Vad är okasi?

Startat av Carina, 2008-11-05 12:20

Föregående ämne - Nästa ämne

Carina

Jag var i en indisk affär och plockade på mig en påse med några torkade ("smulade") blad som det stod "okasi" på. Tänkte att jag inte behövde fråga i affären vad det var utan skulle googla på det när jag kom hem, men jag hittar inget! Det luktar bekant, men jag kan inte placera det... misstänker att det kanske är felstavat, men vet inte vilka liknande ord jag skulle kunna söka på...

Andreas

Kanske innehåller din påse uyayak?

Står här att uyayak används i okasi-soppa samt även i Nsala, Afia Efere/White Soup, Banga/Abak och "Yam pottage". Via samma länk framgår också att uyayak också går under namnen ighimiakhie, ikhememi, edeminang, manto, kpankpan, ekuk, ighirehimi, dawo, ashobo, ashosho, oshogisha, ora-ora, osshosha, osakirisa, apapa, idisain, yurem, arida, arizan, ayida, ikoho, aidan, eller aridan beroende på i vilken nigeriansk by man bor. Känner kanske någon igen något av dessa namn bättre än okasi?
Den som inte frågar får inga svar.

Carina

Tack, många nya ord att googla vidare på! :-) Eller så får jag helt enkelt gå tillbaks till affären och fråga...

webguide

Det är en grön ört (växt) och jag tror att det stavas med z dvs. Okazi
Här är lite information: http://www.congocookbook.com/soup_and_stew_recipes/afang_soup.html

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal