VacuVin Instant Marinator (tjänar man på att marinera i vakuum?)

Startat av Andreas, 2007-07-09 23:07

Föregående ämne - Nästa ämne

phila54

Per-Erik , jag gör så att jag testar och återkommer. Är annars överlag nöjd med grejer från Rusta, man får det man betalar för. Har sedan tidigare en köttkvarn och en sådan juicemaskin. Både fungerar över förväntan.

phila54

Nu var den införskaffad, vakuum packaren från rusta, lagt två entrecoter med olja och salt peppar i en vakuumpåse och avaktar kvällen.

webguide

Citat från: sebstr skrivet 2007-07-09 23:23
De hade testat på fläskfile. 24-timmars konventionell marinering vs några minuter i vakuumlådan. Vacuumvarianten blev lika smakrik men mycket saftigare. Saftighetsöverlägsenheten skulle tydligen bero på att saltet i marinaden drar ut vätskan ur köttet. Ju längre det ligger desto mer vätska dras ut.


Hummm, men den processen reverseras ju efter ca 45 minuter. Jag brukar salta fläskött ca 4 timmar innan jag skall steka det, då har först saft gått ur köttet via osmos, men sedan blir utsidan saltare ään insidan och processen vänder = en jämnare saltning i hela ytskicktet av köttet.

tiggre

Då jag är hopplös på planering vad gäller grillning så beställde jag en Vacuvin i fredags morse pga den här tråden...

Ska bli intressant att testa, återkommer med resultat...

phila54

Har köpt en Andrew James Vakuum packare. Dvs en maskin som vakuum förpackar påsar. Har marinerat i med den ett par gånger med riktigt bra resultat. Dock har jag inte "kontroll" marinerat något utan vakuum så kan inte säga att det blir bättre eller sämre. Tycker dock att det blir riktigt bra.

ayhan

Sjukt intressant med tryckimpreneringen.Har något labbat med detta än? Men man ska fråga sig varför över huvudtaget marinera. De gånger man använder bra kvalitet då märks det och alla undrar vad man haft i. Säger man kvalitet säger de flesta aha. Jag brukar dock injicera smaksatt fett i kött och det ger oftast det man associerar marinering med. Grill kyckling t ex och sedan injicera den med smör som confiterat kycklinvingspettsarna.


Anne

Jag har en, men jag är inte sådär himla imponerad faktiskt. Vi använder den sällan.
Anne's Food - min matblogg

ingemar mattsson

HELT SUVERÄNT MED VACUUM, BLIR PERFEKT.
SPARAR 20 TIMMAR, SUVERÄNT.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal