Är det jag eller bara en kass termometer?

Startat av MickeK, 2018-10-23 14:31

Föregående ämne - Nästa ämne

MickeK

Lite osäker om var jag skulle skicka detta men hittade inget kring fritering och även om det handlar om tillagning är min termometer inblandad.

Har inte friterat i någon större utsträckning. Köpte en sådan där fritös de haft på ICA, men mängden olja man behöver fylla upp med är för mycket för att laga en rätt i ensamhushåll och så tyckte jag inte smaken blev så bra. Den står mest i källaren.

Blev dock lite sugen på egna pommes o lite friterad torsk härom kvällen o startade en kastrull på spisen för ändamålet. Läste sedan på via nätet o läste att ca 180-185 grader skulle det vara. Min digitala termometers (en sån där från ICA med tid- o temptagning) avkännare ner i kastrullen gick ganska fort upp i 180 trots att plattan var ställd nedåt 4-5 vilket förvånade.

Receptet sa man skulle testa värmen med en bit lök. Den skulle då 'koka' o anta gyllenbrun färg ganska fort om tempen var ok för vidare fritering.

Om jag varit erfaren nog hade jag kunnat göra bedömningen men då min upplevelse ligger för långt ifrån vad anvisningen sagt känns det fel. Trots gott o väl 180 grader blev löken knappast gyllenbrun. Det kom visserligen småbubblor kring den men den förblev vitblekt sladdrig (likt förvälld) hur länge som helst. Förväntade mig också lite 'fräs' då jag la i löken och det blev det sannerligen INTE då jag la i något på 185 grader (och mer).

Jag fick improvisera och var väl uppe kring 270-280 grader innan min potatis och senare fiskbitar med smet gick runt. Det blev rätt hyggligt trots allt även om ytan kunde blivit lite frasigare.

Beskrivningar kan ofta vara knapphändiga och min 'upplevelse' av mitt försök fick mig förstås att betvivla termometern. Men att skillnaden på lämplig temp skulle vara kring 100 grader låter ju osannolikt. Liksom att termometern verkar hålla temp då jag tillverkar mitt snus i ugn (32 tim 90-95 grader) och det blir helt perfekt.

Vänder mig till er mer erfarna 'friterare'. Förstår ni mina tvivel och hur jag upplevt mitt försök. Tänkte utnyttja oljan till en anna måltid ikväll och funderade så mycket sist och kände mig oklar över om jag gjort rätt eller ej att jag passar på att höra med erfarna. Kommentera gärna och ge bra anvisningar. Ska man t.ex. dra på hög värme direkt eller smyga upp tempen från låg?

Tacksam för allt som kan göra mina friterade måltider till den njutning jag hoppas på :)




Helge

Två möjligheter. Din termometer visar temperatur i Fahrenheit. Kolla om det finns en liten omkopplare som du kan ändra till Celsius. Annars kolla med kokande vatten. Visar den inte 100 grader eller i alla fall nära är det bara att "slänga" termometern. Lycka till!

Cathy

Temperatur i Fahrenheit verkar väldigt troligt. 180° F är drygt 80° C, och 270-280° F är runt 135° C, fortfarande väl svalt för fritering.
Innan man är uppe på 180° C så visar termometern 356° F.

MickeK

Snyggt jobbat forumet!

Allt sedan jag började med Internet i mitten av 90-talet är alla dessa utmärkta forum i olika inriktningar enligt min mening något av den bästa tillgång man har i vardagslivet. Både Cathy och Helge tänkte längre än mig.


Till mitt försvar ska sägas att:

1. Jag aldrig haft anledning att ändra mellan C/F och därmed förutsatt avläsning i C.

2. Att knappen (en av fyra runda identiska o rätt 'anonyma') sitter precis intill de dagligen använda knapparna

3. Att den stått på C så sent som ett par veckor sedan då jag gjorde snus (som annars hade varit rätt uselt)


Nu fick jag i alla fall klart för mig hur lätt det är att ändra av misstag och då jag ändå passade på att kolla termometern fann jag korrekt temp på kokande vatten dessutom.

Stort tack. Ibland blir man bara blockerad.

Dock klarade jag att fritera mina potatisar på känsla och bevakning. Mycket goda och bättre än den där fritösen faktiskt.

Helge


Mat-Janne

Citat från: Cathy skrivet 2018-10-25 11:37
Temperatur i Fahrenheit verkar väldigt troligt. 180° F är drygt 80° C, och 270-280° F är runt 135° C, fortfarande väl svalt för fritering.
Innan man är uppe på 180° C så visar termometern 356° F.

Kul att det löste sig. En fråga: Har du varit utomlands?
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal