Beckman, Ohlson och Can

Startat av Gilius, 2008-11-29 09:57

Föregående ämne - Nästa ämne

Gilius

Var det någon som såg detta igår, jag slötittade på det men vaknade definitivt till när hon den blonda från Taffel sopade E-tillsatser i mat under mattan med "potatismjöl har ju också ett E-nummer". Har Taffel tappat kollen, eller börjar det bli känsligt att kritisera tillsatserna.

/gilius

agnetasch

Var det inte bara en av Isobels pikar mot Mats-Erik med undermeningen: "Du är inte riksmatnörd så du har inte rätt i allt" Jag tror inte tillsatser har någon plats i hennes matvärld där folk har bytt ut andlighet mot mat o fridfullt sitter o bryter (hembakat surdegsbröd) med varandra.
Hennes uttalande att det skulle vara ett medelklass- o uppåt-fenomen att samlas till en måltid förvånade mig. Hur äter andra? Dom stackars arbetarna sitter förstås en o en bakom sin maskin med sin unikabox-mat, eller?
Vi svenskar skyndar på middagen för att sen göra något roligare konstaterades av gruppen. Den franska/italienska familjen låter istället middagen bli inledningen till det roliga.
Isobels kommentar att anledningen nog är att den franska/italienska familjen äter något godare förvånar mig också. Har vi så äcklig mat i Sverige att vi måste kasta i oss den?
I gruppen fanns personer med gediget kunnande, ändå blev det så mycket svamlig matromantik som tog upp programtiden. Synd.

Gilius

Jag fick en känsla av att Erik och Isobel inte tyckte att det var så farligt med tillsatser alls.
Men de skall väl tjäna sina pengar, och du biter inte den hand som föder dig.

/gilius

Andreas

Såg det tyvärr inte programmet men vad var det egentligen för E-tillsatser som sopades i maten? Vissa tillsatser är inte lika harmlösa som potatismjöl medan andra är det, tycker det är en poäng i att framhålla att bara för att något har ett E-nummer så behöver det inte vara farligt/dåligt/dödligt och var det i den andan så gillar jag det. Och nu består ju dessutom Taffel av flera personer, att döma av det lilla jag tidigare råkat se av skriverier som rör tillsatser på Taffel så verkar då i alla fall den klarast lysande stjärnan Lisa ha en sund inställning.

Mats-Erik, är det hemligekockenmats alltså? Jag börjar faktiskt tröttna en smula, nu har jag visserligen inte läst böckerna men på ytan börjar det kännas småhysteriskt och mer som nåt som säljer böcker och lösnummer än omtanke om den lille konsumenten.

Ang. det där med klassfrågor så är det ett minfält, där får man verkligen passa sig vad man säger.  ;) Säker på att Isobel inte var ironsik då Agneta?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch


agnetasch

2008-11-29 18:03 #5 Last Edit: 2008-11-29 18:05 by agnetasch
Ursäkta det korthuggna inlägget tidigare men mannen bökade med routern o störde mig.

Varför är vi så besatta av mat just nu, frågade man i programmet. Då hade det ju varit intressant att få lite reflektioner ur ett historiskt perspektiv. Vad är det i nutiden som gör att vi är såna storkonsumenter av maten som idé? Vi slukar kokböcker, lyxiga köksinredningar, matbloggar o matprogram i TV i stället för att kräva lättillgängliga, billiga livsmedel av god kvalitet som vi själva ska ha kunskapen att tillaga?
Jag uppfattade det som om panelen delade upp sig; Mats-Erik Nilsson som trots att han skrivit böcker (o därmed tillhör stora stygga "marknaden") verkar begripa att folk faktiskt går till affären o handlar den mat som finns där. Att han belyser ett problem tycker jag inte han ska häcklas för.
Erik Lallerstedt o Isobel Hadley-Kamptz blev en grupp som gav mig intrycket att mat, det är ingenting för vanligt folk. Dumma stockholmare som beställer ekologiska grönsakslådor bara för att det ser bra ut på trappan o folk som går på chokladprovningar istället för att glufsa i sig en mjölkchokladkaka o erkänna att det är gott. Sådana förolämpningar + de tidigare nämnda att Sverige har äcklig mat o att lägre samhällsklasser inte samlas till måltider tycker jag är så onödiga o tillförde inte diskussionen någonting. Tillsatser viftades undan som något oväsentligt o man trodde inte att folk brydde sig om hur mycket tillsatser det var i mat om man inte dog av det.
Den som jag hade velat höra lite mer av var Ingmarie Froman, författare till `Matens historia´, men hon fick aldrig någon chans. Synd.   

Andreas

Ah tack för länken fast få se om jag tar mig för att se det, det lät ju inte alls kul.

Visst är det bra att Hemligekockenmats belyser vissa problem men jag tycker nästan pendeln slagit för långt åt ena hållet nu, ibland ska allt vara så förbaskat naturligt och äkta att det nästan blir löjligt. Och så jag jag lite svårt att köpa den bild som man velat måla upp i media med att en garvad journalist på SvD (alldeles precis som folk i allmänhet) inte hade en aaaniiing om att mat man köper på affären som det står "hemlagat" på kanske ändå inte är riktigt som hemlagat. Och att mat över huvud taget ofta innehåller diverse tillsatser. Men så plötsligt ojsan såg han ljuset och skrev sina böcker som räddar honom själv och alla andra från alla onda matfabriker fulla av jättefarliga tillsatser.  ;)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Haha nu är du elak, bara för att han fått sälja många böcker är han beräknande o kommersiell. Hade böckerna sålt dåligt hade han varit seriös o missförstådd :D

Andreas

Nja som jag skrev så är det bilden som kommit fram i media jag har svårt för och den vet jag inte om han målat på egen hand, den kan lika gärna vara regisserad av förlaget. Märkligt är det i vilket fall som helst att en så bildad person skulle ha varit så ovetande. Och om inte annat så är det ju roligt med konspirationsteorier.

Och visst, apropå att sälja många böcker, den som blivit stormrik på böcker har definitivt råd att köpa sig fina naturliga och äkta råvaror utan tillsatser. ;)

Men du tycker alltså inte att jakten efter "den rena maten" gått för långt? Jag började faktiskt tycka det efter att ha sett Matakuten på TV4, dels Carola som var fullständigt tillsatshysterisk och dels Paul Svensson som bannlyste alla frysta råvaror...
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-11-30 17:02
Men du tycker alltså inte att jakten efter "den rena maten" gått för långt?
Jo jag tycker nog det börjar gå lite till överdrift. Det där med att avstå helt från frysta råvaror begriper jag inte vitsen med; ofta är ju t.ex frysta grönsaker färskare än ofrysta. Men då har man tagit steget från att leta efter rena råvaror till att "märkvärdisera" maten, som Mats-Erik Nilsson så fyndigt uttryckte det. Då blir maten så krånglig att skaffa o tillaga att vi vanliga människor ger upp o vänder åter till Mamma Scans trygga famn ;D

Andreas

Märkvärdisera maten var bra sagt av honom, pluspoäng!

Men "leta rena råvaror" är nog så krångligt och som jag var inne på ovan i min lilla gliring, oftast är det också en ekonomisk fråga, fanns någon representant för normala halvfattiga konsumenter hos Beckman, Ohlson och Can? Det är tacksamt att skoja med Mamma Scan men bland folk i allmänhet är hon populär och det är många som inte har tid, ork och råd med annat. :(
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Tyvärr inte en enda normal, halvfattig konsument i sikte i det programmet :(
Men jag håller inte med dig om att "den rena maten" är en ekonomisk fråga.Jag tycker mer att det är en fråga om tidsprioritering o matlagningskunskap (gammalmodigt ord för insikter i molekylär gastronomi ;D) Det blir ju ofta både godare o billigare om vi lagar maten från grunden. Köp en hel, färsk kyckling o ugnsstek, nog blir det mycket godare än det vattenmarinerade kycklingbröstet. Renare, godare o billigare, men det kommer att ta lite mer tid än två minuter att laga o du kan inte slänga i dig maten.
Citat från: Andreas skrivet 2008-12-01 11:28
Märkvärdisera maten var bra sagt av honom, pluspoäng!
Tyckte jag också; nog börjar maten bli lite märkvärdig när vi springer o letar kaffebönor i djurbajs ;D
Han sa några andra små elakheter som jag tyckte var träffande; i Sverige ges ut en kokbok om dagen, men de flesta är inte regelrätta kokböcker utan inspirationsböcker med vackra fotografier av olivolja i motljus m.m Dessa böcker ska ligga framme på soffbordet eller varför inte i det oanvända obduktionsköket där den enda aktiviteten som märks är plinget från mikron ;D

Andreas

Just vad gäller kyckling har du rätt och får man tag i köttfärs på extrapris gäller det även köttbullarna och hamburgaren. Men hur får man fram billigare och bättre falukorv och julskinka genom kunnande och prioritering? Och vad säger du till dem som helt enkelt ogillar köksarbete?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag gillar inte att tvätta eller städa så jag får gå med skitiga kläder i mitt skitiga hus. Man får ju helt enkelt ta konsekvenserna av sitt ogillande. Gillar man inte att laga mat får man ju köpa det skräp som står till buds. Utan att klaga.
Bojkottar man dom sämsta korvarna o skinkorna är det ju ett stark maktmedel. Men då gäller det att läsa innehållsförteckningar o alltså lägga ner tid på sina matinköp. Är det någon som är beredd att göra det?

Andreas

Jo det är väl så de flesta gör dvs. köper det skräp som står till buds utan att klaga. Hur man än vrider och vänder på det är det väldigt mycket som ska hinnas med i livet och alla har ju sina egna prioriteringar. Visst är mat viktigt men det är ändå vad jag vet väldigt få som blir sjuka av tillsatser eller lider av näringsbrist orsakat av dåligt näringsinnehåll i vårt land och så länge man gillar det man äter så varför jaga annat?

Det hade varit intressant med en opinionsundersökning som visade hur folk i allmänhet faktiskt resonerar kring detta. Förmodligen är det som med allt annat, det finns ett fåtal procent verkligt engagerade människor som lusläser varenda innehållsförteckning och gör aktiva val, sen kanske ett tiotal procent som är halvengagerade när det gäller vissa produkter, sen kanske ett par tiotals procent som skulle vilja vara engagerade men som av olika anledningar inte är det, sen en majoritet som inte bryr sig. Och så till sist några procent som gett upp.

Själv lusläser jag inte varenda innehållsförteckning...
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-12-04 09:51
Hur man än vrider och vänder på det är det väldigt mycket som ska hinnas med i livet och alla har ju sina egna prioriteringar
Men varför är det ALLTID maten som får stryka på foten? Media hejar på; "10 snabba recept" o "Laga middag på fem minuter" brukar ju inte vara några ovanliga tidningsrubriker. När börserna dalade kunde man omedelbart läsa "Hur du drar in på maten när kassan sinar"
Det är sällan man läser: "Spar tid o pengar; skippa gymmet" eller "Strunta i Thailandsresan, stanna hemma o gå en kurs i thaimatlagning i stället" Vissa kor är väldigt heliga ::)
På nätets olika barn- o föräldraforum tycker jag det är stort engagemang kring tillsatser. Det är ju bra: "Det ska böjas i tid...."

Andreas

Men har inte gravida och småbarnsföräldrar alltid varit extra engagerade i kosten? Och ironiskt nog är det väl samtidigt barnfamiljer som är de största konsumenterna av falukorv, mammascanköttbullar, findusfiskpinnar, stinakyckling, billypizzor och gorbypiroger?

Ang. "ALLTID maten som får stryka på foten", är maten verkligen så viktig då, är inte egentligen huvudsaken att man blir mätt? Fast jag tror inte det är så många som direkt struntar i maten men däremot kanske många mer går efter vad man tycker är gott snarare än vad som är tillsatsfritt och näringsriktigt? Och vem kan bevisa att det är fel? Så länge man inte blir sjuk och dör i förtid så... och där finns det flera andra betydligt tyngre faktorer än kosten.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-12-05 09:06
Så länge man inte blir sjuk och dör i förtid så... och där finns det flera andra betydligt tyngre faktorer än kosten
Men visst kan du bli sjuk o dö i förtid av skräpmat. Drar du på dig fetma, diabetes o hjärtkärlsjukdomar är inte det otroligt. Dessutom vet vi väl inte riktigt vad som orsakar cancer.
Även om du inte anser att kosten är en tung faktor vid förtida död är det i alla fall en faktor man kan påverka, o då är det ju dumt att inte försöka.
Vilka andra faktorer tänker du på? 

Anne

Åh, fast du kan ju glatt få fetma, diabetes och hjärtproblem av vällagad mat också - det är inte specifikt för "skräpmat". Det beror ju helt på vad man äter...
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Jo jag tror nog också att man kan få välfärdsjukdomar av ren o vällagad mat. Men på något vis tycker jag att man då går in i det med öppna ögon; man överdoserar o man väljer livsmedel med för högt socker- o fettinnehåll m.m.
När det gäller "skräpmaten" luras du in i stärkelsens o transfetternas värld; att du fick en hjärtinfarkt efter din 500:e frysta pizza kommer som en överraskning o den "osockrade" läskedrycken med fruktos blev du ju inte precis smalare av. Som grädde på moset får du struma av allt jodfritt salt som används av industrin :-\

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal