Problemlösning: Muffins > veganska muffins

Startat av Elias, 2016-06-29 14:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Elias

Hej!

Jag har bakat Icas kladdmuffins (länk nedan) några gånger. Första gången följde jag receptet och muffinsen blev bra och jag blev nöjd med resultatet. Andra gången ersatte jag margarinet med rapsolja, vilket också gav ett gott (skojar inte) resultat. Resultatet av tredje och fjärde bakningen blev dock katastrofala. Receptet ska ha två ägg, vilket ersattes med två tsk bakpulver, samt att margarin ersattes mot rapsolja. Muffinsen svällde inte upp i ugnen och blev inte kladdiga, utan torra. Vid tredje tillfället blev de nästan oätliga, men aningen lite bättre vid fjärde tillfället, dock inte som första tillfället.
Till frågan: hur får jag ätbara kladdmuffins utan animaliska produkter att bli som första tillfället?

Länk: www.ica.se/recept/kladdmuffins-551761


Mvh Elias

agnetasch

Prova att göra "5-minuterskakan" som muffins. Den innehåller inte några ägg. Smält Bregott ersätts av olja o mjölk av någon vegansk variant.

Smält 40 g (eller 3 msk) extrasaltat Bregott i mikron

Blanda ihop:
4 msk mjöl
4 msk socker
2 msk kakao
1 krm bakpulver
2 krm vaniljsocker
Häll sedan i:
3 msk mjölk
Smält Bregott

Kör 2 minuter på högsta effekt (1000W)
Stjälp upp kakan omedelbart o ät den ljummen med den halvfrusna grädden.
Kakan blir inte gummiartad eftersom det inte är något ägg i, men den är lite krämig i botten (som blir toppen)

webguide

Citat från: Elias skrivet 2016-06-29 14:25
Hej!

Jag har bakat Icas kladdmuffins (länk nedan) några gånger. Första gången följde jag receptet och muffinsen blev bra och jag blev nöjd med resultatet. Andra gången ersatte jag margarinet med rapsolja, vilket också gav ett gott (skojar inte) resultat. Resultatet av tredje och fjärde bakningen blev dock katastrofala. Receptet ska ha två ägg, vilket ersattes med två tsk bakpulver, samt att margarin ersattes mot rapsolja. Muffinsen svällde inte upp i ugnen och blev inte kladdiga, utan torra. Vid tredje tillfället blev de nästan oätliga, men aningen lite bättre vid fjärde tillfället, dock inte som första tillfället.
Till frågan: hur får jag ätbara kladdmuffins utan animaliska produkter att bli som första tillfället?

Länk: www.ica.se/recept/kladdmuffins-551761


Mvh Elias


Du kan inte ersätta ägg med bakpulver, ägg innehåller proteiner som sväller när de vispas och binder luft i proteinbubblor, när proteinerna koagulerar på grund av uppvärmningen så stannar bubblorna kvar.
Du kan t.ex. skaffa äggvitepulver (albumin) som är tillverkad av sojabönor, blanda det med vatten och använda som ersättning för äggen (det borde fungera). Då kan du dessutom testa att använda nån bärjuice istället för vatten till proteinvätskan.

Jag gör maränger på det sättet eftersom jag då kan göra maränger t.ex. av citronsaft eller röbetssaft.

Elias

Citat från: agnetasch skrivet 2016-06-30 06:26
Prova att göra "5-minuterskakan" som muffins. Den innehåller inte några ägg. Smält Bregott ersätts av olja o mjölk av någon vegansk variant.


Tror du att det funkar med Oatlys havredryck som en vegansk variant?

Elias

Citat från: webguide skrivet 2016-06-30 11:35
Du kan inte ersätta ägg med bakpulver, ägg innehåller proteiner som sväller när de vispas och binder luft i proteinbubblor, när proteinerna koagulerar på grund av uppvärmningen så stannar bubblorna kvar.
Du kan t.ex. skaffa äggvitepulver (albumin) som är tillverkad av sojabönor, blanda det med vatten och använda som ersättning för äggen (det borde fungera). Då kan du dessutom testa att använda nån bärjuice istället för vatten till proteinvätskan.


Intressant! Vet du vart det går att köpa äggvitepulver på soja? Går det att hitta i de vanligaste matbutikerna (Willys, coop, ica)?
När man har blandat äggviteproteinet på soja med vatten, så följer man receptet som vanligt?

agnetasch

Citat från: Elias skrivet 2016-07-01 11:46
Tror du att det funkar med Oatlys havredryck som en vegansk variant?
Säkert. Värt att prova i alla fall.

webguide

Citat från: Elias skrivet 2016-07-01 11:57
Intressant! Vet du vart det går att köpa äggvitepulver på soja? Går det att hitta i de vanligaste matbutikerna (Willys, coop, ica)?
När man har blandat äggviteproteinet på soja med vatten, så följer man receptet som vanligt?


Nej, det måste du beställa från specialbutiker, det finns andra ingredienser att använda är, jag föreslår att du frågar dem vad det är du vill göra:
https://www.modernistpantry.com/ - Du har din beställning inom en vecka
http://store.molecularrecipes.com/ - Också snabb service

Lycka till! :)



Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal