Vad använder ni för grilltändare?

Startat av Andreas, 2007-05-05 11:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Tändvätska är ju det klassiska. Sen kom de här eldrivna sakerna (vänster på bilden) så att man slipper oset från vätskan. Tycker det fungerar bra, men nu har en matintresserad bekant tutat i mig att skorstenständare (höger på bilden) är det enda raka, så igår köpte jag en sådan hos K-rauta för 199 riksdaler, skall prova ikväll, återkommer med rapport framledes.

Hur tänder ni er grill?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Äntligen kom du till skott å köpte en Webertändare!. Du kommer inte att bli besviken..
Förresten.. Vem var den bekanta?  ;D

crlhrv

Skorstenständaren är suverän i tell you! Blir ruskigt varmt väldigt snabbt.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Jag hänger inte med i svängarna,jag använder fortfarande eltändaren.Hur fungerar skorstenständaren?

crlhrv

Man kan väl likna skorstenständaren vid ett handtagsförsett rör med galler inuti. Man häller ner briketterna (lär väl funka med vanlig kol också) i röret och gallret ser till att allting inte ramlar ut undertill. Sedan tänder man ett tändblock och ställer röret ovanpå. Efter bara en liten stund har man färdig glöd och häller ut briketterna på lämplig plats.

Öh.. förstår man vad jag menar eller?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

2007-05-05 18:43 #5 Last Edit: 2007-05-05 18:52 by Urban
Man kan även använda några blad av gamla reklamtidningar/tidningar som man sätter in under tändaren och tänder på.
Det funkar faktiskt lika bra. Men det är kanske inte en bra idé om man bor i tätbebyggt område pga. det ryker rätt så mycket i början (med risk för att brandkåren rycker in :o).

Jag gör i alla fall så + att det är ett mkt. bra sätt att bli av med reklam!

Andreas


Sisådär då var den nya skorstenständaren invigd! Se action-bilden nedan. Tände den med tidningspapper. Tändblock är väl inte speciellt bra för miljön crlhrv?

Men inte gick det då fortare än med eltändaren! Det tog 35 minuter från "tänt var det här" till färdig glöd.  :'( Att det tog tid kan i och för sig bero på att jag hade begagnat kol i botten av tändaren, nästa gång ska jag köra det nya kolet nederst och det begagnade överst.

Vad som var positivt är att det blev mycket finare och jämnare glöd  :D än med eltändaren och så slipper man ju trassla med sladdar och kontakter samt att man sparar några ören i elkostnad.

Lite synd var att den fina lacken på tändaren blev ful direkt, se den nedre bilden.

Citat från: Urban skrivet 2007-05-05 16:19
Förresten.. Vem var den bekanta?  ;D


Nja ingen speciell, bara en konstig farbror jag känner.  ::)
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

andreas: min karma är ändå i botten så vad gör några tändblock hit eller dit..
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

35 min lät väldigt länge för mig. Jag har själv klockat runt 18-20 när jag testat tiden.
Om skorstenen får för lite syre så tar det naturligtvis längre tid tex. om det är vindstilla.
Sen så bör bottenventilen på grillen vara öppen så att det kommer bra med syre.
(har du sotat grillen sen förra sommarn?)
Ställ grillen där det fläktar litegrann så kortar du ner tiden också. Att du använder gamla småbitar av kol kan också vara en bidragande orsak till att det tog så lång tid. Jag tror att skorstenen kan bli lite för igentäppt/packad då.
Eller använde du kanske för lite papper när du tände på?.

smokehead

2007-05-09 19:46 #9 Last Edit: 2007-05-09 20:23 by smokehead
Skorstenständare ihop med Webers tändkuber fungerar perfekt. Tar cirka 35-40 min att få en jämn glöd om den är full.

Urban

Jag har alltid fått kortare tid typ:20 min för att uppnå grillglöd med skorstenständare. Kan det kanske bero på mängden kol man sätter i?.

Andreas

Citat från: Urban skrivet 2007-05-09 20:15
Jag har alltid fått kortare tid typ:20 min för att uppnå grillglöd med skorstenständare. Kan det kanske bero på mängden kol man sätter i?.


Har du några vittnen? Jag tycker 20 minuter låter som när du varit ute och fiskat och fått en liten stackars abbore men berättar för kompisarna om en halvmeters regnbåge.
Den som inte frågar får inga svar.

Kurtson

Ja, du behöver inte fyll skorstenen, halvfull räcker gott för en grillning med korv eller tunnare kött.
skall man göra bbq så lägger man ändå till lite briketter då och då.
Jag är skorstensanvändare!
fats eltändare är smidigt också.


agnetasch

Jag tycker eltändaren är snabb o bra men den där eländiga sladden....Kan ingen uppfinna en grilltändare med batterier,eller är det en omöjlighet?

Andreas

Det är inte omöjligt men en tändare drar så mycket energi att du skulle behöva släpa på ett bilbatteri....

Efter att ha provat så rekommenderar jag skorstenständaren även om skorstenen inte är så jättesnabb så är den ändå lika snabb som eltändaren. Som sagt skorstenen ger jämnare bättre glöd och man slipper sladden.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Först och främst så laddar jag aldrig skorstenständaren full. Jag brukar fylla till hälften ungefär.
Bricketterna är så pass effektiva att man inte behöver så mycket mer kol än så. Speciellt när man är få som ska äta.
Sen så har jag faktiskt ett vittne.. Frågan är om han kommer ihåg det.

Citat från: Andreas skrivet 2007-05-10 07:58
Har du några vittnen? Jag tycker 20 minuter låter som när du varit ute och fiskat och fått en liten stackars abbore men berättar för kompisarna om en halv dag.

Andreas

Nytt försök med skorstenständaren i lördags. Denna gång med nytt kol underst, gammalt ovanpå, 3/4 fyllnadsgrad och en gammal brikettpåse som tändmaterial. Klockade inte exakt, men fin glöd på under 20 minuter! Succé!
Den som inte frågar får inga svar.

Urban


Andreas

2007-05-16 08:37 #18 Last Edit: 2007-05-16 10:05 by Andreas
Nej inte denna gång. ;)

Jag läste precis ett tips om att blanda kol och briketter - eftersom kolet tänder snabbare - för att få igång grillen snabbare. Nästa gång ska jag prova lägga ett litet lager kol allra underst i skorstenständaren och sen på med briketterna.

Edit: Det spelar också roll vilka briketter man använder för hur snabbt de tänds. Se tråd om kol/briketter här: http://matforum.nu/index.php?topic=160.0
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Varför ska det vara så stressat att grilla? Är det inte lite charmigt att det tar lite tid? Vad spelar det för roll om det diffar plus/minus 10-15 minuter?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal