Människan ska äta rått kött - primaldieten

Startat av Andreas, 2012-07-22 16:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Amerikanen och självbetitlade näringsfysiologen Aajonus Vonderplanitz hade som barn diabetes och svår autism. Som 21-åring var han döende i flera cancertyper. Men efter att ha fått opastöriserad mjölk av en skötare är han nu över 60 år efter 40 års primaldiet.

"Enligt honom består människans basföda av alla typer av rått kött, inklusive organ, gris och fjäderfä, rå fisk, rikligt med opastöriserade feta mjölkprodukter och råa ägg. Kosten kompletteras med ett betydligt mindre intag av honung, grönsaksjuicer, kokosmjölk och oljor samt vissa frukter, grönsaker, nötter och frön."

Varför kött? Till skillnad från gräsätare har människan kort tarmsystem, bara en magsäck, samt saknar enzymer för att tillgodogöra sig vegetarisk kost.

Varför rått? Tester utförda av Vonderplanitz har visat att "...redan så låga temperaturer som 39 grader förstör proteiner, vitaminer och spårämnen och bildar toxiner i maten."

http://hbl.fi/livsstil/2012-07-22/manniskan-ska-ata-ratt-kott
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Om det han säger är sant (är ganska tveksam till"hälsoprofeter") så är det om inte annat inte gott och jag äter hellre god mat än äcklig, oavsett om jag skulle leva kortare tid eller inte.

Att leva är i sig inte ett mål, att leva gott med trevliga upplevelser (gärna gastronomiska) är däremot ett mål.

vilsjin


Andreas

Att primaldieten botar alla möjliga sjukdomar låter onekligen som trams.

Men kan man avfärda att rått kött innehåller betydligt mer nyttigheter och mindre toxiner än tillagat?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Citat från: webguide skrivet 2012-07-24 08:22
Om det han säger är sant (är ganska tveksam till"hälsoprofeter") så är det om inte annat inte gott


Fast frukt och grönsaker är väl gott i rått skick? Och personligen tycker jag att råbiff är jättegott! Råa organ har jag aldrig ätit så det har jag svårt uttala mig om.
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2012-07-24 16:55
Fast frukt och grönsaker är väl gott i rått skick? Och personligen tycker jag att råbiff är jättegott! Råa organ har jag aldrig ätit så det har jag svårt uttala mig om.


Jo, visst är frukt och grönsaker gott. Men jag vill inte utesluta "saker" pga en diet, jag är inte intresserad av att sluta äta godis, att sluta äta gåslever, att sluta äta tillagat kött, etc.etc.

När det gäller påstådda hälsoeffekter av diverse dieter så brukar många av dem hävda att dieten i fråga mtverkar cancer. Då kan man istället för att göra sig besväret att hålla sig till en viss diet ta en Treo. Acetylsalisylsyra som är det verksamma ämnet i Treo har visat sig inte bara förebygga cancer utan även stoppa förloppet hos flera vanliga cancerformer. Detta har visats i flera studier som bla har publicerats i The Lancet. Dessutom minskar acetylsalisylsyra risken för hjärtattack.

Här är en artikel från BBC på ämnet: http://www.bbc.co.uk/news/health-17443454
Och en svensk på samma data: http://svenskfarmaci.se/lakemedel/asa-antas-hamma-spridning-av-metastaser/

Andreas

Citat från: webguide skrivet 2012-07-24 22:16
Jo, visst är frukt och grönsaker gott. Men jag vill inte utesluta "saker" pga en diet, jag är inte intresserad av att sluta äta godis, att sluta äta gåslever, att sluta äta tillagat kött, etc.etc.


Nej det är sant, visst är det svårt att tänka sig att sluta äta tillagat. Men om du mådde riktigt dåligt och dieten i fråga gjorde att du verkligen mådde mycket bättre så kanske det ändå inte vore helt uteslutet?

Det hade varit intressant om det gått hitta seriös forskning som visar på hur mängden nyttigheter och gifter i mat påverkas av tillagning.
Den som inte frågar får inga svar.

vilsjin

Vad det gäller hur nyttigheter förfars vid tillagning kan ni titta på denna: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2722699/?tool=pmcentrez (Effects of different cooking methods on health-promoting compounds of broccoli)

vilsjin

Tillagningsmetod av kött och cancerrisk http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2935655/?tool=pmcentrez (Meat and Meat Mutagens and Risk of Prostate Cancer in the Agricultural Health Study)

vilsjin

Sen är det en del nyttigheter som förstörs/minskar av tillagning (tex c-vitamin) medan andra blir tillgängliga genom tillagning (som lykopen).

Andreas

Kollade det där med lykopen, det blir mer tillgängligt av tillagning men jag uppfattar det inte som att det inte skulle gå att få i sig tillräckligt om man äter enbart rå föda. Undrar hur många fler ämnen det finns som på samma sätt blir mer tillgängliga efter tillagning.

Citat från: vilsjin skrivet 2012-07-27 13:13
Vad det gäller hur nyttigheter förfars vid tillagning kan ni titta på denna: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2722699/?tool=pmcentrez (Effects of different cooking methods on health-promoting compounds of broccoli)


Tack för länk, nyckelmeningen är väl denna:  "The results show that all cooking treatments, except steaming, caused significant losses of chlorophyll and vitamin C and significant decreases of total soluble proteins and soluble sugars. ". Dvs upphettning, undantaget ånkokning, gör att nyttigheter går förlorade. Man kan nog förutsätta att ånkokning gör att mer går förlorat än ingen kokning alls.

Antar det kanske går att hitta en hel del om grönsaker och minskat näringsinnehåll vid tillagning. Men när det gäller kött är det nog svårare...
Den som inte frågar får inga svar.

vilsjin

McGee har skrivit en del om det och på PubMed kan man hitta hur mycket som helst, skall gräva lite. Återkommer senare.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2012-07-27 12:16
Nej det är sant, visst är det svårt att tänka sig att sluta äta tillagat. Men om du mådde riktigt dåligt och dieten i fråga gjorde att du verkligen mådde mycket bättre så kanske det ändå inte vore helt uteslutet?


Det beror på hur sjuk jag skulle ha varit. Sen är det ävl inte just tillagat som är hindret, jag ogillar för det första att låta en sjukdom styra mitt liv (jag har RA och låter inte det hindra mig). Och sen gillar jag inte begränsningar, att vara tvungen att följa en diet innebär begränsningar.

Men, det kan ju vara intressant att testa nån gång ändå. :)

Vilket osökt får mig att tänka på den här inspirerande videon: http://www.ted.com/talks/matt_cutts_try_something_new_for_30_days.html

Andreas

Äsch får inte igång länken på den här datorn har något flashproblem.

Citat från: webguide skrivet 2012-07-29 08:34
Det beror på hur sjuk jag skulle ha varit.


Ja så är det givetvis, det skall extremt mycket till för en så begränsande diet.

Citat från: webguide skrivet 2012-07-29 08:34
Men, det kan ju vara intressant att testa nån gång ändå. :)


Ja primaldieten är ju rätt udda så nog är det säkert en upplevelse att pröva. Ett par veckor kanske man skulle kunna stå ut.  :)
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Citat från: vilsjin skrivet 2012-07-27 18:34
McGee har skrivit en del om det och på PubMed kan man hitta hur mycket som helst, skall gräva lite. Återkommer senare.


Ah vore skoj om du hittar något. Det vore roligt att ha några goda argument till varför det är bra att äta rått kött.
Den som inte frågar får inga svar.

vilsjin

Har haft ont om tid, men lite reflektioner. Innuiter klarar sig bra utan grönsaker eftersom man äter mycket (delvis rå) inälvsmat. Vi är ju lite av ett undantag i djurvärlden eftersom vi inte kan tillverka c-vitamin (som vi gör med d-vitamin). Inälvor innehåller mycket c-vitamin men den är värmekänslig.
Däremot gör uppvärmning att många näringsämnen blir mer lättupptagliga för våra kroppar. Utan tillagning hade vi behövt äta mycket mer för att få i oss samma mängd näring.  Att vi lärt oss att tillaga maten kan ha gett oss stora hjärnor och tid att använda dessa hävdar bl.a. Wrangham http://www.slate.com/articles/life/food/2009/06/i_cook_therefore_i_am.html
Citera

Wrangham illustrates this with an array of observations and experimental evidence. He cites a BBC TV show about an "Evo Diet Experiment" that followed nine volunteers who gave up processed food for 12 days and ate only the kinds of food that humans are supposedly wired to eat, mostly raw nuts, fruits, and vegetables. At the end of the experiment, the volunteers had improved cholesterol and blood pressure, and they also lost a lot of weight, despite the fact that the food was chosen to give them the required amount of calories per day. Wrangham even meets with some modern-day raw foodists, who are all very slim. He finds ample evidence that people who eat mostly raw food "thrive only in rich modern environments," and they usually feel very, very hungry. An actual "evo" diet, Wrangham notes, would deliver even fewer calories; require some actual hunting and gathering; and, being more like the diet of chimps, need to be chewed for hours and hours every day.

Cooked food, by contrast, is easier to digest, gives you more energy, and takes no time to eat. Cooking also kills bacteria and renders many natural poisons inactive. So the simple expedient of heating food gave us access to many more safe calories every day, which was a survival jackpot. Once we started to eat soft, cooked food, our jaws and teeth were no longer required to munch ceaselessly, and they became smaller and more delicate. That is why we don't look like apes anymore. Similarly, the more cooked food we ate, the less industrial-strength digestion we had to do, and the smaller our guts became. In the same way that our bodies evolved to better walk on two legs, our bellies changed to better handle well-done over rare. This had two enormous payoffs. First, as our guts got smaller, this freed up energy for our brains to operate on a larger and larger scale. (Leslie Aiello and Peter Wheeler first discovered the relationship between gut size and brain size, dubbing it the Expensive Tissue Hypothesis.) Second, as we spent less time eating, we had more time to do other things with those rapidly expanding brains.

Andreas

Det är intressant och tänkvärt. Fast att det går få i sig c-vitamin från råa inälvor är nog inget bra argument för det råa köttet i Aajonus Vonderplanitz primaldiet eftersom det ju går få i sig riktligt med c-vitamin från vegetabilier. Så frågan är om det går hitta något nyttigt ämne som egentligen bara finns (i större mängd) i rått kött.
Den som inte frågar får inga svar.


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal