Kan man göra salt med röksmak själv i en rök?

Startat av Kari, 2007-07-02 18:44

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Citat från: Andreas skrivet 2007-06-23 10:26
Calle: Jag såg nånstans att jod faktiskt kan ge viss bismak ibland. Samtidigt finns det ju en anledning till att jod tillsätts.

Tack Elka. Posta gärna andra extrema närbilder på saltkristaller om ni har något annat salt hemma.

Här är ett salttest: http://www.slate.com/id/2117243 där Maldon placerade sig bäst i de flesta moment.

Undrar just förresten om man kan göra salt med röksmak själv i en rök.


Lovar att röka salt nästa gång! En eller al är frågan..  ;) Bild kommer å!

Kari

Citat från: elka skrivet 2007-07-02 18:44

Undrar just förresten om man kan göra salt med röksmak själv i en rök.



Rökte salt igår, 90 minuter på al, blev lätt brunt men ingen smak.. Men skålen blev kanske snyggast av alla skålar...  ;)

crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari

90 min i röken. Ikea 3spänn. Snyggare än innan iaf.. *ler*

Det lustiga är att färgen påminner lite om Renault skålarnas. Fast ändå inte såg jag nu.

Anne

Hur såg skålen ut innan då? Den blev ju ruskigt fin nu :)
Anne's Food - min matblogg

Urban

Elka: jag tror att det hela hade funkat bättre om du lagt saltet utspritt på ett finmaskigt stålnät så att rökaromerna kom åt saltet istället för att hamna på skålen. Vad jag menar är att det fina mönstret (rökoljan) som blev på skålen skulle ha hamnat på saltet istället  ;)

Kari

Urban: Jepp, nästa gång!
Anne: Vit blank. Undrar om det går att lacka med klarlack? Kul minne. Eller affärsidé..*s*

roffekock

Du kan gnugga in lite rökolja i saltet och och sen köra det på nät. Fullt ös och mycket rök. ;)
Matforum är bäst

Kari

Vad ska jag ha för nät om man er till materialet? Vill ju inte ha bismak och inte bli förgiftad..
Nät kommer ju på rulle, hur får man det någorlunda rakt/platt? Har inte någon svets..

Anso

Men ett såntdär nät som är i "plattorna" man har över stekpannan så det inte skvätter borde fungera bra. *funderar*

roffekock

Du ska ha ett rostfritt nät finmaskit vik  det över en träram.
Matforum är bäst

Kari

Tack för bra förslag Anso & Roffekock! Stänkskydd finns hemma och kostar inte många kronor ifall den blir keff.

roffekock

2007-10-11 20:50 #12 Last Edit: 2007-10-12 07:48 by Andreas
Citat från: Znapper skrivet 2007-10-11 13:26
Flera bekanta har pratat om Hickorysalt.
Ska tydligen vara sjukt gott.
Men dom hittar det inte i butikerna längre.
Någon här som vet var man kan köpa det?


Hickorysalt finns att köpa från Ridderheims. Men det finns ingen orsak att köpa när man kan göra själv om jag inte missminner mig så har vi haft det på tapeten innan. Men om det finns intresse så kan jag lägga ut hur man gör, men man måste ju minst ha tillgång till en klotgrill.

[Edit: Andreas klippte in citat Znapper innan flytt till  Kan man göra salt med röksmak själv-tråden.]
Matforum är bäst

Znapper


roffekock

Det är otroligt enkelt men du måste ha ett salt av god kvalité och du måste ha rökarom av något slag förslagvis liquid smoke. Du häller ut saltet på en bakplåt slår på rökaromen och gnuggar det ordentligt mellan händerna (du blir väldigt ren om du inte var det innan du började) sen kan du värma det lite i ugnen på svag värme en halvtimma eller så. Under tiden sätter du fart på din klotgrill högsta värme elda utav bara f............. sen på med rökspån helst hickory om du har, annars går det med annat tex alspån till en ABU rök. in med saltet i grillen det ska helst vara utbrett på tex ett bakpapper se kör du till du tröttnar.Rör om då och då så det inte klumpar sig.Ju längre rökning ju mer smak. Prova dej fram. Om du vill ha ett prov kan jag fixa ett litet  kuvert till dig bara så du har att jämföra med. Det får inte var blött när du förvarar det utan då får du torka på svag värme i ugnen. Saltet ska nu ha en bärnstenliknande färg och lukta gott. Helt suveränt att ha i matlagningen. :D

......förvaras i en liten plastburk. När du fabricerar gör en ordentlig sats. Nu är det ju snart jul roligt att ge bort tiill vänner i present eller?
Matforum är bäst

Andreas

2007-10-12 07:46 #15 Last Edit: 2007-10-12 07:50 by Andreas
(Ja du minns rätt Roffekock. Flyttade dessa inlägg till salt-med-röksmak-tråden.)

Citat från: roffekock skrivet 2007-10-11 23:59
Det är otroligt enkelt men du måste ha ett salt av god kvalité och du måste ha rökarom av något slag förslagvis liquid smoke. Du häller ut saltet på en bakplåt slår på rökaromen och gnuggar det ordentligt mellan händerna


Varför ska man gnida in saltet i fusk-rökarom om man ändå ska röka det? ???
Den som inte frågar får inga svar.

Znapper

Citat från: roffekock skrivet 2007-10-11 23:59
Det är otroligt enkelt men du måste ha ett salt av god kvalité


Kan du föreslå något?
Flingsalt, bollar eller?

roffekock

andreas du får en bättre smak. Jag har provat olika modeller och kommit fram till att den metoden är bra. Flingsalt är bra för det är mjukt och på så sätt tränger röksmaken in lättare.
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal