Vilken är absolut bästa kniven som går att köpa för pengar?

Startat av Andreas, 2007-07-14 18:05

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Vi har pratat lågbudget under 300 kronor och vi har pratat om mest prisvärd kniv. Men låt säga att jag har obegränsat med pengar att köpa en riktigt riktigt bra kockkniv för. Vad köper jag och varför?
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Oj, det var inte lätt....

Får man dela det i rostfritt / kolstål i alla fall?
Högt bland de som gillar japanska knivar bör dessa två komma:

Rostfritt (och dessutom "off the shelf"):
Hattori KD Gyuto 210 ($860), kärnstål av Cowry X (som kan härdas till HRC67) och damaskerat blad. Handtag i svart linne micarta.

Customversioner av dessa används i "Iron Chef Japan". En kniv tillverkad av en legend och det bästa han kan göra, med ett mytomspunnet pulverstål. Tunn, lätt och välbalanserad.

http://www.japanesechefsknife.com/KDSeries.html

Kolstål:
Murray Carter International Pro med White steel No1 och Damascusidor, flera alternativ på handtag. pris gissningsvis $1000-1300.
En av världens bästa knivmakare och ensam kaukasier som blivit upptagen i en japansk knivtillverkarfamilj. Det bästa han kan tillverka och gjort i hans favoritstål, känt som det stål som kan slipas tunnast. Handgjort in i minsta detalj utav honom själv.

http://www.knifeforums.com/uploads/1139616042-carter_kitchen_2.jpg
www.cartercutlery.com (finns nästan ingen info ännu)


Egentligen är jag inte mycket för damaskerade knivar, mest för att det är en i huvudsak kosmetisk förbättring (om man gillar sådant), men det blir ju dyrare och exklusivare.

Om man gräver bland de mindre tillgängliga japanska tillverkarna så finns det säkert bättre knivar än dessa, men jag kan inte komma på några just nu.

Andreas

5700 riksdaler för en Hattori KD Gyuto 210 lät inte så farligt med tanke på vad vissa betalar för sina grillar. Och en kniv använder man ju oftare. ;)

Vad är det som gör den så bra? Allroundkvalitet? Eller just hårdheten? Blir inte en så hård kniv skör? Klarar man att slipa den själv?

Ser att den är "SOLD OUT" hoc JCK, är den väldigt omtalad som kvalitetskniv eller har den vunnit nån test nyligt?

Murray Carter-kniven med trähandtag var väldigt snygg tycker jag. Har du själv provat någon kniv från något av dessa två fabrikat?
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Jag har inte testat Hattori, men de skall ha fina material, god kvalitet i hopsättningen samt bra material. Cowry X är mytomspunnet just för att det klarar mkt höga hårdheter utan att bli sprött. Man kan slipa den på vattenstenar som vanligt, men det tar längre tid eftersom stålet är så hårt.

Har en Carter (av billigare snitt) och den är suverän!! Geometrin är super och utförandet är fantastiskt för priset.

Urban

Har man bara tillräkligt med pengar och ett brinnande intresse för knivar o kvalité så är nog en kniv för 5000 och uppåt högintressanta.
Kan tänka mig att det finns människor som köper knivar i dessa prisklasser som samlarobjekt också.

Rob

Visst är många samlarobjekt, men då oftast den längre typen av japanska fiskknivar (Takohiki, Yanagiba, Fuguhiki m.fl) endel finns i långa länder (uppåt 400 mm har jag sett).

Andreas

Citat från: Rob skrivet 2007-07-14 21:45
Murray Carter International Pro med White steel No1 och Damascusidor ...

Handgjort in i minsta detalj utan honom själv.


Utan honom själv? Har han lärljungar som gör sina knivar?

Apropå samlarobjekt: är sådana där handgjorda knivar numrerade/signerade också? Begränsade upplagor osv.? Ungefär som tavlor tänkte jag.
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

utav honom själv borde det vara, han har inga lärjungar...

De riktigt unika brukar rista in sina Kanji på bladen...

roffekock

Jag har haft möjligheten att få låna en Hattori och första intrycket är att den egentligen inte ser annorlunda ut annat än finishen, visst ser den maffig ut. Men när du tar den i din hand så känns det på en gång att det är en mycket speciell kniv du håller i kompaktheten,balansen och skärpan som är otrolig näst intill sagolik. Detta trots att du inte slipat in den som man i regel måste göra med tex Global. Nu köpte jag inte denna kniv för jag tycker att det är överkurs för mej trots att jag använder kniv i mitt jobb daglidags. Men jag skulle inte tveka en sekund att investera i den till mitt privata hem.
Frågan om vilken kniv som är den bästa som kan köpas för pengar låter jag stå öppen. Men jag har hört viskas om att samurajsmederna är väldigt duktiga på detta men jag har även träffat en byasmed i Jämtland som hade koll på grejerna. En kniv blir ju som en förlängd arm.  Jag är väl ägare till ca 35 bra knivar alla har sina uppgifter beroende på jobb alla har sina speciella egenskaper. ;D ;D
Matforum är bäst

Fredrik Goldhahn

Knivar är vackra; helst damaskerade. För mig är det viktigaste när jag väljer kniv stålkvalitet i samband med vad jag ska använda den till men råkar den vara damaskerad i ett snyggt mönster; inte mig emot. Kan jag köpa en kniv för runt 2000 kr som jag vet kan bli "en kompis resten av livet" väljer jag den. Och roffekock...OJ vad knivar =) Har svårt att se 35 olika (ca) knivar med 35 speciella användningsområden. Rent krasst behöver man kanske 5 olika för att egentligen utföra "allt" du kan använda en kniv till i ett kök...ok, ostronkniv, ostkniv mm mm...räknar du med sådana knivar också? =)
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Rob

Jag väntar nu på 2 nya knivar från en familj som heter Moritaka.
Knivsmeder sedan 700 år och anses vara fullt i klass med Takeda som anses vara en av de bästa. Det skall bli mycket spännande att se dem. Blått super i kärnan och polerat "vanligt" stål på sidorna. Åttakantigt traditionellt handtag.

http://www.moritakahamono.com/

Om det är världens bästa knivar vet jag inte, men de blir unikt tillverkade för mig och de fotograferar tillverkningen så jag kan följa den även om ett par år.


Rob

Roffekock förresten var det en KD eller en HD som du testade?

roffekock

Rob det kan jag faktiskt inte svara dej på. Men det var en kockkniv ca 35 cm lång.
Citat från: Rob skrivet 2007-08-22 13:20
Roffekock förresten var det en KD eller en HD som du testade?
Matforum är bäst

Rob

Det finns i båda varianterna....
Nåväl, det var bara nyfikenhet.

roffekock

Rob jag var inne och tittade på bilderna och dom såg ruggit fina ut ett hantverk.Ska med nöje se fram emot en kommentar från din sida när du testat dom. Det enda som var smolk i bägaren var att det är stört omöjligta att tyda bokstäverna och på så vis inte kunna tillgodogöra sej texten men bilderna var talande.
Citat från: Rob skrivet 2007-08-22 13:19
Jag väntar nu på 2 nya knivar från en familj som heter Moritaka.
Knivsmeder sedan 700 år och anses vara fullt i klass med Takeda som anses vara en av de bästa. Det skall bli mycket spännande att se dem. Blått super i kärnan och polerat "vanligt" stål på sidorna. Åttakantigt traditionellt handtag.

http://www.moritakahamono.com/

Om det är världens bästa knivar vet jag inte, men de blir unikt tillverkade för mig och de fotograferar tillverkningen så jag kan följa den även om ett par år.


Matforum är bäst

Rob

Det finns en liten "english-knapp" högt upp på höger del av sidan.

I den engelska versionen erbjuder de dock inte versionen med polerade sidor, men den finns på den Japanska.
Moritaka är ytterligare en av de Japanska leverantörerna jag stött på med ypperlig kundservice, snabb, trevlig och korrekt.

Som info har jag beställt en 165 mm Nakiri (rektangulär grönsakskniv) och en 270 mm Yanagiba (för att skiva fisk och kött med)

Är man intresserad av knivtillverkning så finns det endel skisser och text kring det.

På You-tube finns ett antal videoklipp från en amerikan som var och hälsade på dem (och tittade på när hans kniv tillverkades)
http://www.youtube.com/watch?v=XuSO46vbu8I

Knivmannen

Trevligt! Sånt här gillar jag. Jag har personligen kontakt med ett företag som heter Takefu Knife Village. Det är en sammanslagning av ca 10 smeder som gemensamt arbetar och smider i gemensamma lokaler. Takefu är en välkänd knivstad i Japan och där tillverkar de knivar i absolut toppklass. Även här kan man specialbeställa knivar efter eget behov. Du kan alltså rita en egen kniv och få den exakt som du vill ha den!
Professionell knivslipare. Har webshop och är både återförsäljare och generalagent för ett flertal välkända knivmärken.

kockis

jag har jobbat med knivar dagligen i över tjugo år.
Det finns bara ett svar på din fråga.
Det är, den kniven du trivs med!
En kniv som jag tycker är helt överlägsen kan en annan person tycka e helt värdelös.
när det är svart är det klartt!

roffekock

Kockis du är rätt på det tycker jag.Men det är en viss skillnad om man skär en tomat, torkar av den och lägger den i lådan eller om du hanterar den i jobbet hela dagarna. Det kan du bara se på mina iranier som jag diggar i jobbet, men tror du att ett knivfreak gillar den?
För ett freak är det ju halva nöjet att äga den och speciellt om den kommer från Japan och ruva över den som en äggsjuk höna.Varför finns det inga brudar som skriver om knivar? Har ni inga eller spelar det ingen roll vilken kniv el knivar ni har? 8)
Matforum är bäst

Jan


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal