detta på grillen. Min tanke är då att grilla stekarna lite lätt, sedan packa in i folie tillsammans med olja, timjan, rosmarin, lök, vitlök salt och peppar. Sedan låta dem ligga på grillen i ca 2 timmar.

Så frågorna då: Tror ni att det blir torrt om man gör det på detta sätt? I gjutjärnspannan kunde man ju tillsätta vatten, men jag vet inte hur mycket det gör? Ska man putsa steken innan? Har alltid gjort detta, men så slog det mig att man kanske ska putsa efter en timma, för att få ut något av fettet?

Robert Rollert

Nisseni.
Tror inte det blir torrt.
Grilla först hårt på direkt värme för att stänga porerna, använd grilltång och inte stekgaffel.
När köttet är brynt fortsätter du grilla under lock på låg temperatur på indirekt värme. Försök hålla runt 150 grader under locket.
Se till att använda en stektermometer som kan sitta i under hela tiden och grilla tills du nått rätt temperatur runt 60-65 grader.
Tag sedan av och linda in steken i bakplåtspapper och låt vila i ca:10 minuter då hinner innertemperaturen stiga till runt 65-70 grader innan du trancherar den. Jag kan också rekommendera att du penslar köttet då och då med marinad eller glace, det påverkar inte smaken på själva köttet men ger en fin grillyta och underbara dofter medan du grillar. Oljan från marinaden/glasen droppar även ner på flame tamers om du kör gasol eller på kolen om du kör med det och ger en lite rökig smak.
Hoppas det blir gott och hör gärna av dig och berätta hur det blev.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal