Hur provar man vin?

Startat av Urban, 2007-07-04 20:57

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

Elka: Varför inte lägga in en resension på "Los Monteros 05" i dryckestråden?  ;).
Fota gärna flaskan även om den är tom.

Kari

Inte kan jag... *ler*
Köper en ny och ska ta anteckningar!


Kari


Sweber

Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kari

Någon som har en "mall" för hur man recenserar ett vin? Behöver hjälp här.. Innan jag mår illa på rikt.. *ler*

Andreas

Det behöver inte vara så märkvärdigt! Smaka och berätta hur du tycker det smakar och om du gillar det. Glöm inte att berätta vad vinet heter och vad det kostar. ;)

Vill du lära dig lite mer så läs exempelvis här:
http://www.vinprovning.net/
elller
http://www.vinguiden.com/vinprovning/ (en bit ned på denna sida finns ett vinprovarprotokoll)
Den som inte frågar får inga svar.

Urban


Kari

Jo, mina anteckningar försvann i dimman.. *ler* Men jag har en flaska till.. *hehe*

Lättdrucket i jämförelse med många andra viner, smakade jätte gott till marinerad fläskfilé som jag beskrivit i en annan tråd. Rätt mat rätt vin misstänker jag. Klockrent, mitt i prick!

crlhrv

Ett bra förstasteg är att skaffa ett ordentligt vinprovarglas. Man blir förvånad över hur olika samma vin smakar i olika glas.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Det är alldeles korrekt Calle!. Smakskillnaden kan variera väldigt mycket olika glasmodeller emellan.
Själv så använder jag ett stort vinglas som heter X.X.L av märket royal leerdam som rymmer hela 64 cl!!.
Slår man i 15-20 cl rött vin i detta glas så får man enorm respons av doft och smak.



Pite-Långnäs

Amatör provning!!!! 2 viner från Italien. som är goda.
Köp ett tunnare typ Il Nostro (50kr)
Monti Garbi ett ripassovin.(97kr) med mycket smak.
Ripasso är en metod vid vinproduktion, med ursprung i Valpolicella i Veneto i Italien. Ripasso innebär att vinet jäser en andra gång, två till tre veckor, ...
Ha lite olika saker att smaka på till ex: sötsur sås, choklad,ost,mm
Glöm ej att dricka vatten till.
Och drick inte direkt från flaskan:)
Lycka till.


mums

Citat från: Urban skrivet 2007-07-16 12:28
Det är alldeles korrekt Calle!. Smakskillnaden kan variera väldigt mycket olika glasmodeller emellan.
Själv så använder jag ett stort vinglas som heter X.X.L av märket royal leerdam som rymmer hela 64 cl!!.
Slår man i 15-20 cl rött vin i detta glas så får man enorm respons av doft och smak.




Är det storleken det kommer ann på så är det väl lika bra att tat direkt ur flaskan?
Jag sätter själv och det smakar alltid bäst när man skall tappa upp. Alltid svårt att få igång häverten, särskilt när frun står och tittar.
Inga bra bär till vin i år så jag tänker följa den här tråden med spänning för nu blir det nog till att köpa in.

Urban

Mums: Meningen med att ha ett stort vinglas är inte att man ska fylla upp det till bredden, utan man häller i lika mycket som ett ordinärt vinglas ca: 2 Dl.
Ett stort glas gör att man lättare känner dofterna/aromerna från vinet som man ska dricka, vilket för mig innebär en större upplevelse helt enkelt :).

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal