En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Innertemperatur i bröd - ska man ta tempen?  (läst 63446 gånger)

Mickan

• Mästerkock
  • Antal inlägg: 1532
    • Visa profil
SV: Innertemperatur i bröd - ska man ta tempen?
« Svar #20 skrivet: 2009-09-10 21:20 »
Ja, termometern i ugnen är lätt!
Video meliora proboque deteriora sequor

Matduell-Peter

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • Matduell Peter vs. Findus
« Svar #21 skrivet: 2009-09-18 11:22 »
att använda digital termometer är suveränt. Sätt in tempen i brödet efter ca 20 min i ugnen. Så här: Stoppa in bröden med ugnen på maxvärme. Sänk efter sju minuter värmen till 200 grader. Efter ytterligare 10 min, öppna luckan och sätt i tempen i brödet.  Ta ut bröden efter totalt ca 40 minuter, eller när brödens innetemperatur är 98 grader.
På min sida www.matduell.se duellerar jag varje vardag med Findus. Min hemlagade mat mot deras industriproducerade.

annamaria

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 2076
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 2009-12-26 20:19 »
I morgon ska jag baka grova formbröd och jag ska då inviga termometern för första gången i brödbak. Just formbröden tycker jag är lite svåra att veta när dem är klara.

Kari

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 2142
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 2009-12-26 22:54 »
Vilken sorts termometer har du skaffat Annamaria? Lycka till!

Helena Moestedt

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 2014-11-25 10:18 »
Jag skulle baka gott bröd med färska dadlar och valnötter (va gott!)  och använde mig av den nya jästen som bara tar 15 min. Vilken besvikelse, brödet blev alldeles degigt inuti. Skulle gräddas en halvtimme, Satte in limpan (i form) 20 min till, en gång till i 20 min fortfarande lika degigt.
Var det för mycket fukt i dadlarna, ska jag törs baka mer, det blir ju ganska dyrt i längden, Ska använda termometer nästa gång, se om det blir bättre

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Skriv ordet klöjm baklänges!:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:

- Annonser -