En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: ResturangFilé???  (läst 29366 gånger)

MiGa

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 207
    • Visa profil
SV: ResturangFilé???
« Svar #20 skrivet: 2008-12-31 12:43 »
Vissa säger att även smaken kan vara något mer likt vilt .

roffekock

• Mästerkock
  • Antal inlägg: 1269
  • Ta inget för givet !!!!!
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 2008-12-31 21:11 »
Resturangfilé är mycket rätt file av sugga el so filé. Ni som kanske inte vet så är det ett vanligt förekommande kött i våra diskar i dag. Och inte minst på våra glasskrogar där man inte drar sig för att servera det som kalvfile. 8) Och sägas ska att det behöver int vara ett sämre kött för det. På den gammla tiden var det vanligt att man slaktade grisar som fått en kull smågrisar först eftersom det sades att köttet var mer moget då (detta gällde vid hemslakt).

Ni som tycker att det låter konstigt att detta ej är angivet på förpackningen så har ni väl aldrig sett att det på tex kokött står att djuret har kalvat innan det slaktades eller tex en älg som haft ett par tvillingkalvar innan nådaskottet. :D

Hur gammalt får ett djur vara för att få kallas kalvkött,respt mellankalv? ???

Gott NYTT ÅR PÅ ER ALLA GLADA TOMTENISSAR

/rolf
Matforum är bäst

Mickan

• Mästerkock
  • Antal inlägg: 1532
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 2009-01-06 12:43 »
Jag har sett det flera gånger och då har det varit fläskytter. Inget fel på styckningsdetaljen men passa er för de marinerade. Mycket salt, socker och vatten. Jag vill inte köpa 80 % kött.
Video meliora proboque deteriora sequor

ingvar

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 2009-01-29 12:22 »
En liten detalj i sammanhanget är ju att om nu restaurangfile är so-file och säljs som nåt extra fint så kan man tänka på att slakterierna betalar betydligt sämre för en sugga än för ett slaktsvin, ju äldre suggan är desto mindre betalt, ofta hamnar dom neråt 6 kr/kg....

agnetasch

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 4441
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 2009-01-29 12:36 »
Förr kunde mindre nogräknade köttleverantörer skicka på en "sugg-kött" Det ställde ju alltid till trassel eftersom man inte kände aromen/smaken förrän man började steka o att då byta ut kanske 100 kg kött i en handvändning var inte lätt. Men det var aldrig någon som nekade, det hade bara blivit ett beklagligt "missförstånd" Haha, försöka duger ;D

annamaria

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 2076
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 2009-01-29 13:33 »
Smakar so annorlunda då?

agnetasch

• Köksmästare
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 2009-01-29 17:48 »
Det smakar GRIS, om du förstår hur jag menar. Det går att få i sig det men det är inte gott.

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6541
    • Visa profil
    • Matforum
« Svar #27 skrivet: 2012-10-18 11:44 »
Häromdagen fick jag för första gången i en frysdisk här i Umeå se sofile/restaurangfile (på skylten/förpackningen), fotograferade förstås.
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

• Köksmästare
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 2012-10-19 11:40 »
Har glömt att skriva här...jag har köpt den. Inte god, håller med agnetasch! Stor och smakar blurk.

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6541
    • Visa profil
    • Matforum
« Svar #29 skrivet: 2012-10-19 16:16 »
Blurk? Och GRIS? Hade varit intressant med en lite mer målande beskrivning av hur sofile/restaurangfile smaker! Menar ni ungefär jordigt/unket/surt? ???

Tyvärr kan jag inte köpa Coops sofile och smaka själv eftersom jag numera av princip inte köper annat än svensk gris.
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

• Köksmästare
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: 2012-10-21 20:48 »
Väldigt svårt att beskriva köttsmak. Men kött smakar det, väldigt mycket kött. Inte surt eller dåligt utan kanske mer åt leverhållet eller vilt eller något sådant. Som sagt svårt att beskriva. Det är inget du missar!

agnetasch

• Köksmästare
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: 2012-10-22 07:45 »
Om man någonsin har satt sin fot i ett grisstall vet man vad "grissmak" innebär ;)

webguide

• Kock
  • Antal inlägg: 961
    • Visa profil
    • Vassaknivar.se
« Svar #32 skrivet: 2012-10-22 12:55 »
Om man någonsin har satt sin fot i ett grisstall vet man vad "grissmak" innebär ;)

Hehe, jag har jobbat på tarmrenseriet på ett slakteri.

agnetasch

• Köksmästare
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 2012-10-23 10:57 »
Respekt ;D

Kanilja

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 2013-09-09 21:00 »
Vi åt sofile igår marinerade den och grillade. Jättegott ! Tycker att allt kött man köper är vaccat är inte mört. Men denna slog vanlig filé med hästlägnder

Åke Johansson

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 2014-02-21 11:03 »
 :)

Nillan

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 2014-08-28 19:17 »
Hej! Jag jobbar som lunchkock på en restaurang här i Sölvesborg. Och dom använder sofile i sin kvällsmeny och det smakar jättegott!! Vi har en härlig bbqsås på , och det smakar gudomligt !!

agnetasch

• Köksmästare
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: 2014-08-30 08:20 »
Vad heter denna rätt på menyn?

Sussi Bolin

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 2014-11-28 11:09 »
 Det smakar lika bra som vanlig fläskfilé, fast inte lika mör ????

JonasBååth

• Diskare
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: 2015-11-03 14:21 »
Vad gäller frysta mystiska detaljer så är det såklart svårt att veta om det är det faktum att det är sugga, uppfödningen, eller hanteringen av köttet som är problemet. Över lag kallas so-filé sannolikt restaurangfilé eftersom den främst säljs mot restauranger, jag tror att det hade blivit stoppat som missvisande marknadsföring annars vid det här laget. Vissa menar att den smakar bättre än vanlig fläskfilé, andra menar att den smakar sämre. Över lag verkar dock ätare vara eniga om att den smakar mer än en ordinär fläskfilé.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Skriv ordet klöjm baklänges!:
Hur många laxar finns i en laxask? Skriv antalet med bokstäver!:

- Annonser -