Krogvatten

Startat av agnetasch, 2008-06-10 13:23

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Ska kranvattnet ha en chans att slå ut flaskvattnet på krogen så får dom ju se till att göra rent kranarna o ismaskinerna. Metro berättar om att 2 av 3 krogar har för dåligt dricksvatten bara p.g.a dålig rengöring. Äckligt >:(
http://www.metro.se/se/article/2008/06/10/10/3808-45/index.xml

Kari

Usch! :o Nu kommer fler välja flaska igen!

--

Undra hur det är med drickat hemma i kranen..? När det ändå är uppe som ämne.. Ponera att huset är 20-30år eller mer.

agnetasch

Vårt hus är över 100 år. Gläääh!

Andreas

När jag var på Restaurang Viktor här i Umeå senast luktade vattnet faktiskt aningens fisk... undrar om det kan vara dålig rengöring? Eller kanske rengöringsmedel?

Vad använder man för slags rengöringsmedel när man rengör kranar och ismaskiner på restaurang?

Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Här är en publikation från Kalmar kommun till livsmedelsbranschen där sida 3-4 handlar om is i vilken det finns många värdefulla tips, exempelvis "Se till att ni alltid har bra handhygien" och "Skopan till isen ska vara hel och ren".

Och så här kan en instruktionsbok för en ismaskin se ut s. 37 "Varmt tvålvatten rekommenderas för rengöring. Rengöringsmedel kan lämna farliga rester." Tvålvatten alltså, jag kan riktigt se framför mig restaurangchefen stå där med bliwtvålen i handen.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Citat från: Andreas skrivet 2008-06-10 14:31
Vad använder man för slags rengöringsmedel när man rengör kranar och ismaskiner på restaurang?


Klorin måste väl vara det bästa och billigaste? Luktar dessutom gott! (mot fisk)

agnetasch

Har jag missat nåt?Ny diskmedelsdoft?Naturell, citron o .....fisk?

crlhrv

vårt dricksvatten hemmavid smakar klor och det är säkert ett tecken på att rör och ledningar är i dåligt skick
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Ann-L

Jag har bara dålig erfarenhet av vatten på krogar och grillar.
det är äckligt, väldigt äckligt. det är väl enbart någon dyrare krog eller resturange som har bra kvalite på vatten och serverar det med ishink osv.

Oftast undviker jag vatten och beställer istället läsk. det kommer oftast genom en maskin, glasflaska eller en slang. Något renare än en kran med rost :)

kryddburken

Då tycker jag att en kran med rost är MER nyttigt än klorerat doftande kranvatten! Stoppa upp fingret under kranens mynning, pillra runt lite på silen under tiden vattnet rinner då får du bort kalkavlagringar, men det är nog inge farligt de heller skulle jag tro! Ett vatten från egen brunn de e nog de man ska ha! Förutsatt att det inte fiskats abborre i brunnen vill säga! *S*

Krog-vatten?? Vem dricken vatten på krogen här???


Lisa H

De ytterst få gånger jag går ut på krogen och äter, dricker jag vin. Vid ev lunch ute så dricker jag allt som oftast kolsyrat vatten på flaska. Men som sagt, det sker max 5 ggr/år.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal