En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Stekta blandade grönsaker på kinarestauranger  (läst 20229 gånger)

annamaria

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 2076
    • Visa profil
SV: Stekta blandade grönsaker på kinarestauranger
« Svar #20 skrivet: 2009-08-16 19:32 »
När jag bakade häromdagen och hade sesamfrö på så började det helt plötsligt dofta wok i köket i stället för bröd?  ???
Så jag instämmer - sesamolja borde definitivt vara en ingrediens.

vilsjin

• Kallskänka
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 2011-08-02 20:44 »
Natriumglutamat liknar salt. Det är ett kristallint ämne som också finns i naturen, bl a i tomater och visst sjögräs (Nori). Det ger maten en mycket speciell smak som gör smaken fylligare. Dock bör man inte överdosera eftersom maten tenderar att få en kemisk bismak.

Det pågår dessutom en diskussion huruvida detta ämne kan vara farligt för hälsan (cancer, höga blodfetter, hjärt-kärl och allergier). I ärlighetens namn har man dock inte kunnat påvisa dessa samband genom vetenskapliga experiment.

~Paul~
Här diskuteras ämnet ingående.

annamaria

• Köksmästare
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 2012-01-10 19:47 »
Sitter nu med hela kylskået fullt med goda grönsaker som jag skulle vilja få ner i en sån här härligt mesig wok. Med eller utan kyckling.

Tråden är rätt gammal så det kanske har kommit fler medlemmar som kan ge tips på vad grönsakswok på Kinarestaurang innehåller.  :)

Eller så får jag bara inse att Glutamaten är det jag saknar....

annamaria

• Köksmästare
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 2013-04-14 19:48 »
I går var det då dags igen...mat på kinarestaurang. Enkel kycklingwokmed cashewnötter som smakar ljuvligt gott. Skyn är simmig och helt ljus. Ingen soja, ingen smak av sesamolja, ingen ingefära. Anvnäder dem fortfarande rent glutamat tror ni? Vart köper dem det då? Jag menar inte att köpa det, bara nyfiken.

vilsjin

• Kallskänka
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 2013-04-14 20:07 »
Ren glutamat kan man köpa i de flesta asiatiska livsmedelsbutiker.

annamaria

• Köksmästare
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 2013-04-16 13:23 »
Ok! Använder du det?

vilsjin

• Kallskänka
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 2013-04-17 11:32 »
Det har hänt, men oftast använder jag andra umamikällor. Miso, torkade räkor, fisksås och liknande.

Madeleine

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 2014-09-10 12:51 »
Kanske detta du menar?

http://youtu.be/O1Hft9GEY3g

// Madde

webguide

• Kock
  • Antal inlägg: 961
    • Visa profil
    • Vassaknivar.se
« Svar #28 skrivet: 2014-09-12 12:26 »
I går var det då dags igen...mat på kinarestaurang. Enkel kycklingwokmed cashewnötter som smakar ljuvligt gott. Skyn är simmig och helt ljus. Ingen soja, ingen smak av sesamolja, ingen ingefära. Anvnäder dem fortfarande rent glutamat tror ni? Vart köper dem det då? Jag menar inte att köpa det, bara nyfiken.

Alla asiatiska butiker har glutamat, jag har en stor påse hemma.

Soja innhåller mycket glutamat likaså tomater, den kul grej man kan göra med tomater är att gröpa ur kärnorna och gelen runt dem, lägg i en silduk eller kaffefilter (jag använder en superbag) och låt det rinna av, koka försiktig ner vätskan till sirapsliknande konsistens nu har du en produkt som är fullmatad med glutamater. Gott på grillat t.ex.

Sussi Andersson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 2016-04-16 10:30 »
Okej, jag erkänner: det skulle jag kunna leva på om jag hade råd (jag beställer bara det plus cashewnötter om det inte ingår - godaste som finns!)

Nu försöker jag googla igen för att se om jag får något intressant napp, och vad hittar jag om inte ett foruminlägg jag själv skrivit för över 3 år sedan  ;D ::) http://www.backpacking.se/Discussion/ShowPost.asp?PostId=176594&Page=1&SubMenu=1

Så jag undrar om ni här på matforum kan ge mig några insikter.. :o

"Hur i hela friden fixar man den där supergoda oljiga såsen
de stekta blandade grönsakerna ligger i?
(Samma sås som tex kyckling med cashewnötter ligger i också)
Någon särskild olja eller soja?
Snälla någon, ge mig tricket!
Annars måste jag söka jobb på restaurang Waldorf för att spionera, hehu."

Det är alltså inte en sås med någon form av chili eller annan kryddig sak, ibland får man det men då är det ju feeeel maträtt  :-X

Hej Tinto! Jag vet precis vad du menar för sås och jag letar själv desperat efter ett recept till just den. Det förvånar mig att folk inte vet vad du pratar om, men de kanske inte har ätit på kinarestaurang. Såsen är inte gul, den är ljust brun och glansig. Det glansiga kommer av maizena mjöl, så mycket vet jag. Även om det i mitt fall är stekt kyckling i currysås är färgen på deras sås fortfarande samma i ljusbruna färg som i maträtten med stekta grönsaker. Skulle jag snubbla på receptet någonstans så lovar jag att skriva till dig. Annars får vi båda två söka jobb på kinarestaurang och idka spioneri  :P. Hahahaha! Lycka till med ditt letande  ;D.

Paxman

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 2016-09-20 19:39 »
Skriver ett inlägg i tråden med förhoppning om att få en notifiering ifall någon hittar receptet på denna fantastiska sås! Även jag är galen i den och skulle så ohyggligt gärna vilja kunna laga den själv. :)

irmaberg

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: 2016-11-18 17:37 »
Du kanske har känsligare smaklökar än jag har!

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Skriv ordet klöjm baklänges!:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:

- Annonser -