Lasersvärd

Startat av Hasse, 2010-06-19 07:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Hasse

I en tråd om bakning skrev David

Citat från: David skrivet 2010-06-18 23:45
...delar degen i 3 delar med lasersvärd...


Jag blev nyfiken. Vad är ett lasersvärd i detta sammanhang? Google ger en massa träffar som har med Star Wars att göra, men jag misstänker starkt att det inte är sådana lasersvärd som David pratar om.   :)

Andreas

Är det hårdbröd vi pratar om, i så fall kanske han menar en plasmaskärare? :D

(Bild från Wikipedia.)
Den som inte frågar får inga svar.

David

Hehe jo, det var precis ett sådant lasersvärd jag pratade om!

Vad jag ville ha sagt med det var att man måste ha en väldigt vass kniv som skär igenom degen utan att något av degen fastnar på knivens sidor, just vassare desto lättare - Man skårar ju ofta bröd med rakblad av den anledningen, personligen använder jag en victorinox filékniv som jag håller vass och faktiskt bara använder till att skära deg med. (Har ett helt set av Victorinox knivar med trähandtag, mycket mycket bättre för valken på pekfingret än vad Global och Porche är, dock kanske för mjukt stål att arbeta professionellt med, men man behöver inte oroa sig över splittrade knivblad om man tappar kniven en gång eller sju.)

Bäst vore iof ett riktigt lasersvärd, tror inte deg fastnar på det!

Hasse

Okej David, jag förstår. Det var väl för tidigt på morgonen för att jag skulle hänga med i dina tankar.   :)

Men det kvarstår ju ändå ett intressant spörsmål. Hur ska man göra för att degen inte ska fastna på kniven? Fungerar det inte att mjöla den?

I sammanhanget kan jag berätta, att min farmor lärde mig att om man viker ett smörpapper kring kniven när man ska skära ost av krämigare sort, så fastnar inte osten på kniven.

Andreas, en plasmaskärare skulle sannerligen behövas när jag är i baktagen.   :D

David

Nej, mjölet fastnar inte på kniven i tillräcklig mängd, så när man trycker kniven neråt pressas en del deg på knivens sidor och fastnar, vilket leder till att degen deformeras och/eller får punktering. Kniven måste vara så vass att man kan trycka väldigt löst och ändå skära, ju vassare ju tollerantare för nedåttryck blir det. Typ så. Bäst med rakblad, men vem orkar plocka fram rakblad när man kan ha ett lasersvärd tillhands istället!

När jag tänker efter vore det ändå bättre om rakbladen var bågformade, vilken kanonide att sälja till alla bagare! Men, tja, skulle ju vara bäst med lasersvärd ändå...

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal