En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Lergryta blötläggning?  (läst 9052 gånger)

hoff

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Lergryta blötläggning?
« skrivet: 2008-08-31 18:23 »
Hejsan, jag fick en lergryta i present och tänkte göra en kycklinggryta idag. Men jag har läst lite olika på hur länge lergrytan ska ligga i blöt innan användning. För det mesta står det 20-30min, men har läst så mycket som att den ska ligga i blöt ett dygn innan första användningen. Lite jobbigt att hinna med det idag då=).
Hur ligger det till??

/Christian

annamaria

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 2076
    • Visa profil
SV: Lergryta blötläggning?
« Svar #1 skrivet: 2008-08-31 19:06 »
30 minuter räcker fint! berätta hur det blev! Gärna receptet också.... ;D

hoff

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2008-09-01 08:23 »
Tog det säkra före det osäkra så nu kommer den ha legat i blöt nästan ett dygn när jag kommer hem:). Hade ju varit snopet om den sprack:). Återkommer med bild o recept=)

Helge

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2014-12-01 17:01 »
En gammal tråd men dagsaktuell för mig!
Blötläggng är inget större problem, då är det värre att göra ren lergrytan. Den blir missfärgad och det är svårt att få bort fastbränd mat och även lukt. Någon som har bra tips! Tänkte försöka med att hälla vatten i den och ställa i ugnen som när jag lagade mat iden. Är det en bra metod? Tacksam .....
/Helge

rbiake

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2016-07-19 21:19 »
Jag har använt lergryta länge. Bara borsta ur den med diskborsten och riktigt varmt vatten. Inget mer. Missfärgning spelar ingen roll.
Jag brukar fylla gryta och lock med vatten när jag börjar med ingredienserna och då har det gått cirka 15 minuter när det är dags att ladda grytan
med grejor. Det funkar.

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6541
    • Visa profil
    • Matforum
« Svar #5 skrivet: 2016-07-22 16:12 »
Jag trodde man alltid hade såpass med vätska och sån temperatur i en lergryta att det aldrig bränner fast? Vad är det för något som brukar bränna fast för dig?

Blötläggng är inget större problem, då är det värre att göra ren lergrytan. Den blir missfärgad och det är svårt att få bort fastbränd mat och även lukt.
Den som inte frågar får inga svar.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:
Write pancake in Swedish!:

- Annonser -