Bly från kökskranen - vad är din kran gjord av?

Startat av Andreas, 2011-03-09 08:55

Föregående ämne - Nästa ämne

Vad är din kökskran gjord av?

Rostfritt
2 (50%)
Mässing
1 (25%)
Annat  - vad?
0 (0%)
Vet ej
1 (25%)

Antal personer som röstat: 4

Andreas

Det började med att Anna Lena Helin i Göteborg upptäckte att hennes köksblandare Nautic från Gustavsberg gjorde att hennes kranvatten innehöll 12 gånger mer bly än gränsvärdet.  Nu har även Boverket gjort ett marknadstest som visar att mer än var tredje testad kran innehåller för mycket bly. http://svt.se/2.22620/1.2350406/hoga_halter_bly_i_var_tredje_kokskran

Jag måste kolla upp min kran, tror den är rostfri men är inte helt säker. Vet ni vad era kökskranar är gjorda av?
Den som inte frågar får inga svar.

Jomael

Hur kan man se vilken typ av kran man har? Kan det ha något med tillverkningsår att göra?

Thomas

Boverket kommer och har gjort studie, dom kommer med lista snart. Nivito har rostfria blandare där kan du vara säker.

Andreas

Citat från: Jomael skrivet 2011-03-09 20:06
Hur kan man se vilken typ av kran man har? Kan det ha något med tillverkningsår att göra?


Bra fråga. Det är inte alls enkelt.

Hur många vet ens vad deras modell av blandare heter? Jag visste det inte och det tog en bra stund att ta reda på. Jag köpte min från den rörfirma som installerade den i slutet av 2004, lyckades hitta kvittot i en pärm, men där står inte modellbeteckningen. Men jag hade tur och hittade en gammal anteckning i datorn från när jag tog offert på installationen och där det står att det är en Gustavsberg NordicPlus med RSK-nummer 822 04 33.

Försökte sen hitta materialuppgifter om Gustavsberg NordicPlus på nätet men lyckades inte hitta något. Ringde Gustavsberg kundservice och blev kopplad till produktchef Mattias Hermansson. Han upplyste mig om att i stort sett alla kromade blandare på den svenska marknaden sen 1910 är gjorda av mässing, inklusive min. Och alla skandinaviskt tillverkade blandare är gjorda av samma avzinkningsfria mässingslegering. (Ett fåtal blandare görs i rostfritt eller aluminium, men rostfria blandare kan fälla nickel vilket inte är bra för nickelallergiker och aluminiumblandare kan fälla aluminium.)

Dock menar Hermansson att det här med blyutfällning bara är ett problem om man har egen brunn med aggressivt (surt) vatten och inte spolar ordentligt innan man använder vattnet. Och har man surt vatten är inte lösningen att byta blandare utan att installera ett brunnsfilter för att få upp pH-värdet.
Den som inte frågar får inga svar.

Jean Börmark

Hej, det är jag igen. Jag ser inte min egen fråga atm men jag undrar i allafall, Vad är en vattenkran gjord av? Ring mig på 0720069767! <3

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal