Stekt lök

Startat av Hasse, 2008-06-25 19:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Hasse

När jag gör stekt lök fräser jag lökringar försiktigt tills de har fått lite färg, sedan får löken sakta steka färdigt under lock. Eventuellt med en matsked vatten i stekpannan. Jag smaksätter med salt och en gnutta socker. Färgen kan justeras med soya men det tycker jag är lite fusk, även om jag gör det. Jag blev nyfiken på andra metoder, och i Hemmets kokbok från 1957 hittade jag ett recept där man förväller löken innan bryningen.

Hur gör du din bästa stekta lök?

jelvis

Jag gör som du, steker sakta och försiktigt och smakar av med salt och socker. Enligt mormor var nyckeln till god stekt lök alltid lite socker mot slutet.

En av mina indiska kokböcker ägnar ett antal sidor åt lökstekning eftersom stekt lök agerar bas i ett antal olika indiska rätter. Då börjar man med 0.5-1kg stekt lök och steker konstant i ungefär 20 minuter tills löken näst intill är karamelliserad.

Ibland gör jag lite extra och äter rätt upp och ned. Blir också väldigt gott.

agnetasch

Jag gör precis tvärtom; bryn smör i pannan, låt löken bli nästan svartbränd, på med salt o socker. Sänk värmen lite o häll på kokande vatten så det skyler. Låt puttra tills vattnet är inkokat. DÅ är löken som jag vill ha den ;)

Andreas

Jösses Amalia förlåt Agneta det lät som en riktigt hårdstekt historia, det låter som om det smakar mer bränt än lök!?

Jag är också väldigt försiktig, eftersom det är så lätt att lök blir bränd i het panna har jag blivit tidigare och tidigare med när jag lägger den i fettet (om det är lite lök som ska stekas och om den inte ska ha färg brukar jag lägga i den redan nästan när fettet precis smält).
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Det ska väl smaka nåt? Att ni inte kokar löken? ;D

Hasse

Nja, bränd lök är inget som faller mig på läppen. Men den ska ju gärna ha lite färg så det gäller att passa noga vid stekpannan och röra om ofta.

När andan faller på gör jag helt annorlunda. Då fräser jag klyftad lök hastigt i ganska het panna under flitig omrörning. Löken ska bara steka en liten stund så att den fortfarande är väl al dente. I denna variant får löken gärna bli aningens bränd på sina ställen. Men detta blir ju inte klassisk stekt lök, sådan som serveras till pannbiff eller ångbåtsbiff.

agnetasch

Även jag kan variera mig. Lök till en ljus löksås steker jag betydligt försiktigare än ovan.

annamaria

Förlåt min okunskap men vad är ångbåtsbiff - det låter trevligt gott på nåt vis. För övrigt så steker jag löken så den blir mjuk sen på med salt och ganska mycket socker.

Sommartugekäk: stekta plättar - i en  gammal plättlagg förstås. Smörstekta färska champinjoner med salt och peppar och så en skvätt grädde. Sen stekt lök till detta. Låter skumt men är gudomligt gott!

Hasse

Ångbåtsbiff är biff stekt i skivor som serveras med stekt lök, lite sky och kokt potatis.

Om jag minns rätt så har namnet uppstått därför att biffen stektes direkt på järnspisen i byssan på någon färja, någonstans. Kanske i Stockholms skärgård? Man kan väl kalla samma anrättning för Svensk biffstek eller helt enkelt biff med lök.

Är det någon som vet mer om denna klassiska rätt, så kommentera gärna!

Cohen

Frågar vidare om stekt lök, känns onödigt att starta en ny tråd.

Ni vet den lök korvgubbar och liknande serverar som tillbehör till korv med bröd? Ristet log (med danskt ö) heter den på danska.

Hur lagar man sådan? Är den månne firterad?

Jonas

Har man bråttom så slänger man i en nypa socker redan från början. Sockret smälter i stekpannan och gör att löken steks fortare, det är ett gammalt kock knep.
Citat från: Cohen skrivet 2008-06-28 01:30


Ni vet den lök korvgubbar och liknande serverar som tillbehör till korv med bröd? Ristet log (med danskt ö) heter den på danska.

Hur lagar man sådan? Är den månne firterad?



Mycket riktigt. Den är mjölad och sedan friterad. Prova att göra snygga lökringar hemma.

Maskros

Citat från: Hasse skrivet 2008-06-25 19:37

Hur gör du din bästa stekta lök?


Grattis. Jag har just nedtecknat den defintiva versionen. Allt annat är fusk.
http://speckspeckspeck.blogspot.com/2008/08/stekt-lk.html
Skilled professional since 1979

Hasse

Hej Markus och välkommen till Matforum!

Tack för din beskrivning! Du verkar tillsätta sockret ganska tidigt. Är det framför allt för färgens skull?

Maskros

Hej och tack för välkomnandet!
Löken ska sockras samtidigt som den bryns, för sockret ska karamellisera.
Den genomgående bruna färgen kommer vid den andra stekningen.
Tillvägagångssättet är alltså:
-brynt lök
-karamelliserat socker
-inkokt lök med vätska
-löken bryns en gång till
-stekt lök

Enkelt, jobbigt och kräver en dusch efteråt.
Skilled professional since 1979

kalju lausing

kära matforum!

uppskattade mycket Er art. om att steka lök!

kurt

Om man vill snabba på maillardreaktionen som skapar smak och färg så skall man höja pH-värdet, t ex med bakpulver

http://blog.khymos.org/2012/06/04/maximizing-food-flavor-by-speeding-up-the-maillard-reaction/

Av samma skäl behandlas salta pinnar och kringlor med någon form av basisk lösning innan de tillagas

http://blog.khymos.org/2008/09/26/speeding-up-the-maillard-reaction/

Andreas

Intressant! I experimentet i första länken talas om bäst resultat för stekt lök med en dosering på 1 del salt och 1 del bakpulver. Ska försöka komma ihåg att prova. Hoppas bara det inte smakar bakpulver. :)
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Delade upp löken i två halvor i stekpannan och duttade på en gnutta bakpulver på ena i förrgår när jag stekte lök. Tyvärr kan jag inte påstå att jag märkte nån skillnad.
Den som inte frågar får inga svar.

ulltand

Hemligheten med stekt lök, är att steka på så låg temperatur så man enbart kan använda smör.

Socker i direkt, salta varefter - inte fega med saltet.

Steka länge, kanske en halvtimme, späda med vatten.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal