Vitkål farligt (otjänlig som livsmedelsprodukt) pga glykosinolater?

Startat av Andreas, 2008-01-23 09:24

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

I boken "Den tekniske kocken" finns mycket trevligt att läsa, men när jag kom till ett litet stycke om glykosider (ett ämne sammansatt av socker och svavel) på s. 30 hajade jag till rejält.

"Glykosider ... förekommer i små mängder i livsmedel och är ofta både bittra i smaken och hälsovådliga. Exempel är glykosinolater som finns i vitkål och rädisor beskrivs ofta som strumaframkallande. ... Frågan är om vitkålen hade blivit accepterad som livsmedelsprodukt om den hade introducerats idag."

Denna textpassage i en bok skriven av en mycket respekterad kock och en välrenomerad livsmedelsprofessor går ju inte att tolka på annat vis än att vitkål är farligt och att man genast borde sluta äta det!? ???

Har någon annan hört om detta förut och vet mer?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Det är känt sen länge att kålväxter; vitkål, broccoli, blomkål o grönkål t.ex. kan innehålla goitrogena substanser, dvs ämnen som påverkar sköldkörteln men de är å andra sidan anticancerogena. Pest eller kolera?
Jag undrar om det inte var förr man fick struma p.g.a kosten; de flesta åt mycket kål o man hade inte börjat tillsätta jod till bordssaltet. Hade man dessutom otur så bodde man i den jodfattiga Jönköpingstrakten ;D

annamaria

Det känns som om det är farligare att gå över en väg än att äta vikål genom ett helt liv. Eftersom våra mor/farföräldrar har genom åren ätit mycket kål. Vad vet jag. Kål döden blir nästa sjukdom (inte KOL utan kål)  ;)

Andreas

Ni menar alltså att professorn och stjärnkocken helt är ute och cyklar, kan man verkligen avfärda ett så tungt uttalande så lättvindigt?

Du nämner ju flera kålväxter Agneta men just vitkålen måste innehålla extra höga halter av glykosinolater och vara extra farlig eftersom just den togs upp.

Googlade lite snabbt på glykosinolater eller snarare glukosinolater som är den vanliga stavningen och hittade denna kommentar av signaturen "KO" i Doktor Dahlqvists blogg: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/comments/Weblog/margarin_och_fleromättade_fetter_orsakar#comment6 "Dubbellåg raps (00) har förutom sänkt erukasyrahalt även kraftigt sänkt halt av glukosinolater, ämnen som påverkarjodomsättningen i sköldkörteln och därigenom kan ge struma."
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Ja, jag undrar om inte herrarna professor o stjärnkock är ute på en liten cykelsemester. Måste böcker nuförtiden bara innehålla sensationer o varningar? Räcker det inte med fakta så att man kan få dra egna slutsatser? I det här fallet dör jag hellre av KÅL än av cancer ;D
I fallet med rapsen på dr Dahlqvists blogg är det det eviga kriget om vilket fett som är "bra" fett; smör eller margarin som ligger bakom, o där är alla medel tillåtna att svartmåla motståndarens vara.
Vi äter väl inte så mycket vitkål nuförtiden, i så fall mer broccoli o hur är det med rucola, även kallad senapskål? Vad innehåller den?
Fast jag tror att vi ofta räddas av det joderade saltet, så här säger dietisten i Vi Föräldrar: "Framförallt är salt en viktig jodkälla för oss i Sverige. Jod är ett litet spårämne som behövs för ämnesomsättningen.Om man får i sig för lite jod kan man utveckla struma. Därför är det jätteviktigt att välja vanligt jodberikat salt och inte ett fling-gormetsalt, havssalt eller vad  det kan tänkas vara! Åtminstone i vardagsmatlagningen.
Hon slår t.o.m ett slag för vitkålen!  :o
"Nyttigt är det också; vitkål innehåller mycket C-vitamin och fibrer och är dessutom väldigt billigt. En lite bortglömd grönsak bland alla kulörta gurkor och tomater"


Rookie-T

Att tänka att kålen är farlig är helt värdelöst.

för att vara klychig "Lev livet du kommer ändå inte ur det levande"

Att äta kött är oetiskt för vissa men det gör vi endå. Vill nån disskutera hur vi får fram foie grass?

Vi matas med rapporter så som:
chips ger cancer, stekt potatis ger cancer, Dödliga bakterier i ditten och datten, Fågelinfluensan, galnakosjukan, krogsnusk, haccp regler som säger att man inte får placera skålar på tallrikar med andra livsmedel, Glöm inte att ta av dig ringen när du lagar mat för under den rymms det lika mycket bakterier som det finns människor i sverige, Oj men vet ni vad!? I ett trasigt nagelband kan du finna lika mycket bakterier som världens befolkning,

Nej att man skulle få struma av att käka sina kåldolmar eller njuta av sin surkål.

Jag blir så glad i hågen så jag googla en smula åt er alla.


"Vitkål skyddar mot lungcancer" ur svenska dagbladet
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_477185.svd


Orkar dock inte läsa artikeln för nu ska jag ta och äta lite Bratwurs med Coleslaw och friteradpotatis.

Puss och kram Från Rookie-T
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Andreas

Välkommen till Matforum Rookie-T men du borde nog passa dig lite vem du pussar så här i influensatider.  ;)

Visst är det dumt att gå omkring och tro att allt är farligt men det är ändå bra att diskutera igenom de "larm" som kommer för en vacker dag ligger det något i dem. I det här fallet var formuleringarna i boken dessutom ganska extrema.

Sen det du tar upp med att chips och stekt mat och vissa bakterier inte är direkt nyttigt är väl allmän kännedom men farliga grönsaker hör man sällan om, eller? Och att vitkål kan ha positiva effekter är väl tämligen ointressant om det nu skulle ligga något i att det är farligt - skulle du exempelvis äta vitaminpiller som kanske ger biverkningar?
Den som inte frågar får inga svar.

Rookie-T

Nja skillnaden är väll att vitaminpiller inte smakar något vidare medans vitkål med rätt tillganing smakar fint  ;)

Visst så säger jag inget mot disskussionen om vitkålens skadoverkningar, Ochnu när jag ser på frågeställningen med aningen tillnyktrat sinne, Dock inte helt men endå måttligt så kan jag nog hålla med om att mitt sätt att forumlera sig var lite plumpt.

Att dra paraleller mellan vitkål (nyttig grönskak som det ska vara) med Stekt potatis och chirre (onyttigheter som det sägs) var nog lite feltänk av mig.

Men jag betvivlar att skadeverkningen är så stor som det värkar denna proffessor vill få oss att tro. Det är väll fortfarande nyttigt. Kanske i grymt stora mängder skulle vitkålen bli skadlig om det han säger stämmer. Men ärligt talat, Hur många överkonusummerar vitkål?

Känns som att det finns andra saker folk hellre frossar i.

Men paralellen mellan vitkål och vitaminpiller var lite dålig tycker jag   ;)
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Joel

Folk som lider av hypertyreos dvs. över produktion av hormon har mycket hjälp utav Goitrogens då de hämmar sköldkörtel aktivitet

webguide

Nu för tiden får husdjur ofta giftstruma pga flamskydsmedel som hamnar i dammet på golvet. Andra som krälar rutn på golvet är ju småbarn. De lär få i sig en hel del gifter.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal