Dyrköpta kökstips/erfarenheter...

Startat av Tracey, 2007-07-12 02:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Hasse

Citat från: Filippa skrivet 2008-11-12 08:32
Eller lämna inte din 3-åring ensam med en tårtkartong full med minibiskvier...


Filippa, den historien och att du dessutom avslöjat att det finns en bild innebär, enligt en ganska okänd forumregel, att du bara måste visa bilden!   ;D

kokkaffe

Försök inte plocka upp ett 200gradigt plåtlock från golvet efter att en kollega tappat de efter att han försökt plocka upp de från bänken och insåg att de var varmt. Gör inte heller samma sak fast med ett plåtbleck...dagen efter. De gör ont på ungefär 8 av 10 fingrar.

Försök inte brygga kaffe utan filter...de blir ganska grumligt.
Försök inte brygga kaffe utan kaffe fast med filter...kaffet blir ganska svagt.
Försök inte brygga kaffe med filter och kaffe fast utan kaffebula...blir rätt blött på bänken.
Försök inte brygga kaffe genom att göra allting rätt men slå på fel bryggare, den brevid som inte har något filter eller kaffebula eller något...de blir ochså blött. Tilläggas kan att alla dessa saker är testade på en och samma arbetsplats ofta tidigt på morgonen före första koppen kaffe. Då huvudet kanske inte fungerar jättebra. Fick även smeknamnet kaffe efter de.

Försök inte göra rotsaksgryta utan rotsaker med endast rattatoi (konsig grönsaksblandning med tomat och äggplanta) och grönsaksbuljong...de smakar hmm. De är lite bortom dåligt och de enda en icke införstådd kan göra är att högljutt undra vad man har gjort för att de ska smaka så....ja...konstigt dåligt. Tilläggas kan att vi räddade samma gryta tills den blev helt ok, serverades dock under namnet, rotsaksgryta.

Försök inte lukta på lax som stått i kylen alldeles för länge. De gör seriöst ont i näsan och när fisk gör ont i näsan, så är den dålig.

Låt inte 40 liter mjölk koka upp utan att titta på den...då kan de hända att du måste springa svära och spruta lite vatten i grytan och sen städa.

Skär inte paprika med vass kockkniv med handen som skärbräda, då kan fingret börja läcka...detsamma gäller bröd...

Om man gör texmexköttfärs i en gryta med stor motoriserad omrörare...häll inte i 5kg hackade halapenjos...sätt omröraren på snabb...och gå därifrån en stund. Då blir köttfärsen att se ut som blöt sågspån och halapenjosbitarna slutar existera. Detsamma gäller korvgryta och paprikabitar...korven var i alla fall hel.

Hacka inte 10 kg färsk lök i en grönsakshackmaskin utan ordentlig ventilering...då kan du inte gå in i rummet förrän du vant dig vid att läcka i ögonen.

klia dig inte i ögat efter att du hackat vitlök. Inte de andra öga heller...

Spraya inte en diskho full med bänkrengöringsmedel för att sekunden senare böja dig ner för att skrubba på en fläck...då får man hosta...en stund....om man inte är van. De blev man efter ett tag, vet inte om de är ett bra tecken eller dåligt.

Nu kommer ja inte på fler saker...i alla fall inte som jag har lyckats med. Men ja har 6000 saker som andra lyckats med...till exempel...så är de dumt att ta fel på 1 liter förpackning och 10 liter förpackningar av mjölk när man beställer...då kan de hända att man får en kubik mjölk istället för 100 liter. Jaja, nog för nu.

Filippa


Andreas

Vi längtar Filippa. :)

Försök aldrig rosta solroskärnor i ugnen samtidigt som du pratar i telefonen. Dels luktar det bränt och dels är det jobbigt att ta bilen till affären och köpa nya.  :-[
Den som inte frågar får inga svar.

Kvasthilda

Oj jag trodde det var kaffebönor på bilden!  ;D
Det gör inget om det är enkelt.

Kvasthilda

Man ska inte ställa en kaffepanna med tevatten på kokning och sen gå och göra nåt annat (jag tror nästan jag satte mig och spelade piano). När jag kom in i köket var det fönstret immigt av vattenånga, kaffepannan missfärgad och när jag skyndad mig att ta den av spisen så gled plastknoppen av locket.....

Man ska inte lämna stekt kyckling på bänken eller nån mat överhuvudtaget när man har en driftig katt. Sen är det ju konstigt att man inte begriper detta efter några gånger utan fortsätter göra samma misstag.

Man ska inte klia sig i ögat sen man skurit chili.

Man ska inte skala rödbetor utan handskar. Då blir man rosa om händerna....

När man öppnar en konservburk saltsill med en gammaldags handkonservöppnare så ska man hålla andra handen över, annars sprutar det salt spad rätt upp i ögat på en. Varje gång....

Det gör inget om det är enkelt.

agnetasch

Citat från: Kvasthilda skrivet 2009-01-07 21:08
Man ska inte ställa en kaffepanna med tevatten på kokning och sen gå och göra nåt annat
Hehe, varför tror du vi gamla teflonhjärnor skaffar oss vattenkokare med automatisk avstängning ;D eller fyller kannan o går o väntar på vattnet som aldrig kokar upp (eftersom vi inte satt på den)

Kvasthilda

Jag har också en elektrisk vattenkokare nu. Den måste man också slå på för att vattnet ska koka.  ;D

Dessutom har vi lärt oss med åren att när man kokar kaffe så kokar man upp vattnet först innan man häller på kaffet och låter det koka upp igen. Fast det kan koka över ändå om man råkar bli distraherad.....
Det gör inget om det är enkelt.

Fröken Dill

Skala inte och pressa ca 100 vitlöksklyftor direkt innan festen (eller OM du gör det, använd handskar). Händerna luktar äckel i dagar efteråt!

Ställ inte ut potatisgratängen på kylning ute på trappan... Fast fåglarna blev glada och mätta.

Hälsar fröken Dill

Hasse

När man ska göra julkorv är det jättedumt att diska, torka och ställa undan köttkvarnen efter att köttet malts en gång. Det ska ju malas två gånger till.

Det är också jättedumt att diska, torka och ställa undan köttkvarnen efter att köttet malts tre gånger. Kvarnen behövs ju för att stoppa fjälstren.

Teflonhjärna var ordet!

ivanl

Citat från: Tracey skrivet 2007-07-12 02:34
Försök inte att poppa popcorn i en dammsugarpåse, även om mikropopcorn-påsarna tagit slut. Risk för kraftig rökutveckling samt upprörda föräldrar... (10 års ålder...)[/li][/list]


Försök inte heller att bedriva industriell groddodling i diskmaskin (11 års ålder). Bodde på den tiden i hus med äldre diskmaskin som bara kördes på helgerna. Morsan skrek på lördagen att "det kryper vita maskar ur alla hål i diskmaskinen... nej vänta det är groddar". Resultatet av att jag på tisdagen kört en laddning med en påse linfrön som bildade gelé, klibbade fast och satte fart.

Andreas

Försök inte smälta smöret till semmeldegsbaket i plastmått i mikron, det säger poff när smöret knappt börjat smälta och sen får man torka smält smör från botten av mikrovågsugnen samt kassera plastmåttet.
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Glöm inte stora grytan med kräftkoket i matkällaren i ett halvår...
Video meliora proboque deteriora sequor

ivanl

Citat från: Andreas skrivet 2009-02-28 15:04
Försök inte smälta smöret till semmeldegsbaket i plastmått i mikron, det säger poff när smöret knappt börjat smälta och sen får man torka smält smör från botten av mikrovågsugnen samt kassera plastmåttet.

Hihi... har hänt mig också men icke desto mindre framhärdar jag i att smälta smöret i mikron, dock i glaskärl.
Mitt trick: kör 20 sek, skvalpa om och låt temperaturen jämnas ut, kör 20 sek till osv. På slutet lyssnar jag precis när bubblorna börjar låta "arga" så stoppar jag mikron.

agnetasch

Häll inte upp varmt gåsflott i en engångsmugg i plast; muggen smälter också o man har en fettöversvämning på diskbänken >:(

Andreas

Ivanl: Jo mikron känns ju betydligt smidigare än att stå med en kastrull vid spisen. Ska prova med glas nästa gång, det lär ju inte spricka lika lätt. Kan något gå snett även med glas, har du varit med om några missöden?

Mickan: Hur i all världen kan man glömma en sån gryta? ???

Agneta: Undrar just vilken temperatur plastmuggar smälter, jag har också varit med om att nån smält nån gång och jag vill minnas att det gick fort.
Den som inte frågar får inga svar.

ivanl

Andreas: nej, inte annat än den nämnda "smör-explosionen" som beror på att man kör för länge i sträck. Ett tips är att använda ett kärl med någorlunda höga väggar för att minimera skvätt.
När jag smälter en mindre mängd brukar jag använda en vanlig kaffemugg.

Sweber

Beror inte explotionerna på att vattendroppar inne i smöret förångas och och ger den effekten?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

ivanl

Jo, så måste det vara. Med lite tålamod så hinner fettet smälta och flyta upp varvid kärnmjölken stannar på botten.

Sweber

Citat från: Sweber skrivet 2009-03-01 13:18
Beror inte explosionerna på att vattendroppar inne i smöret förångas och och ger den effekten?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal