Diska skärbräda

Startat av crlhrv, 2007-04-29 14:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

Citat från: agnetasch skrivet 2007-05-13 11:06
"Lite skit rensar magen",är inte det ett ordspråk?


Tror på det faktiskt!. Blir det för överdrivet med rengöringen så blir man säkert bara lättare sjuk. Så om man nån gång får i sig lite för mycket bakterier där man normalt inte skulle ha reagerat alls kan det kanske gå sämre då.

Karin

Miljövänliga rengöringsmedel är citron och bikarbonat. Om skärbrädor luktar illa (och det gör dom ibland), så gnid dem med en ituskuren citron eller med bikarbonat och vatten.
Sista ordet kanske ......
Om skärbrädor:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/utskrift/0,3258,170705,00.html

Andreas

Citat från: Karin skrivet 2007-06-03 20:54
Miljövänliga rengöringsmedel är citron och bikarbonat.


Hur doserar man bikarbonatet då?

Citat från: Rob skrivet 2007-06-04 09:02
Att bara köra plastbrädor i maskin hjälper inte till 100%, ett 70 graders diskprogram har i dagens energispartider endast en mycket liten del av sitt program i sådanan temperaturer. Ofta räcker inte temp+tid för att göra rent (sterilisera) brädan.


Var har du hört det? Hur lång tid behövs i 70 grader och hur länge kör maskinerna i den tempen?
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Ett konkurrerande forum....
De refererade till en studie i kökshygien (framför allt för restauranter)

Så vitt jag vet skall tempen upp i 100 för att sterilisera, så sannolikt behövs längre än de typ 5 minuterna (som jag vill dra mig till minnes att studien uppmätt) som en normalt diskprogram gick på högtemp.
Vore en intressant disskussion att ta med en diskmaskinsfabrikant... Men å andra sidan, det är ju i princip bara skärbrädorna som är riktigt viktigt att få rena. Vill man ha en höjd elräkning för att få bort alla bakterier från en tallrik?

Andreas

Vad hette studien och vem hade gjort den? Den går inte att hitta igen någonstans?
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Jag minns att Chad Ward som nu avslutar sin bok "An edge in the kitchen" var inblandad i den.

Får man länka till annat forum?

Andreas

Nej det får man inte. Jag vet inte hur resultatet skulle bli i just det här fallet men rent generellt brukar det bli väldigt rörigt att diskutera en diskussion som försigår någon annanstans så därför är det bättre att vara konsekvent. Men skicka väldigt gärna ett PM till mig med länk så kan jag rota vidare i det och se om jag han hitta orginalkällan.
Den som inte frågar får inga svar.

Rob


Knivmannen

Till mina kunder brukar jag rekommendera följande:

Plastskärbrädor:
Av billigare varianter kan man diska dem i maskin, men dyrare varianter bör man inte göra det med. PEHD-plast slår sig vid temperaturer över 55 grader celsius. Visst kanske bakterierna inte överlever men det är inte kul att jobba med en skärbräda som ser ut som en banan. Dessutom går inte detta på garantin. Ljummet vatten och diskmedel eller desinfektionsmedel fungerar alldeles utmärkt.

Träskärbrädor:
Träbrädor skall aldrig diskas i maskin. De spricker på en gång på grund av vattnet och värmen. I sprickorna trivs bakterierna mycket bra. Samma sak här som för plastbrädor. Ljummet vatten och diskmedel, sedan regelbunden inoljning i paraffinolja.

Om man nu mot förmodan har skurit något man tror innehåller mycket bakterier kan man ställa undan brädan (efter diskning såklart  ;)) i några dagar så självdör bakterierna.

Sen till en viktig sak! Det går utmärkt att hyvla skärbrädor! Har ni ingen egen planhyvel så lämna in till en knivslipare eller varför inte ett snickeri? Vid hyvling blir brädan som ny igen!
Professionell knivslipare. Har webshop och är både återförsäljare och generalagent för ett flertal välkända knivmärken.

Urban

Vad använder du för typ av hyvel när du hyvlar kunders skärbrädor?
Är det vanligt att kunder lämnar in skärbrädor för "återställning"?


Sweber

salt!!! Häll generöst med salt på träskärbrädan när man sköljt av den och låt stå ett tag så dör alla bakterier. Kanske inget man gör varje gång, men lite då och då är hygieniskt. salt är bra till mycket. ;D
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kari

Själv hade jag en skärbräda av något säkerhetsglas, kanon att diska men jag tror att den sprack när jag hade den lite för varmt vid grillen.
Men fram tills dess var den en favotit.

Andreas

Sweber: är du verkligen 100 på att allt dör av salt? Även exempelvis jordbakterier?
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Nix, jag är inte 100. Detta är något som jag fått berättat för mej av någon kunnig människa någon gång. Tyvärr minns jag inte vem det var, så jag kan inte i skrivande stund fråga om min sagesman är 100. Dessutom har jag inte testat själv, jag har igentligen inget att referera till så mitt tips är inte att betrakta som vetelskapligt bevisat sant. Men eftersom saltning ät en effektiv konserveringsmetod, tyckte jag att det lät logiskt och jag hoppades att någon annan på forumet skulle känna igen tipset och bekräfta att det funkar med referenser till egna eller andras försök eller motiveringar. Själv kör jag med plastskärbrädor som jag diskar i maskinen och både jag och min familj lever och har hälsan. :D
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Knivmannen

Salt har använts i århundraden för konservering och bakteriedödning.
Huggblock ska regelbundet saltas in och skrubbas med en stålborste. Det känner alla styckare till. Man kan även hälla aceton på ytan och tutta eld på den för att få bort bakterier men pröva inte detta hemma nu är ni snälla!
Professionell knivslipare. Har webshop och är både återförsäljare och generalagent för ett flertal välkända knivmärken.

macce

Det där med aceton lät intressant - litet som att flambera skärbräden, men som finländare måste jag ju säga att det enda rätta är att torka av skärbrädet med en trasa rejält fuktad i Koskenkorva :)

Njaa allvarligt talat så har jag för mig att det viktiga för plastskärbräden är att man inte öppnar diskmaskinen för tidigt. Det är i torkningsskedet som maskinen är som hetast och det gäller att inte släppa ut den värmen för tidigt om man vill ha kål på bakterierna.
Grillsäsongen tar aldrig slut!

carro

Det där med aceton lät ju lite farligt men själv brukar jag bränna av träskärbrädan med gasolbrönnaren - lite mer kontroll :-)

ena

2008-08-19 17:29 #37 Last Edit: 2008-08-19 17:32 by ena
där jag jobbade tidigare skrubbade vi träskärbrädorna (vilket var det enda vi använde) med salt o diskmedel efter att ha skurit kött eller fisk på dem. Övriga skärbrädor en gång varannan vecka ungefär.

Våra tryckplattetester visade ingen större bakteritillväxt...inte mer än på den helt nya skärbräda vi testade för att ha en egen referens ;)...helt rent blir det ju aldrig någonstans

salt och citron använde alltid min mormor...

Viktigt är också att skärbrädorna lufttorkas!! att lägga en fuktig skärbräda i en låda eller att stapla flera fuktiga skärbrädor är en bakteriehärd utan dess like...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Andreas

Hur gör man när man skrubbar med salt egentligen? ???

Citat från: macce skrivet 2008-08-12 09:20
Det är i torkningsskedet som maskinen är som hetast och det gäller att inte släppa ut den värmen för tidigt om man vill ha kål på bakterierna.


Blir det verkligen varmare vid torkning än de 55-60 grader diskvattnet har? Hur varmt då i så fall? Och finns det förresten över huvud taget bakterier som överlever maskindiskmedel?
Den som inte frågar får inga svar.

ena

rätt mkt salt på brädan...lite diskmedel och en diskborste alternativt skurborste (som inte använder till annat!!) och så skrubbar man tills man tycker att det är nog och sköljer sen väl.

vill man inte använda diskmedlet så strör man på rejält med salt och sen en ituskuren citron att skrubba med :)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal