Ben & Jerrys glass

Startat av Andreas, 2008-06-04 10:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Ben & Jerrys "New York Super Fudge Chunk" är en mycket smaskig och fyllig chokladglass med riktigt stora bitar av mörk och vit choklad (20x10x5 mm), pecan- och valnötter. Priset är 45 kronor för en halvlitersbägare vilket kanske kan tyckas dyrt men detta är rejält kompakt glass, en halvliter väger 438 gram att jämföra med exempelvis paketet från Triumf gammaldags vaniljglass i frysen där 2 liter väger 918 gram, en halvliter Ben & Jerrys motsvarar alltså en nästan liter Triumf i vikt. Dessutom är Ben & Jerrys så smaskig att man inte behöver nån stor portion för att bli nöjd, en förpackning räcker lätt till 4 portioner.

Rekommenderas!
Den som inte frågar får inga svar.

Jessica

Jag har blivit ett stort av Ben & Jerrys :-). När jag umgås med min kille så delar vi lätt på ett paket.. eller rättare sagt.. vi slåss nästan om det. Jag kan rekommendera smaken som heter Chunky Monkey... det är bananglass med valnötter och chokladbananer i (choklad formad som små bananer). Glassen är som sagt ganska dyr men värd varenda krona.

Kari

Påminner Ben & Jerry´s om Häägen-Daz som fanns förut? Elle blir mitt öga lurat av den snarlika förpackningen?

God glass & gott sällskap - som gjort för en fight! ;D

crlhrv

Cookie Dough är helt klart godaste B&J-glassen
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

jelvis

Citat från: elka skrivet 2008-06-17 17:15
Påminner Ben & Jerry´s om Häägen-Daz som fanns förut? Elle blir mitt öga lurat av den snarlika förpackningen?


Vad då förut? Bra livsmedelsaffärer har Ben & Jerry's, Häägen-Daz (hur det nu stavas), Lejonet & Björnen och Olof Victors.

B&J liksom HD en kvalitetsglass från USA fast B&J har lite mer utflippade smaker.

Jessica

Vi provade en ny smak igår igen.. nu minns jag inte vad den hette... hm få se... Cheesecake brownie   ??? kan den ha hetat så.. någon som känner igen den? Den var i allafal väldigt god men jag måste säga att den godaste är den som innehåller mest choklad :).. New York Super Fudge Chunk. Men jag är ju helt chokladgalen också...

Jag har för övrigt också sett många affärer som säljer Häägen- Daz glass men jag har aldrig smakat den. Är de goda? Finns det föresten någon som har tips på ställen där man får mycket och underbart god glass i området stockholm - Uppsala? Jag är nämligen helt galen i glass och kan aldrig få nog  ;D

Andreas

Elka: säljer inte glassbilen Häägen-Daz eller vänta förresten det var ju Mövenpick. Jag tror i alla fall att Ben & Jerrys startade sin karriär med glassbarer i USA.

Calle: Har du provat alla sorter som finns då?!

Jessica: Välkommen till Matforum! Jag gillade ju som sagt också New York Super Fudge Chunk men det finns ett problem med den och det är att chokladbitar i allmänhet tappar smak när den är kall, choklad är ju som godast rumstempererad!

Nu har jag ätit en sort som faktiskt är snäppet godare; Jag var ute på en härlig promenad i solen häromdagen och döm om min förvåning när det står en liten bytta Bohemian Raspberry på en sten där mitt ute i naturen. Nä sådant händer förstås tyvärr aldrig mig, byttan ställde jag där själv på stenen. Hur som helst är Bohemian Raspberry en jättegod bärglass med generöst med kladdkakeaktiga stora bitar som jag tycker smakar fylligare än den hårda chokladen i New York Super Fudge Chunk. I see a little silhouetto of a man, scaramouche, scaramouche will you do the fandango...
Den som inte frågar får inga svar.

Jessica

Andreas: Jag håller med om att Bohemian Raspberry är väldigt god. Börjar känna mig kluven nu.. det finns väldigt många goda sorter  ;D men som sagt... jag älskar verkligen glass. 

Tack för välkomnandet... det är ett hemskt intressant och roligt forum som verkligen lockar mig. Jag arbetar som kostekonom och allt som handlar om mat och godsaker ligger mig mycket varm om hjärtat.  :D

Kari

Häägen-Daz försvann för 5-7år sedan i mina butiker, har sett den i Östermalmshallen efter, dock sporradisskt med tre mindre spännsnde smaker.
Pinsamt dyr & lika pinsamt goood!! Tror att en burk(0.75L?) då kostade runt 60-75;-.

Bättre & godare hångelglass gick inte att uppbringa! Ibland fick man ta sig ett dopp så att sovscken inte skulle fastna på magen morgonen efter.. :-X

--

Andreas: Hemglass + Häägen-Daz, ringer en liten klocka där för länge sedan. Dock var utbudet begränsat till tre grundsmaker vill jag minnas.

/inte någon stor glassälskare i vanliga fall - men talar vi Häägen-Daz.. Dr Jekyl ´n Mr Hide så att säga..  ;)

crlhrv

andreas: klart jag inte smakat alla sorter - när jag kom till cookie dough så slutade jag prova nya smaker. jag hade hittat MIN smak. gött!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Jessica

Jag måste höra om det är någon som har smakad B & J vaniljglass? Jag menar för det priset så måste den ju vara något helt extra :-)

Jag lyckades för övrigt ta mig igenom hela midsommar utan att smaka någon ny smak ... helt otroligt :-).

Andreas

Calle: Cookie dough har jag tyvärr inte hittat i min butik.. men jag håller ögonen öppna..

Jessica: Nej jag har inte sett den heller i butik! Men håller med om att den måste vara fantastisk, är det bara rätt och slätt vaniljglass utan krusiduller?

Ben & Jerrys glass #3 för mig blev Peace of cake. Det är en god glass med lite småsalta tunna grahamskexlager. Men i min glassvärld kommer den efter de andra B&J-glassarna jag provat. Kexen är nämligen alldeles för finfördelade, man får inte smaksensationen av de där goda stora bitarna som i de andra glassarna.
Den som inte frågar får inga svar.

jelvis

Citat från: Jessica skrivet 2008-06-23 09:04
Jag måste höra om det är någon som har smakad B & J vaniljglass? Jag menar för det priset så måste den ju vara något helt extra :-)


God, helt klart, men inte bättre än Hägen Dahz (eller hur man nu stavar det). Tror att B&J styrka är glass som är lite mer crazy.

Emma


Har också testat Bohemian, men jag blev inte alls imponerad. Tyckte inte om raspberry swirlsen, men jag måste nog testa igen. De flesta andra som smakat den gillar den ju. Och hallon, vanlij, choklad är annars smakar jag är förtjust i. Skulle vilja testa cookie dough men har inte sett den i butik än.

Andreas

Jelvis: Häagen-Dazs vanilglass godast alltså, det ska jag lägga på minnet!

Aftonbladet har annars låtit åtta personer i åldern 19-58 år blindtesta 22 sorters vaniljglass och där blev Ben & Jerry´s vanilj testvinnare. "Favoriten framför alla! Mmm... smakar ljuvt och lent i munnen. Lite lyxig italiensk smak. Äkta! Skiljer sig från mängden." http://www.aftonbladet.se/matvin/article2887905.ab Men där ingick inte Häagen-Dazs.

Emma: Du kanske bara råkade vara på fel humör för Bohemian? Vissa dagar smakar vissa saker godare än andra dagar av nån anledning. Eller så gillar du den inte helt enkelt.  :'(

Jag har i alla fall en cookie dough-burk i frysen nu, Coop Forum har precis fått en ny B&J-leverans och där fanns den.
Den som inte frågar får inga svar.

jelvis

Citat från: Andreas skrivet 2008-07-14 18:19
Jelvis: Häagen-Dazs vanilglass godast alltså, det ska jag lägga på minnet!

Aftonbladet har annars låtit åtta personer i åldern 19-58 år blindtesta 22 sorters vaniljglass och där blev Ben & Jerry´s vanilj testvinnare. "Favoriten framför alla! Mmm... smakar ljuvt och lent i munnen. Lite lyxig italiensk smak. Äkta! Skiljer sig från mängden." http://www.aftonbladet.se/matvin/article2887905.ab Men där ingick inte Häagen-Dazs.


Det är säkert många som inte håller med mig om det. Jag köper vilken som, men min kvartersbutik är ovanligt fullsorterad med B&J och HD. :)

Bra tips så här på sommaren är en kula bra vaniljglass och slå över en dubbel kopp kall espresso.

Filippa

OK, nu har ni förstört min förmiddag - det måste bli glass efter lunch. :-)

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-07-14 18:19Men där ingick inte Häagen-Dazs.

?? Det gör den väl? Häägen Dazs Vanilla har fått fyra plus-tecken. Eller...?

Filippa

Ben & Jerrys samarbetar med Elton John och gör välgörenhetsglass: Goodbye Yellow Bricle Road som blir en chokladglass med jordnötssmörskaksbitar, smör kräm ?(Butterbrickles ?) och bitar av vit choklad. Delar av försäljningen kommer att gå till Elton Johns AIDS välgörenhet.

Låter både gott och lovvärt :-)

Andreas

Agneta: Jamen det gör den ju, ibland läser jag för snabbt. "Lite annorlunda, men god spännande smak.", undrar just vad de menar med annorlunda, har du nån uppfattning om det Jelvis? (Fint tips "kula bra vaniljglass och slå över en dubbel kopp kall espresso" där.)

Filippa: Jo jag läste om den där Elton-John-glassen nånstans var det nu var men uppfattade du om den kommer att säljas i Sverige?

Calle har bra smak, har nu provat min fjärde sort Ben & Jerrys och det blev just Cookie dough. God vanilglass, gott om chokladbitar och rejäla degbitar, en glass helt i min smak. Jag klassar denna som jämnt skägg med min andra favorit Bohemian Raspberry, den känns lättare och bärfräschare, Cookie dough är verkligen rent och skärt snask, bägge jättegoda.

Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal