OMRÖSTNING: Hur kallt har du i frysen? Hur kallt ska man ha egentligen?

Startat av Andreas, 2007-11-07 09:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Hur kallt har du i frysen?

Ännu varmare
-17
-18
-19
-20
-21
-22
Ännu kallare
Har ingen termometer...

Groo

Citat från: Andreas skrivet 2007-11-07 09:25
Energirådgivarna vill att vi har så nära -18 som möjligt.
http://www.energiradgivningen.se/sparaenergihushall.html
"Normal temperatur i ett kylskåp bör vara 4°C och i en frys ca -18°C. Varje grads sänkning ökar energiförbrukningen med ca 3-5 procent."

Men livsmedelsverket vill gärna att vi ligger lite lägre.
http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelskontroll/datorbaserade/hjalpreda_storhushall_2_0_bilaga.pdf
"Lufttemperatur i samtliga frysutrymmen skall vara högst -18°C, helst lägre."



Intressant att det där med -18°C fortfarande är norm och det som många tror är bäst. Det är ju inget annat än 0° Fahrenheit!

Andreas

Susanna.S: Tack så mycket, men det här med bröd förstår jag fortfarande inte riktigt, för om det du säger om vätskeförlust skulle stämma i nån större omfattning så borde det väl synas ordentligt med fukt på insidan av brödpåsen?

Mums: Tack så mycket, det var intressant! Du råkar inte ha nån sån där billig energimätare (http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemList.jsp&%40where.CategoryParent%3ACategoryID%40op.eq%40comp.Items=050411 eller http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251496) för att följa följa upp beräkningen med faktiska siffror?

Groo: Det var en bra synpunkt, så du menar att rekommendationen om -18 i frysen enbart bygger på att det råkar vara 0 grader farenheit?
Den som inte frågar får inga svar.

Niclas

Det är något fel på min frys, det är alltid under -30 och går inte att ändra.

crlhrv

Niclas: det är inte bra. största sannolikhet är det termostaten som pajat. jag hade -35 i min innan jag fick en ny.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Johansson

Jag har alltid -20 i min frys. Fick det tipset av en slaktare i Nyköping då han påstod att man får mycket längre och säkrare hållbarhet om man går ned 2 grader från -18. Kanske är det så, kanske inte men man är ju vanemänniska ;) 

MiGa

-18 i frysen +5 i kylen det är vad jag har hört att det ska vara och det har jag  ;D ;D ;D

Kari

Var skall man mäta tempen i frysen och kylen? Så att säga mitten/mitten/mitten?

Kylens digitala visar +4(den fast monterade). Mitten på översta hyllan är+7, hylla två-tre +4, understa +1,5 och under glashyllan(grönsakslådan) nästan noll. Är inte det uppochned tänkt av Bosch?

Helt sonika har vi grönsaker högst upp och kaviartuber och liknande i grönsakslådan. Ölen å!

Andreas

Johansson: En fördel med att ligga på -20 är att du har lite marginal ifall nu termometern visar en grad fel eller två.

Elka: Man bör nog mäta på de ställen man tänkt förvara mat :), dvs som du gjort uppifrån och ned på olika hyllor. Jovisst känns det lite bakvänt att det är kallast nedtill och samma i min Electroluxkyl men det är ju enligt fysikens lagar - värme uppåt och kyla nedåt. Enda sättet att få någorlunda samma temperatur i hela skåpet är att som i vissa kylskåp montera fläkt. (Fast varför har du kaviartuben så kall, håller inte den ändå, är det inte bättre ha det känsligaste som kött och fisk där?)

Har du provat mäta på olika hyllor i frysen, inte jag, är det stor skillnad mellan topp och botten där också?
Den som inte frågar får inga svar.

Blom

Vi har alltid haft runt 5-6 grader i kylet tills det att ja började förstå sånna grejer å bli lite mer kräsnare av mig så då gick ja givetvis å sänkte temepn direkt. så nu har vi i kylet runt 2 för det värsta som finns är när mjölken eller juicen är så där ljummen. Helst skulle ja vilja ha ett dricka kyl som man kunde ha allt sånt i för det du dricker ska vara rejält kallt.

I frysen däremot har vi -22 för på -18 så tyckte ja glassen tinade så snabbt så det gick ju inte.

På tal om ngt (halvt) annat så såg ja ett program en gågn med en japansk kock som skulle öppna ny restaurang i USA och han hade i vissa rätter tonfisk som bara fiskades en gång om året så de va ju tvunga å köpa på sig en massa. Så i deras kök hade de ett frys med baar den här sorten tonfisk som höll -74...ja ni läste rätt -74!!! :o  han sa att den inte påverkades någonting och höll sig hur länge som helst i sån kyla....undra vad det fryset kostade  ;D

Robin_lorentz

Jag skaffade nyss en ståfrys så jag vet inte riktigt hur kall den är än...den kyls ner just när jag skriver detta :) hoppas det inte tar för lång tid  ;D Men när jag bodde i förra lägenheten med tillhörande frys så låg jag på runt 20C. tycker det funkade mkt bra

vad är det där turboläget ni skrivit om? är det min knapp där det står "rapid switch" "congélation rapide" eller "super-schalter" som är motsvarigheten?
fanns ingen manual när jag fick den av en arbetskollega :o

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal