18-årsgräns på energidrycker

Startat av Andreas, 2009-03-18 17:18

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Ett antal butiker i sandviken har efter vädjan från lärare infört 18-årsgräns på energidryckerna Monster, Burn, Red bull och Battery. Fredrik Hedberg, köpman vid Ica Supermarket i Björksätra: "- Det har blivit en fluga med energidryckerna. En del av barnen kan sätta i sig flera stycken under dagen, och de blir tokiga." Teofil Norum, rektor vid Hedängsskolan i Storvik: - Lärarna märker tydligt att eleverna blir speedade och får koncentrationssvårigheter, de blir oroligare." http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4679216.ab

Kommer verkligen ett förbud att hjälpa?

Är energidrycker så mycket värre än kaffe? Eller borde i så fall kaffe också förbjudas?
Den som inte frågar får inga svar.

MiGa

Jag tycker vi har nog med förbud i sverige , än en gång kan man undra var föräldrarna finns. Jag har tonårspojkar själv och vi har diskuterat denna dryck innan , vi har förklarat när man dricker den och varför , så nu dricks det inga sådana drycker mer än när man har tränat hårt så man klarar sig hem :)

Andreas

Ett problem verkar vara att många vuxna inte vet att dryckerna är ett problem "- Jag har ingen aning, säger Sören von Knorring, rektor på Söderskolan, samma skola där många elever säger att de dricker varje dag. Inte heller information om de möjliga skadliga effekterna har gått ut till vare sig butikerna, skolorna eller föräldrarna."

Patrik Lindehag, SMX Drinks AB som importerar energidrycken Monster tycker att det är "fullständigt olämpligt att ge en yngre person monster", men att gränsen bör dras vid 14 år och inte 18.

http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.855599
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Bara kort, vad är det dessa drycker tillför kroppen? Koffein..? Mer?

bryggens

Är inte dessa drycker helt förbjudna i Norge?

Andreas

Ja där ser man, det stämmer "Norge och Danmark har förbjudit de mest populära energidryckerna. Orsaken är de höga halterna av koffein och det omdebatterade ämnet taurin." http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=441009

Taurin verkar alltså vara svaret på din fråga Kari.

Citat från: MiGa skrivet 2009-03-18 18:26
så nu dricks det inga sådana drycker mer än när man har tränat hårt så man klarar sig hem


Apropå träna så ajdå... Här står att livsmedelsverket avråder från att använda dem som törstsläckare i samband med fysisk ansträngning på grund av att de innehåller koffein och ibland också taurin. "Båda ämnen är vätskedrivande och tillsammans med att man sportar och svettas kan effekten bli att man blir uttorkad. Men det finns också misstankar om att kombinationen kan rubba hjärtrytmen." http://archive.corren.se/archive/2007/9/21/jdtp17e7s0vv5oa.xml
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Här är ett fall där kanske 18-årsgräns hjälpt: Ikväll i Anna Skippers "Du är vad du äter" klockan 20:00 i TV3 visas ett inslag om artonåriga Evelina som blev beroende av energidryck och drack nästan 900 burkar Red Bull om året. "Evelina, 18, öste i sig energidryck för att bli pigg. Men i stället fick hon hjärtklappning och huvudvärk. - Det blev en ond cirkel, säger hon."

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4729326.ab

(Jag antar att hon började dricka Red Bull innan hon blev 18.)
Den som inte frågar får inga svar.

MiGa

Kanske uttryckte mig lite fel men jag menar inte som törstsläckare utan som ett snabbt energi tillägg tills man kommer hem och kan fylla på depåerna med bra mat :).När man är på cuper och matcher så är det ett bra knep att få i sig lite energi mellan matcherna (korta uppehåll max 1/2 timme) men givetvis dricks det vatten vid törst.

Sen kan man tycka att det är lika illa hos vuxna som dricker Redbull- vodka i mängder ,  ett tag så var det en rätt poppis drink på krogen.

Mickan

Jag ser en risk i drycken som vi inte alltid talar om. Om man dricker dessa drycker är det ofta ett tecken på att man inte sköter kosten på bästa sätt. Planera hyfsat, stoppa macka och frukt i väskan. Detta ger "äkta" energi och andra nyttigheter på köpet. Tänk på de tomma kalorier drycken ger! Många skulle aldrig stoppa i sig koffeintabletter men tycker att energidryck är helt okej.
Video meliora proboque deteriora sequor

Miss Fish

Citat från: Andreas skrivet 2009-03-25 12:57
Här är ett fall där kanske 18-årsgräns hjälpt: Ikväll i Anna Skippers "Du är vad du äter" klockan 20:00 i TV3 visas ett inslag om artonåriga Evelina som blev beroende av energidryck och drack nästan 900 burkar Red Bull om året. "Evelina, 18, öste i sig energidryck för att bli pigg. Men i stället fick hon hjärtklappning och huvudvärk. - Det blev en ond cirkel, säger hon."

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4729326.ab

(Jag antar att hon började dricka Red Bull innan hon blev 18.)



Jag såg lite på programmet och fann till viss del mig själv i Evelina.. Strävan efter de perfekta studieresultaten går före det mesta, även hälsan. Efter femtielva år (enligt mina nära och kära) i skolan så har jag sett detta fenomen både hos mig själv och hos andra. Energidryck är lättdrucket (kaffe inte lika lätt) under långa nätter av plugg. Många tycker att tabletter (koffeintabletter) känns mer som att "knarka", att dricka energidryck ger inte känsla av drogande.
I mina värsta stunder kunde jag dricka 5-10 energidrycker per dygn, och varva detta med socker (kakor och godis) och annan koffein. Så här i efterhand ser jag ju hur galen jag var, då var tankarna bara "en energidryck till och jag kanske hinner läsa 50 sidor till".

Kari

OT: Vad fick dig att sluta, Miss Fish? Abstinens i typ två veckor?

Miss Fish

2009-03-26 01:27 #11 Last Edit: 2009-03-26 01:30 by Miss Fish
Jag ville gå ner i vikt. Vägde 20 kg "för mycket" och insåg att något måste göras.. Som alltid i mitt liv så började jag lägga upp ett projekt, jag la upp strategier, läste på massor om kost, och la av med nästan allt skit (kaffet behöll jag i liten omfattning).. Ett halvår senare var klona borta (gick ner 28 kg allt som allt under det året).

Hade faktiskt inga alls svårigheter att sluta.. Många ser mig som en grav koffeinist, jag kan dricka flera kannor en dag, men sen kan jag göra uppehåll i någon vecka och bara dricka vatten och det ger mig ingen koffein-abstiens över huvud taget..

Kari

Imponerande läsning Miss Fisk -28! Kan bara säga grattis! :)

Kanske lite OT men, anar jag lite tveksamhet här, du avslutar två meningar med (..)? Så det var lite jobbigt?

Tebaks till tråden: Uppenbart kan fel kost och energidrycker leda till övervikt mm.
Är det kombinationen med mindre bra snask som triggar tonåringar och vuxna till fler och fler burkar energidryck om dagen? Eller hur fungerar det tro?

Miss Fish

OT.. Man tackar! Men måste erkänna att jag gått upp ca 6-7 kg av dessa.. men jag är fortfarande så pass normal att Anna Skipper inte skulle reagera nämnvärt. ;)
Jag slutar ofta meningarna med två punkter, inte vet jag varför, men du får tolka det grammatiskt som en punkt.

OnT..
Red Bull är vä ett skapat "livsstilsmärke"? Red Bull och extrem-sport har ju staka band och tonårigar som anammar livsstilen kanske ser det som självklart att dricka Red Bull (och den är dyr så man väljer hellre billiga märken).

Kanske kan energidryck bli ett slags lättillgängligt substitut för socker. Jag är helt övertygad om att sockerberoende finns, och energidryck är ju ett sätt att stilla sitt beroende.. Energidrycker finns ju överallt (matvaruaffärn, kiosken, macken, ibland på caféer osv) och det är ju en "quick fix" för en sockerbereonde.
Sen tror jag precis som då det gäller all överkonsumtion att mycket sitter i vanan.. Vi är ju vanemänniskor och det slinker väl ofta i något i matvarukorgen som man egentligen inte tänkt köpa men köper det ändå av gammal vana? Jag hade alltid för vana att köpa något drickbart (engeridryck eller cola) då jag åkte hem från skolan, inte för att jag behövde detta utan det blev en vana jag alltid gjorde..

Kari


kjpil

Citat från: MiGa skrivet 2009-03-18 18:26
Jag tycker vi har nog med förbud i sverige

Jag tycker allt som allvetande politiker bestämmer ska förbjudas, ska förbjudas i Sverige, precis som skett senaste seklet :)

Är förresten inte redan några starka versioner av dryckerna förbjudna? Fick för mig att de är starkare i andra länder.

Mickan

http://www.dn.se/ekonomi/tvarstopp-for-cocaine-hos-livsjattar-1.1003129

Cocaine på gång eller inte? Importören menar så fint att det är upp till var och en att välja och jag kan hålla med. 18 år ska definitivt gälla men med tanke på hur lätt det är för ungdomar att köpa alkohol och tobak så är det en falsk trygghet.
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal