En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: fryst - tinat -fryst igen  (läst 7215 gånger)

chepplin

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
fryst - tinat -fryst igen
« skrivet: 2010-11-04 03:20 »

Jag köpte frysta jätteräkor, typ gambas, som var frysta. Tinade dom men det blev aldrig av att jag tillagade dom så frös in dom igen eftersom jag inte gillar att slänga mat.
Är det nån fara att tina upp igen och tillaga dom? Har fått för mig att man inte ska göra det, men är det något problem egentligen?

Krista

• Kallskänka
  • Antal inlägg: 376
    • Visa profil
SV: fryst - tinat -fryst igen
« Svar #1 skrivet: 2010-11-05 08:39 »
Om det är tinat i kyl har det hänt att jag lagt in det i frysen igen.

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6544
    • Visa profil
    • Matforum
« Svar #2 skrivet: 2010-11-06 10:10 »
Det är väl två saker som kan hända
1) Livsmedlet får sämre konsistens
2) Bakterietillväxt
Den som inte frågar får inga svar.

chepplin

• Köksbiträde
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2010-11-06 10:58 »
tack för svar!

jamen nu är dom frysta igen...tar väl död på lite bakterier...sen ska dom friteras...borde väl döda lite bakterier till eller?..:-)

Hasse

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 1429
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2010-11-06 11:39 »
Frysning dödar inte bakterierna men tillväxten hämmas. När man tinar varan fortsätter bakterietillväxten igen.

Däremot dödas bakterierna av värme. Vanlig kokning dödar det mesta i bakterieväg även om det finns någon elak rackare som överlever detta.

chepplin

• Köksbiträde
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2010-11-06 14:00 »
tack

David

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2010-11-06 14:04 »
Bakterier bildar toxiner också tror jag bestämmt och de påverkas inte det minsta av infrysning.

Har för mig att det också blir världens reaktion mellan mänsklig kontakt och skaldjur, så har man petat på skalet med fingrarna är det klippt, då äre bara ä eta opp et.

Om amn inte rört på dem så borde det funka. Jag skulle slängt dock, att bli matförgiftad av skaldjur är inte roligt, sprutar raket ur alla hål och man blir vansinnigt sjuk. Det är inte så att man "blir lite dålig i magen" utan det är så man vill ta livet av sig, ofta måste man in till sjukhus så man inte dör av vätskeförlust.

Näee, skaldjur och musslor är jag alltid överdrivet försiktig med. HAde det varit restaurang hade du varit tvungen att slänga det, fryskedja måste vara obruten. Fisk är iof ibland dubbelfryst och den får man servera (Rensas och fryses på båt, sen tinas och fileas sen fryses igen) så jag vete attans hehe.

Står i den där självkontroll pärmen man har på jobbet, nån som jobbar som kock får kolla

chepplin

• Köksbiträde
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2010-11-07 00:16 »
nä jag tror jag slänger dom...inte värt 50 kr att riskera matförgitning!
undra hur väl detta sköts på restauranger?

Kari

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 2142
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2010-11-08 12:37 »
Är det skillnad mat och mat i detta fall? Det känns som fisk, skaldjur och kött skulle vara mer känsligt än tex grönsaker, bröd..?

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6544
    • Visa profil
    • Matforum
« Svar #9 skrivet: 2010-11-08 14:02 »
Har för mig att det också blir världens reaktion mellan mänsklig kontakt och skaldjur, så har man petat på skalet med fingrarna är det klippt, då äre bara ä eta opp et.

Hmm det lät mystiskt, ja nästan övernaturligt, kan det verkligen stämma?
Den som inte frågar får inga svar.

David

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2010-11-11 12:24 »
Vet faktiskt inte, därför jag var lite tveksamt. Jag minns att jag läst eller sett någonting om det. Borde stå i skolböckerna om det finns nån ex HR student här hehe.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Skriv ordet klöjm baklänges!:
Hur många laxar finns i en laxask? Skriv antalet med bokstäver!:

- Annonser -