Innertemperatur i bröd - ska man ta tempen?

Startat av Kari, 2009-05-19 22:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

Matduell-Peter

att använda digital termometer är suveränt. Sätt in tempen i brödet efter ca 20 min i ugnen. Så här: Stoppa in bröden med ugnen på maxvärme. Sänk efter sju minuter värmen till 200 grader. Efter ytterligare 10 min, öppna luckan och sätt i tempen i brödet.  Ta ut bröden efter totalt ca 40 minuter, eller när brödens innetemperatur är 98 grader.
På min sida www.matduell.se duellerar jag varje vardag med Findus. Min hemlagade mat mot deras industriproducerade.

annamaria

I morgon ska jag baka grova formbröd och jag ska då inviga termometern för första gången i brödbak. Just formbröden tycker jag är lite svåra att veta när dem är klara.

Kari

Vilken sorts termometer har du skaffat Annamaria? Lycka till!

Helena Moestedt

Jag skulle baka gott bröd med färska dadlar och valnötter (va gott!)  och använde mig av den nya jästen som bara tar 15 min. Vilken besvikelse, brödet blev alldeles degigt inuti. Skulle gräddas en halvtimme, Satte in limpan (i form) 20 min till, en gång till i 20 min fortfarande lika degigt.
Var det för mycket fukt i dadlarna, ska jag törs baka mer, det blir ju ganska dyrt i längden, Ska använda termometer nästa gång, se om det blir bättre

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal