Recension: Red Espresso

Startat av Anne, 2007-08-02 11:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Anne

Jag fick tester på en ny produkt häromdagen, som kommer lanseras i Sverige till hösten. Det heter Red Espresso, och det är helt enkelt rött te, rooibos, som är gjort för att tillagas som espresso. Det går bra att använda sin vanliga espressomaskin, eller en moka-kanna direkt på spisen.

Jag testade att göra det i min moka-kanna i morse.

Utseende: Det såg faktiskt ut som espresso - fast alldeles rött. Det är mycket mörkare i färgen än vanligt te, och det känns lite tjockare i konsistensen också, tätare.

Lukt: Usch! Starkt, beskt, bittert. Luktar verkligen inte alls gott.

Smak: Inget vidare utan sötning (men jag gillar inget te utan lite sött i) men med: mm, gott! Riktigt gott! Det smakar - tack och lov - inte alls som det luktar, utan mjukt, starkt och jättegott.

Kommer jag köpa det? Ja, kanske. Fast antagligen inte. Jag ska testa det i espressomaskinen också, och göra en te-latte, men jag är egentligen ingen stor te-drickare. Men det är kul att testa nya saker.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Tack Anne, det var en intressant produkt att läsa om! Espresso-te alltså..! Var hittar de på härnäst? Espresso-choklad? Eller det kanske redan finns?

Det här med smaken - mjukt starkt och jättegott skriver du- men är det mest tesmak eller kan man förnimma frukter eller är det åt kaffehållet?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Det smakar inte vare sig frukt eller kaffe i alla fall, utan som annat rött te - men starkare. Faktiskt lite som skillnaden mellan bryggkaffe och espresso. Kanske inte riktigt lika markant, men åt det hållet, helt klart.
Anne's Food - min matblogg

Anne

Anne's Food - min matblogg

Anso

Åh det här skulle jag vilja testa. Vad är egentligen skillnaden mot vanligt rött te? Kanske kan testa det rakt i mokabryggaren?

Anne

Det ska vara något visst med malningen (finare) - men ärligt talat ser det ganska ordinärt ut, så testa du med vanligt rött i bryggaren :)
Anne's Food - min matblogg

Ludde

Jag beställde från England och idag kunde jag testa det för första gången (i min espressomaskin, fick till lite crema). Förlåt för att jag hakar på en gammal tråd förresten. Personligen måste jag säga att jag tycker det luktar gott. Jag har bara smakat med honung och kanel och kan inte säga något om huruvida det är gott utan men med så påminner smaken om ett mellanting mellan te och nyponsoppa. Precis som med espresso så är det ganska dyra droppar (~6,-/kopp) men inte alls så dumt faktiskt. Om någon här känner till någon svensk återförsäljare så säg gärna till.

Espresso-choklad tror jag tyvärr inte på. Kakaobönan är på tok för fet. Att brygga i mockakanna eller så kanske fungerar men det är inget som kommer att köras i min espressomaskin.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal