Jennys Kåldolmar - Dafgårds (4/5)

Startat av Andreas, 2008-04-29 12:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Handrullade kåldolmar, potatismos och kryddig skysås

Detta ser, frånsett de bruna såsavlagringarna längs kanterna på den vita papperstallriken, riktigt trevligt ut med fint gräddade dolmar och spritsad mos med persilja på. Mosen är god. Såsen smakar av nån udda krydda som jag inte kommer på namnet på. Dolmarna är goda men det smakar rätt mycket gris om dolmefärsen.

Tyvärr missade jag att titta ordentligt på innehållsförteckningen men 10% kött har jag i alla fall noterat och det låter snålt, fast bra för miljön förstås om man ska försöka se det från den positiva sidan.

¤ Uteende: 4/5
¤ Konsistens: 4/5
¤ Smak: 4/5
¤ Helhetsbetyg: 4/5
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Åt en gång en portion kåldolmar med potatismos från Familjen Dafgård. Men jag kommer inte ihåg om det var just "Jennys".

Jag tyckte att såsen hade en kraftig smak av kryddpeppar. Är det den smaken du kände? Jag tyckte inte att såsen var god, men själva dolmarna var hyfsade.

Andreas

Tack, kryddpeppar var det säkert, ibland står det helt still i huvudet!

För att förtydliga lite: när jag betygsätter sån här färdigmat så är betyget relaterat till konceptet färdigmat - tyckte detta var bra för att vara färdigmat alltså.
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Jag förstår att betyget är relaterat till förutsättningarna, så att säga. Men jag förstår inte hur du orkar genomlida alla dessa smaktester.

Fast å andra sidan har jag genomlidit en hel del mindre lyckad skolmat, så våra bördor är kanske ganska lika.    :D

Andreas

Det är inte alltid så kul men jag tror att man för att verkligen uppskatta det som är riktigt gott måste äta sånt som är mindre gott ibland.
Den som inte frågar får inga svar.

Anna Karin

Rolig diskussion med tanke på att Jennys kåldolmar blev 2008 års mest kända färdigrätt efter boken Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson. Till följd av boken har ingredienslistan kortats och många av tillsatserna försvunnit. Vore kul om du gjorde ett nytt test av samma rätt!

Andreas

Ja, det var rätt kul faktiskt. Men hur var det egentligen, jag har läst artiklar till leda om den där boken men inte läst den själv, provåt Mats-Eric denna rätt eller läste han bara innehållsförteckningen?

Och tror du verkligen smaken blivit märkbart annorlunda nu då? Visst, familjen Dafgård må ha kapat ingredienslistan lite men jag tvivlar faktiskt på att det blivit nån större smakskillnad, just den här maten var ändå en av de bättre av den här typen jag tuggat mig igenom - mos och köttfärs är något som faktiskt fungerar tämligen bra som mikrorätt och är svårt att misslyckas helt med.

Dessutom är det inte tillsatserna som är huvudproblemet med färdigmat utan istället att det alldeles oavsett tillsatser eller ej alltsom oftast ser för eländigt ut och är lagat på dåliga råvaror helt utan finess (det jag provätit av Dafgårds röda serie med "få tillsatser" har i snitt tyvärr inte smakat ett dugg bättre än den gamla tillsatsmaten). :(
Den som inte frågar får inga svar.

Anna Karin

Jag tror att vi är överens. Nej, jag tror inte att smaken är annorlunda. Grundproblemet med den mesta av färdigmaten är väl just att det handlar om att maten är hårt processad, inte tillagad. Om råvarorna är halvdana och ska räcka till mycket, om de ska pumpas genom långa rörledningar och blandas ut, för att sedan bli en rätt som ska fraktas runt hela Sverige, då behövs tillsatserna som kosmetika. Därför är tillsatserna ett problem, de ska dölja hur det faktiskt står till.

Jag kan rekommendera böckerna, för nu finns en till, Äkta vara, särskilt om man är intresserad av mat. Det är mer givande att läsa dem än att läsa artiklarna.

Andreas

Hmm två inlägg, två boktitlar nämnda i positiva ordalag. Det finns faktiskt något jag tycker ännu sämre om än dålig färdigmat och det är smygreklam. Smygreklam är det när någon som ger sken av att vara mannen på gatan talar positivt om en produkt men i själva verket är en representant för produkten i fråga.

Är ditt agerande sanktionerat av Mats-Eric? Gillar han smygreklam?
Den som inte frågar får inga svar.

Håkan Jurén

 >:(
Kåldolmarna jag åt i kväll smakade inte bra. Det vände sig i magen; troligen på grund av för litet kött.

kallebakom

Citat från: Hasse skrivet 2008-04-29 21:37
Jag förstår att betyget är relaterat till förutsättningarna, så att säga. Men jag förstår inte hur du orkar genomlida alla dessa smaktester.

Fast å andra sidan har jag genomlidit en hel del mindre lyckad skolmat, så våra bördor är kanske ganska lika.    :D

tänk om jag fick vara provsmakare ! det vart inte nå lidande,var en av få som verkligen älska skolmaten tex

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal