När det är bråttom, vad väljer ni att laga/äta?

Startat av Skogis, 2013-08-15 23:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Skogis

Beroende på ens vardag så händer det att man ibland måste tulla på sina principer och antingen mätta hungern med halvfabrikat eller kanske snabbmat. Idealet är ju annars att få ägna maten så mycket tid som behövs men det går ju inte alltid.

Bara att vara lite aktiv på detta forum visar att man är intresserad av mat och dess tillagning sån jag undrar vad ni väljer när det kniper. Gröt, hamburgare eller mackor?

För egen del är det nog pasta med olika såser som är en återkommande bukfylla men jag försöker att variera mig.

Hasse

Jag bor i ett enmanshushåll, så för mig är långkok riktig snabbmat. På helgerna kokar jag grytor och pastasåser, och fryser in i portionsförpackningar. I veckorna är det bara att tina och värma medan jag fixar potatis, pasta eller ris att servera till.

Korv eller bacon med stekt potatis och ägg är inte helt ovanligt på vardagarna och det är också riktig snabbmat om man har lite kall, kokt potatis i kylen. Men det ska vara bra kvalitet på korven! Det kan också hända att jag bara plockar ihop lite charkuterier och grönsaker på en tallrik och äter med bröd och lite olivolja.

Om det är tomt i kylen då? Ris, pasta och lök  finns alltid i skafferiet, men även snabbnudlar och några konserver som skinka, tonfisk, sardiner, svamp och tomater. Det går ju att svänga ihop en måltid av detta även om det inte blir någon kulinarisk höjdare.

Frysta färdigrätter äter jag inte, för jag tycker helt enkelt att de smakar illa. Jag har blivit grymt besviken varje gång jag har provat och tycker att det är extremt dåligt värde för vad det kostar. Då köper jag i så fall mycket hellre med mig en pizza från den lokala pizzerian. Pizza är gott i måttliga mängder.

Skogis

Fråga kom upp eftersom jag just nu inte har den tid att ägna maten som jag vill, eller kan. Köket håller på att renoveras :)
Men Oj Oj vad det ska lagas mat när renoveringen är klar!

Håller med om att just frysta färdigrätter är unika, billiga som tusan men ändå inte prisvärda. Tydligen är detta ingen allmän åsikt eftersom det säljs väldigt mycket sådan mat.

Även korvkvalitén är av intresse för mig, men varför har det blivit likhetstecken mellan högt köttinnehåll och hög kvalité. Bara för att det är mycket kött i korven så blir den inte alltid god.
Det är inte intressant att mumsa på en högkvalitativ korv som inte är god, inte för min del iallafall.

Psilander

Tja beror ju på
1/ Ramlar ner på kvarterskrogen/arna
2/ Är det helg/ fest då blir det skaldjur
3/ Gör nått smidigt med köttfärs/ lövbiff tex gratinera nachos med ost, chilli och tomat
4/ Wienerkorv med bröd, snabbt och desperat

Freddy

Det är väldigt sällan som det blir bråttom utan att jag vet om det i förväg. Vi lever båda aktiva liv med fritidssysselsättningar som tar en del av vår tid men vi har bestämt att vår dotter aldrig ska behöva lida av det och flänga med hit och dit. Så veckan planeras i förväg och inser vi att det blir tajt med tid till mat så lagas extra mycket dagen innan. Eller så tar vi fram fryst färs, kyckling eller vad som behövs på morgonen. Tycker det finns ganska många rätter man kan göra på 15-20 minuter.

Har nästan alltid en buffert i frysen också, styckfrysta plättar, grytor av olika slag. Kan bli tråkigt ibland om man måste äta samma sak middag, lunch, middag men bättre än dafgårds...


Linnea

Någon gryta/sås med röda linser med potatis (småpotatis el skuren i bitar) eller glutenfri pasta (det senare mer sällan då det är dyrt).
En teälskare som även gillar att laga mat Min teblogg http://tealovers.blogg.se/

agnetasch

Dansk pölse med korvbröd, fransk senap, ketchup o rostad lök. Eller pasta d´oro = spagetti med Bregott ;D


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal