Göteborg: Sopp- och tårtbuffén hos Steinbrenner & Nyberg

Startat av Tracey, 2007-08-21 00:27

Föregående ämne - Nästa ämne

Tracey

Sopp- och tårtbuffén hos Steinbrenner & Nyberg - ett himmelrike för dessertälskare!

-"Ska du med å testa den berömda sopp- och tårtbuffén hos Steinbrenner & Nyberg?!" Väninnan låter entusiastisk på mobben. Hennes likasinnade gottegris till kompis är inte nödbedd. Iväg bär det.

För blygsamma 79 kronor bjuds man dagens soppa, nybakat bröd samt en dignande tårtbuffé. Så mycket man orkar proppa i sig. Å det gör folk. Så att det nästan sprutar grädde ur öronen.

Fisk- och ingefärssoppa står på tisdagsmenyn och vi fyller förväntansfullt våra skålar. Soppan är fyllig och mycket god. Det nybakade brödet därtill smakar precis så ljuvligt som nybakat bröd ska smaka. Vi sköljer ner alltsammans med kallt citronvatten som omtänksamt ställts fram av den trevliga personalen.

Steinbrenner & Nyberg* är ett café/konditori som håller hög klass. Man har fullständiga rättigheter och erbjuder en bred meny av lunchmat, kreativa bakverk och egenhändigt tillverkade chokladpraliner.

Det är dags för desserten. Förmodligen också den främsta anledningen till att de flesta av oss är här. Efter att ha försett oss med nybryggt kaffe, ansluter vi oss till den hord av damer som hämningslöst går loss på tiotalet delikata tårtor som står uppdukade på buffén. Här ska frossas och fås valuta för pengarna minsann! Gräddfylld maräng, chokladmålad marsipan, björnbärsmousse, vaniljpannacotta, hallon i fruktgelé, wienertosca, vita chokladflarn o färska blåbär, you name it... För en dessertälskare är detta rena himmelriket! Tanterna - som är i klar majoritet - trängs och armbågar sig fram för att roffa åt sig av de bästa godbitarna innan någon annan hinner före. Stämningen är lite lätt hysterisk och man skäms lite, både för sig själv och för andra. Buffén fylls dock kontinuerligt på och nya smaskiga bakverk tar plats. Vår bordsgranne är framme vid tårtbordet för tredje gången. Vi känner oss som barn på julafton.

Mycket mätta och belåtna rullar vi bokstavligen ut på gatan ett par timmar senare. Det lär bli svältkost och täta gymbesök framöver, för att kompensera för detta enorma kaloriintag. Vi är dock båda rörande överens om att Steinbrenner & Nybergs sopp- och tårtbuffé ger en mycket prisvärd stimulans för alla sinnen. Fast kanske inte varje dag...

__________________________________________________________________________________________

* Steinbrenner & Nyberg finns på flera ställen i Göteborg samt i Kungsbacka. Man har även en webbshop, (se www.steinbrenner-nyberg.se). Det är dock bara caféet/konditoriet på Östra Larmgatan 6 som (mån-fre) serverar sopp- och tårtbuffé. Tyvärr har man stängt under helgen.

Anne

Haha - jag har aldrig varit där på buffé faktiskt, men däremot köpte vi bakelser därifrån sist jag var i Göteborg. Helt okej! :)
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Tack för den Tracey! Du klarade dig från blessyrer i kaktumultet  hoppas jag? ;)

Hur stort är stället? Behöver man boka bord i förväg? Vad är medelåldern bland besökarna?

Verkar annars populärt med soppa och kaka i Götet, jag var på Röhsska museets helgsoppbuffé för ett tag sen
http://matforum.nu/index.php?topic=225.0. Har du varit där?
Den som inte frågar får inga svar.

Tracey

Endast nåt enstaka blåmärke, tack - men det var det helt klart värt! ;)

Har nu uppdaterat med några bilder på kalaset...

Caféet/lunchfiket är "ganska stort" och mig veterligen brukar det aldrig vara omöjligt att få plats. (Vill man vara på den säkra sidan, kan man ju försöka vänta till efter 13.00, nån gång.) Medelåldern varierar nog en hel del. Det är populärt både bland ungdomar och äldre.

Andreas

Oj oj du skrev ju "delikata tårtor" och "rullar vi bokstavligen ut" men jag insåg ändå inte riktigt vad det var för slags tårtor - nu när jag ser bilderna fick orden helt plötsligt en djupare innebörd.  :o  :D
Den som inte frågar får inga svar.

Anso

Åh jag har också ätit där flera gånger. Vi brukar ha som målsättning att inte äta så mycket soppa och bröd så vi orkar mycket tårta, men tyvärr har soppan och brödet varit väldigt gott varje gång... Sedan efter tårtan rullar vi ut och klarar inte av att tänka på stället på en månad minst. Tårtbuffe är farligt ;D

agnetasch

Hoppsan,de har höjt priset till 92:- Är det efter den positiva recensionen här?

agnetasch

Hoppsan igen.Eller är det bara på lördagar det kostar 92:-?

crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Fredrik Goldhahn

Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Anso

Citat från: agnetasch skrivet 2007-08-24 11:02
Hoppsan igen.Eller är det bara på lördagar det kostar 92:-?

Stämmer bra enligt deras hemsida. Det är ju i alla fall trevligt att man även kan gå dit på lördagar också nu!

Tracey

Ah - va bra att de nu har öppet på lördagar också! (eller också inte... ;) ) Ringde precis och kollade: Priset för sopp- o tårtbuffén ligger kvar på 79 kronor måndag-fredag. På lördagar kostar det dock 92 kronor.

agnetasch

Då gäller det att äta mer om man går dit en lördag, eller hur Calle? ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal