Chokladtest: Green & Black's dark 70%

Startat av Andreas, 2007-08-09 18:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Green & Black's organic dark 70%, engelskt företag, chokladen tillverkad i Italien, 100g

Förpackningen pryds av något slags organiskt märke där det står "organic standard soil assosciation". Dessutom finns en svensk klisterlapp att kakaon kommer från en kontrollerad ekologisk odling.

Bitarna är 25x16 mm och 7 mm tjocka, de kunde vara lite större.

Smaken kraftig och lite skarp och domineras av rostat med drag åt kaffe. Sötman är liten och bra och den lite större bitterheten passande. Man får också en lite syrlig känsla i munnen. Chokladen är inte den mest harmoniska välbalanserade utan lite spretig.

Inte den godaste jag ätit, men nog är den god och har en egen karaktär (så jag håller med Anso i hennes förvåning om att den fick så extremt dåligt betyg i testet i GP:
http://matforum.nu/index.php?topic=167.15).
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Jag har inte provat den här, men däremot deras mörka choklad som är smaksatt. Den med torkade körsbär är kanongod.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Körsbär och choklad är ju en klassiker förstås. Hur stora är körsbärsbitarna?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

De är väl som.. halva russin ungefär? Tippar på typ fjärdedels körsbär. :)
Anne's Food - min matblogg

Urban

Det låter som ganska så generösa bitar av körsbär. Den måste jag testa!.

Andreas: Vet du om deras körsbärschoklad finns att köpa här i Umeå?

Andreas

Vet inte just körsbärsvarianten, men har för mig att produkter från Green & blacks går att köpa hos Life i Kungspassagen och även hos Meretes http://meretes.se/ på andra sidan västra Esplanaden.
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Om jag minns rätt så tyckte jag att den var för "kornig" och torr i sin konsistens och smak, lite som sådana där +90% choklader, munnen torkar ut typ

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal