Vad är skillnaden på olika sorters rapsolja?

Startat av Lotta L, 2008-11-04 17:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Lotta L

Det finns både kallpressad och varmpressad rapsolja, vad är skillnaden och när bör man använda vilken?

Tobias

Nu kommer jag inte ihåg exakt vad skillnaden rent tekniskt är, men jag kan säga som så att kallpressad rapsolja är helt underbar. Den smakar nötigt och gott, till skillnad från den vanliga varmpressade som knappt smakar nåt alls. Nu säger jag inte att den varmpressade är dålig, utan de är givetvis bra till olika saker.

Andreas

Jag har inte ens reflekterat över att det finns både varm- och kallpressad rapsolja, har nog bara tänkt på pressning när det gäller olivolja. Finns kallpressad rapsolja i alla mataffärer? Hur mycket dyrare än varmpressad?
Den som inte frågar får inga svar.

Shanta

2008-11-08 21:41 #3 Last Edit: 2008-11-08 23:52 by Shanta
Kallpressad rapsolja är mekaniskt pressad i en lägre temperatur. Det gör att den får en starkare, nötaktig smak. Man kan inte utvinna all olja på det här sättet, därför kostar den mer. Den är oftast tillsatsfri.

Varmpressad är pressad i en indrustriell process med ånga. Den kan innehålla tillsatser eftersom den ofta förlorar en del ämnen. Det här sättet gör att man kan få ur all olja, vilket gör den billigare. Den har en neutral smak.

Såhär har jag fått det förklarat för mig någon gång iaf.

Varmpressad lämpar sig bättre vid t.ex stekning, när man inte vill ha den nötiga smaken osv. Kallpressad är lite som en fin olivolja, den funkar att ringla över t.ex en sallad, fisk osv, men är kanske lite dyr för att använda som standard vid stekning. Såhär tycker jag iaf.

jelvis

Citat från: Shanta skrivet 2008-11-08 21:41
Varmpressad lämpar sig bättre vid t.ex stekning, när man inte vill ha den nötiga smaken osv. Kallpressad är lite som en fin olivolja, den funkar att ringla över t.ex en sallad, fisk osv, men är kanske lite dyr för att använda som standard vid stekning. Såhär tycker jag iaf.


Håller med. Att steka i den är bara att kasta bort pengarna. Kallpressad rapsolja smakar mycket och jag tycker att den är toppen till hovmästarsås till lax och till olika typer av dressingar.

webguide

Citat från: jelvis skrivet 2008-11-09 18:19
Håller med. Att steka i den är bara att kasta bort pengarna. Kallpressad rapsolja smakar mycket och jag tycker att den är toppen till hovmästarsås till lax och till olika typer av dressingar.


Att kasta bort pengar är det ju inte, det är som att säga att ett visst vin är för fint för att göra sås på!? Såsen blir ju godare ju godare råvaror man har...

Fröken Dill

Gör för guds skull inte hovmästarsås med smakrik rapsolja. Det blir rikitg otäckt (överträffat enbart av att göra den på jordnötsolja). En smaklös rapsolja passar däremot utmärkt! Samma sak med hemlagad majonäs.

Förr använde jag alltid majsolja när jag ville ha en smaklös olja. Har bytt den mot rapsolja för den har en mycket nyttigare fettsammansättning. Kommer inte riktigt ihåg exakt hur, det var något med kvoten av olika fettsyror, men säkert vet någon näringsexpert här på forumet mer?

Hälsar Dill

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal