Grisknorr!

Startat av bryggens, 2009-01-21 18:28

Föregående ämne - Nästa ämne

bryggens

Hör ni som äter knorrar och vissa som äter öron, är ni skåningar hela bunten?
Tänkte ifall det är något lokalt, för här uppe i Dalom så är det okänt område.

agnetasch

Ja, jag räknar mig som skåning :D

ena

har iofs ätit  knorren men det var långt innan ena flyttade söderöver *S* men om agnetasch är skåning så har jag väl varit det tidigare också *S*

allt söder om värmland =skåne? ;D
man kan prova allt -minst en gång!!;)

bryggens

Finns det någon "knorrgräns" i Sverige?

roffekock

Nej det finns ingen gräns för hur långt man ska digga knorren. ;)

/rolf
Matforum är bäst

Krista

Citat från: agnetasch skrivet 2009-04-24 16:03
Öron? Det var något nytt. När, var o hur får man tag i såna? Trodde alla gick åt till såna där rökta hundgrisöron. Det är väl inte såna du äter? :-\


Haha, nä menade inte hundmatsöron. Man hittar dem på grisen, de sitter på den främre delen ;) Fast då gäller det att man har en hel gris från början. När jag var liten var det grisslakt på gården, så då fick vi ungar en bit kokt grisöra (alla tyckte det var jättegott).

Michael

Hej alla knorrälskare:-)  Har som årlig tradition med farsan o lite vänner en knorrafton..  finns ju inget bättre kött på grisen anser jag, typ som dillkött.. Jag gör dem så här. Stor gryta med vatten, lite pepparkorn, salt, lagerblad, nån delad lök osv. kan ju varieras detta men bara man får en god liten buljong som sätter smak, glöm inte skumma av!.. Koka ca 2-2,5 timmar. Spara en del av buljongen till din favissås. Knorrarna skall nu försiktigt skrapas fria från allt fett o svål, brukar ta en inte så vass kniv att skrapa med. Gör sen en god panering med ströbröd+lite vetemjöl salt o peppar. sen är det bara att steka dem så de får en krispig yta och servera med kokt potatis en god sås o lite tillbehör. Brukar göra 15 kg då nästan hälften går bort i fett så man kan frysa in ett par påsar:-) Skall ha afton på lördag faktiskt, hoppas på att kunna lägga upp en bild då kanske:-)

agnetasch

Citat från: Michael skrivet 2012-05-09 11:25Skall ha afton på lördag faktiskt, hoppas på att kunna lägga upp en bild då kanske:-)
Spännande! Kul att få se bilder på "rump-kalaset" ;)

Hasse

Michael, kul med knorrafton och bilder!

Kanske kan du lägga upp lite bilder från hela tillagningen? Från ax till rumpa, så att säga.  :)

annamaria

Jag finns ju i Småland och räknas väl nästan som skåning då  ;) Tyvärr har jag aldrig fått äran att tillgaga eller äta knorr. Har dock sett dem på Willys och City gross. Har aldrig vetat vad jag skulle göra med dem. Dem ser inte så aptitliga ut.

Michael

Citat från: Hasse skrivet 2012-05-09 16:15
Michael, kul med knorrafton och bilder!

Kanske kan du lägga upp lite bilder från hela tillagningen? Från ax till rumpa, så att säga.  :)

Här kommer dem äntligen 8)  Hmm tror jag hahaha..

kurt

Skållar de även knorren så snyggt på slakteriet?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal