Ekonomi i köket, snåltips här tack!

Startat av Kari, 2007-06-20 11:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Knep & knåp för plånboken! Här är mitt tips!

------

Jag har svåra psykiska problem  ;) med disktrasor, även en ny direkt ur förpackningen är ju bara ny en enda gång, riktigt vidrigt har jag alltid tyckt.

Nu i våras hitta jag en silikonskrapa, menad för bilvård, som blivit en trotjänare på diskbänken nu, skulle tro att jag har halverat mitt Torky konto. Förut gick det en 100meters rulle på en vecka och nu räcker den säkert i två veckor om inte mer.

Skrapan finns där Du köper bilgrejer för ca 50:- och heter Turtle, som bil vaxet

--------

Nu vill jag ha Ditt bästa spartips!



Andreas

Bra tråd o bra tips! Men jag flyttar den från köksredskap till mer allmän avdelning eftersom ämnet är bredare än så - ekonomi i köket kan ju lika gärna handla om att spara energi eller hushålla med råvaror.

Ska definitivt klura mer på detta, men ett tips jag såg i en tidning rätt nyss var att man aldrig skall hälla ut kokande vatten i avloppet, skribenten där menade att det var massor av energi som gick till spillo då. Istället skulle man låta vattnet stå och kallna till 20 grader innan man hällde bort det. Men visst låter det lite väl bängligt om man exempelvis ska hälla över pastavattnet i nåt annat kärl för avsvalning?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Ett ägg tips dårå...

Lagom hårt kokta med minsta möjliga el!

En kastrull som precis är lagom stor för plattan, lagom många ägg, vatten precis så att äggen täcks, koka upp, stäng av plattan, dra av kastrullen till ett korkunderlägg och låt stå 6-9munuter. Klart!

Den elektriska äggkokaren är inget att ha, jag slängde faktisk min. Mitt sämsta prylköp.  :-[

Går säkert med vattenkokare å, men en tjockbottnad kastrull håller värmen bättre.

Om alla äggen är hela och fina så kan man slå över det varma vattnet i grillpannan från igår med en droppe diskmedel i, ska ju ändå ligga och dra tills diskarn kommer. (jag själv)

För att utnyttja kvarvarande värme på plattan ställ dit kaffepannan om Du kokar Ditt kaffe som förr.


crlhrv

2007-06-20 12:57 #3 Last Edit: 2007-06-20 13:00 by crlhrv
Citat från: elka skrivet 2007-06-20 12:48
En kastrull som precis är lagom stor för plattan, lagom många ägg, vatten precis så att äggen täcks, koka upp, stäng av plattan, dra av kastrullen till ett korkunderlägg och låt stå 6-9munuter. Klart!


För att det ska gå ännu snabbare kan man väl låta kastrullen stå kvar på plattan efter att man stängt av den? Om man inte behöver använda den till något annat vill säga.

Andreas: på vilket sätt skulle energin "sparas" om man lät vattnet svalna 20 grader? Skulle det kokheta vattnet förstöra ledningarna? Jag tycker det verkar vara lite underligt.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Sweber

Jag har nästan ingen restvärme i plattan, så jag måste nog använda korkunderlägg.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

crlhrv:jag tror det är meningen att värmen från 100 grader till 20 grader ska gå ut i rummet o värma det.Klart intressant på vintern men inte på en varm sommardag.

crlhrv

agnetasch: nä kan bli lite lätt fuktigt i sådana fall, men om det är så det är tänkt så är det ju rätt smart.
Bör fungera på samma sätt med ugnen om man använt den, öppna luckan och släpp ut värmen.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari

Jag som inte gillar disktrasor, Wettex dukarna, dom som är lite som skum Ni vet, går utmärkt att tvätta i tvättmaskinen på 90 grader.

Skippa sköljmedel.

Andreas

Calle, Agneta: jo tanken är att grytan alltså skall stå (med locket på - inte dunsta) och fungera som ett värmeelement istället för att man häller ut värmeenergin till ingen nytta i avloppet.

Elka: Jag tror det kostar rätt mycket att köra en tvättmaskin på 90 grader, förmodligen mycket energisnålare att koka trasan i en liten kastrull på spisen.

Vad var det för fel på äggkokaren tyckte du?

Nåt annat jag tror man kan spara några kronor på är att välja rätt diskmedel. Vissa ser billiga ut men är otroligt odryga. Samma med hushållspapper, kan ibland se väldigt billigt ut på prislappen men rullarna innehåller löst rullat fluff som tar slut på nolltid.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Vet inte vad det kostar med en 90 tvätt, men koka snusket är ju jätte smart! Så får man buljong på köpet! *yak*

Äggkokaren blev äcklig, kalk som bränner, ev ägg som spricker eller lite äggvita kommer ut ur hålet som man gör på äggen gjorde min senaste äggkokare oaptitlig.
Plus att man var tvungen att vakta kokaren där summern gick för att stänga av.
Kastrullen på korkunderlägget kan man glömma med gott samvete då äggen inte blir mer än hårda.

Diskmedel är spännande, jag har en pumpflaska från apoteket som är till flytandetvål, Lactasyd som nästan är vatten tunnt, där i blandar jag hälften diskmedel hälften vatten och pumpen levererar ett lagom skum.
En liter diskmedel "blåvitt" för en dryg tia räcker mer än ett år. Innan pumpen gick det 3-4 flaskor om året.
Men diskmaskinen gör det mesta jobbet ska tilläggas.

Anne

Haha - jag älskar min äggkokare. Jag har inte kokat ägg på något annat sätt, ja, nånsin. Eller aldrig lyckats, kan man väl säga. Jag växte upp med äggkokare, och när jag flyttade hemifrån fick jag en precis likadan i present. Har aldrig blivit äcklig eller ofräsch (jaja, lite kalkig möjligen) sen dess. (10-11 år sådär...) Blir perfekta mellankokta ägg alltid.

Nåja, det hade inte så mycket med tråden att göra kanske. Spartips, well, jag har alltid diskmedel i sprayflaska, det blir otroligt drygt. Fast alltid Yes, tack.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Elka: späda diskmedel ja det borde man spara lite på, blir ju faktiskt lättare att få en mindre dos då, för ofta när man ska diska bara en kniv eller något blir det en alldeles för stor diskmedelsdroppe.

Anne: lite OT men vad har du för äggkokare som är så bra, fabrikat? Går den att köpa fortfarande?

Diskmedel i sprayflaska var smart, jag förmodar att  du har en riktigt snygg sådan?

En annan smart grej som vi hade på min förra arbetsplats var en Quick-disk. Har någon av er provat den?
http://skarv.snf.se/store/itemdesc.asp?sku=3934&categoryid=naturprylar
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Andreas - jag byter sprayflaska lite då och då, så nä, ingen särskilt snygg :) Ganska standard, nåt från Ica Maxi. Blandar typ en del diskmedel, tio delar vatten. (häll l å n g s a m t, annars får du bara skum.)

Äggkokaren är nog en Philips, men jag hittar den inte på deras sida. Kanske inte finns längre?
Anne's Food - min matblogg

Kari

2007-06-25 15:47 #13 Last Edit: 2007-06-27 15:17 by elka
Quick-disk var ju ingen dum grej! Ska leta reda på en sånn, Tupperware borde ha något liknande tycker jag med en sugkopp under.

crlhrv

En sådan Quick Disk-grej finns på Designtorget om du har nära till en sådan.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari

Citat från: crlhrv skrivet 2007-06-25 22:57
En sådan Quick Disk-grej finns på Designtorget om du har nära till en sådan.


Är det en butik eller postorder? Stockholm?

crlhrv

2007-06-26 18:13 #16 Last Edit: 2007-06-26 18:20 by crlhrv
Designtorget finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Jag tror inte att de har någon webbshop, men kolla in www.designtorget.se. Så här ser den ut på deras hemsida:
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Citat från: Andreas skrivet 2007-06-21 00:11
Elka: Jag tror det kostar rätt mycket att köra en tvättmaskin på 90 grader, förmodligen mycket energisnålare att koka trasan i en liten kastrull på spisen.


Såg precis en bättre variant på detta som nog är den absolut energisnålaste: blöt upp trasan ordentligt, lägg den på en tallrik och kör i mikron en minut på högsta. (Har inte provat detta själv än, kanske bäst att testa med 30 sekunder först...)
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Citat från: Andreas skrivet 2007-06-27 15:03
Såg precis en bättre variant på detta som nog är den absolut energisnålaste: blöt upp trasan ordentligt, lägg den på en tallrik och kör i mikron en minut på högsta. (Har inte provat detta själv än, kanske bäst att testa med 30 sekunder först...)


Wow... Låter mer än spännande! *ler*

Urban

Kan inte obehaglig lukt av typ. sur trasa sprida sig i köket om man gör så?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal