Matinfluerad resa.

Startat av Rookie-T, 2009-07-09 02:53

Föregående ämne - Nästa ämne

Rookie-T

Tjenare. Nu i sommartider då jag är i full färd med säsongsarbetandet så måste jag endå tänka lite framåt. Hösten närmar sig ju med rätt stadiga steg. Jag har arbete augusti ut typ men sen är det arbetssökande som gäller. Nu är frågan såhär. Under dessa veckor jag arbetar så plöjjer jag in en circus 1000 i dricks varje vecka. Det blir ju en slant i slutändan. första dricksransonen gick raka vägen ner i grannrestaurangens kassor på några blöta kvällar. Men nu har det slagit mig att jag ska nog spara slantarna istället och kanske bege mig på en lite mindre resa. Det skulle ju vara riktigt soft att få ta en stund ledighet efter en relativt hektisk sommar och kolla in lite mat från utlandet. (det ultimata skulle ju förstås vara att jobba på någon restaurang utomlands och få lära sig das eine reaal stuff, Men med flickvän och hela helvetet så är det väll nånting som tål tänkas på, Plus att det känns som att krogfolk i dessa länder inte är den mest engelskunniga skaran av befolkningen.)

Personligen så har jag spanat in Barcelona. Det verkar vara en soft stad med intressant matkultur, (sen att många bra restauranger ligger i det katalanska området är ju ett plus) Ska man dra en vecka och trycka tapas eller ska man dra en månad och bara lolla runt är ju en sak att tänka på.

Har ni något förslag för mig nu när jag lagt fram mina tankar här på internet som en öppen bok.

Frankrike och italien är ju såklart andra länder med intressant matkultur. Någon som jobbat som kock utomlands också till och med? hmmm. Mjo men någon måste ju ha något att säga om barcelona iaf!

aa hej ;)
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Filippa

Jodå, jag har en massa att säga om Barcelona; massa god mat, god glass och god dricka. Fantastisk saluhall och rolig godisbutiker. Det finns chokladaffärer som är helt underbara.

Tips är El Xampanyet ( poppis cava bar a la hål i väggen). Men i gamla stan och ett kvarter in från La Rambla så finns det en massa hål i väggen som är himla trevliga.

jelvis

Barcelona är fantastiskt. Av alla skäl som Filippa räknar upp. :-)  Man kan leva lycklig länge på cava och pintxos.

Finns en fantastisk restaurang med experimentell meny och moderata priser. Kommer särskilt ihåg att jag åt anka i pärnsås och bläckfisk med choklad. Fantastiskt!

För min del var några dagar i Barcelona betydligt mer intressant än två veckor i Toscana. Jag tycker att Italien är överreklamerat.

Rookie-T

Mjo jag har en bild av att barcelona ska vara en rätt soft stad. Jag har en liten bild av att den liknar San Fransico som jag upplevde som en väldigt "estetisk" stad med mycket kultur men även med en del junkies om ni fattar galoppen.

Snackade även med lita andra kockar idag som besökt barcelona och verkligen rekomenderade det. Ska vara bra på choklad bland annat har jag fått höra. Samt en väldigt laid back stil till sexualitet. Men maten ska tydligen även den vara too die for. Fått lite tips på restauranger och cava barer bland annat.

Känns nästan som att det bara är att köra! Hur tror ni det är med chanserna att försöka fixa sig ett jobb därborta? En grejj skulle ju förstås vara att gå till nått ställe och rent ut fråga om man kan få köksslava för dem en kortare tid med utbytet att man får smaka på deras grejjor och spana in deras tekniker osv. Kanske inte så kul att jobba på semestern men vafn jag är ju ung och man vill ju gärna lära sig lite grejjer.. Sen är det ju alltid problematiken att få visum eller tillstånd att jobba. Italien ska ju tydligen vara sjukt dryga med det där. Spanjackerna då?

Men summa kardemumma: Hur dyrt kan man tänka sig leva därbort i Barca?
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Filippa

Precis hur dyrt som helst :-) Men också billigt som fasen om man vill. Hyra rum brukar inte vara nåt problem alls, och ja, arbetstillstånd .....jag vet faktiskt inte hur det funkar inom EU men allt finns på nätet:

http://ec.europa.eu/youreurope/nav/sv/citizens/working/free-circulation/index.html

jelvis

Jag jobbar från São Paulo i sex månader (två kvar) och tycker inte att du ska tveka. Det är intressant på många sätt.

Spanien och Italien är EU-länder och du ska inte behöva något VISA eller särskilt arbetstillstånd så vitt jag vet. Ser dock att det på den sidan som Filippa hänvisade till finns ett avsnitt där det sägs att det är rimligt att kunna kräva vissa språkkunskaper. Kanske är det det som stökar i Italien?

Mina erfarenheter av att jobba med personer från Italien och Spanien är att de flesta inte talar engelska och att de som påstår sig göra det håller en ganska låg nivå.

Skulle dock tro att Barcelona är bättre än de flesta sydeuropeiska städer, jag mötte många som pratar engelska och det känns som en internationell stad.

Rookie-T

hur grymt som helst hörru du! det blir till att övertala flickvännen att hon verkligen måste åka till barcelona ;)
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal