Sushi eller Pizza, vad är nyttigast?

Startat av Sten, 2011-04-24 16:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Sten

Hejsan allihopa.
Jag undrar helt enkelt om ni kan hjälpa mig med en sak. Sushi eller Pizza, vad är nyttigast? Äter ofta på restaurang/snabbmat och är osäker på vad som är nyttigt eller onyttigt. Hjälp mig, snälla.  ;D

Hasse

2011-04-24 23:29 #1 Last Edit: 2011-04-25 16:09 by Hasse
Hej Sten!

Sushi eller pizza, ingen aning!? Men testa McDonalds! Det är i alla fall mumsigt!   :)

EDIT: Detta inlägg är menat som ett skämt, eftersom jag trodde att Sten skämtade. Om så inte är fallet ber jag naturligtvis om ursäkt.

Hasse

agnetasch

McDonalds? Nej vet du vad Hasse, Max är bäst ;)
Sushi eller pizza, pest eller kolera. Jag skulle nog tippa på att sushi är nyttigast, helst såna där med bara lax o ris, där kan man ta bort det mesta av riset innan man skvätter på lågsaltsoya.
Pizza är ju bara en varm smörgås överströdd med fuskkött o konstiga konserver. Gå på restaurang o äta mackor? Njae...

Mickan

Oj, vad mycket ironi... En liten bit pizza med en stor sallad kan vara ganska okej. Sushi fungerar bra och välj många bitar med lax för att få omega.  Själv äter jag inte låg-kolhydrat varför jag glatt äter mitt ris! Ta en frukt till båda!
Video meliora proboque deteriora sequor

Karolina

Jag skulle säga att båda är precis lika nyttiga för själen, förutsatt att pizzan och sushin är av den godare sorten.

agnetasch

Citat från: Mickan skrivet 2011-04-25 15:52Oj, vad mycket ironi...
Kanske det men vi kanske bör vara lite ironiska mot vår vanligaste snabbmat så den inte helt tar över.
"En liten bit pizza med en stor sallad" har du helt rätt att det kan fungera, men vem äter det? En stor pizza med överhäng o en tuss veckogammal vitkålssallad brukar väl vara vanligare. Då behöver man inte vara lågkolhydratare för att ana att ett jättelikt degflak av vitt mjöl inte är den nyttigaste maten man kan äta. Speciellt inte toppad med pressad "pizzaskinka" konserverade champinjoner o med potatisstärkelse utblandad "pizzaost"
Även suchin kan väl vara lite tveksam ur nyttighetssynpunkt; vitt sockrat ris toppat med lite dioxin-lax. Jättenyttigt?
Jag känner mig i alla fall tveksam till att kalla någon av rätterna "nyttig" Finns det inget annat än pizza eller sushi att välja på där du äter Sten? Svensk mat? Det är inget som förekommer?

Karolina

Nyttigt, schmyttigt! Kåldolmar med brunsås är väl inte heller så himla nyttigt. Eller varför skulle det som är svenskt vara så himla nyttigt? Lagom stora portioner + motion + varierad kost tror jag på. Sushi, pizza, råkost,  ceviche, chokladtårta och glada cykelturer!

Andreas

Hur ser ett nyttigt mål mat ut? Livsmedelesverket propagerar för tallriksmodellen:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Matcirkeln-och-tallriksmoddellen/Tallriksmodellen/

Går man efter tallriksmodellen innehåller både den typiska pizzamåltiden och den typiska sushimåltiden alldeles för lite grönsaker. Många struntar i vitkålssalladen till pizzan och sushi är nästan kliniskt fritt från allt vad grönsaker heter frånsett kanske nån liten gurk- eller avokadobit i nån rulle. Så när det gäller grönsaker är det ganska dött lopp. Men sen består pizzan mest av fett och för hårt gräddat bröd medan sushi faktiskt innehåller nyttig fisk. Så jag har svårt tro annat än att sushi är klart nyttigast.

Apropå McDonalds som Hasse skojar om så skulle det inte förvåna mig om det är nyttigast av allt, i alla fall om man väljer morötter och äppeljuice istället för strips och läskeblask till burgaren. Gör du det Hasse? :)
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Hrmm, host, host... Njaä, när jag väljer att äta på McDonalds så är det väl varken för morötternas eller äppeljuicens skull, det erkänner jag.

Fast jag har inget dåligt samvete för det, eftersom det är högst tre till fyra gånger om året som jag besöker mitt paradis: McDonalds. Då finns det andra saker jag proppar i mig som jag borde skämmas betydligt mer över.     :-[

Andreas

Kanske skulle man starta tråden "Vad jag äter men inte borde". :) Jag äter nog på McDonalds minst dubbelt så mycket som dig, jag äter dock inte där för att det är gott utan för att man får maten snabbt. Och numera väljer jag oftast josen och morötterna.  ;D

Hittade näringsvärdesinformation per 100 gram från Livsmedelsverket för pizza respektive sushi hos Miljömat. Pizza har högst värde på varenda punkt förutom D-vitamin! Mest av allt = nyttigast av allt, eller?















PizzaSushi
Energi214,6 kcal109,9 kcal
Protein10,27 g7,01 g
Fett9,02 g2,13 g
Mättade fettsyror4,56 g0,48 g
Kolhydrater22,92 g15,4 g
Fibrer1,52 g0,37 g
C-vitamin6,9 mg4,4 mg
D-vitamin0,093 mcg2,311 mcg
Folat34,2 mcg10,3 mcg
Järn0,863 mg0,406 mg
Zink1,415 mg0,448 mg
Kalcium139 mg12,6 mg


I kommentaren för Sushi står "Sushi är inte bästa miljöval. Ris är långväga importerat och en del av de fiskar som används i sushin, tex tonfisken, är överfiskad. Jätteräkor odlas i tropiska länder och orsakar svåra påfrestningar på miljön."
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Karolina skrivet 2011-04-29 13:13Kåldolmar med brunsås är väl inte heller så himla nyttigt. Eller varför skulle det som är svenskt vara så himla nyttigt?
Vad är det som är onyttigt med kåldolmar? Vitkål o köttfärs är väl inte råvaror kända för sin onyttighet? Brunsås till är frivilligt o vill man ha sås kan även den göras "nyttig"
Jag efterlyste inte svensk mat för att den är så överlägset nyttig. Jag undrade bara allmänt om det inte serveras någon nationell mat "på stan" eller finns det bara pizza, suchi, hamburgare, kebab, kinamat o falafel?
Klart att det är bra att röra på sig men motionen i sig gör väl inte maten nyttigare? ;)

Citat från: Andreas skrivet 2011-05-05 08:40Pizza har högst värde på varenda punkt förutom D-vitamin! Mest av allt = nyttigast av allt, eller?
Absolut, så måste det ju vara ::)

Karolina

Steker inte alla sina kåldolmar i sjöar av smör, serverar gräddig brunsås, söta rårörda lingon och kolhydratrik potatis till? Hävdar man att brunsåsen är frivillig kan man lika gärna hävda att osten på pizzan är frivillig, kåldolmar utan brunsås är som kärlek utan kyssar.

Fast jag håller med dig om att det gärna kunde få finnas mer svensk mat på stan.

agnetasch

Citat från: Karolina skrivet 2011-05-05 11:41
Steker inte alla sina kåldolmar i sjöar av smör, serverar gräddig brunsås, söta rårörda lingon och kolhydratrik potatis till?
Nej, nuförtiden så antingen steker man kåldolmar i smör o har en gräddig sås till ELLER så ugnssteker man kåldolmarna, gör en skysås o serverar potatis o lingon till. Världen har delat upp sig i fett eller kolhydrater ;D

Karolina

Denna värld, den är galen! Jag steker först i stekpanna med massor av smör, sedan i ugn med massor av sirap ringlat ovanpå :P

Andreas

Det låter som goda kåldolmar.

Apropå pizzans höga värden på alla punkter, för lite kalorier är inte heller bra. Så här sa Aftonblades dietist Mary Hyll om Sushi år 2006. "Det finns lite grönsaker i sushi men det skulle behövas mer för att kunna kalla en sushilunch en fullvärdig måltid. Ändå tycker jag att sushi är nyttig snabbmat. Den innehåller bra fett i lagom mängder men det finns en risk att man får i sig för lite kalorier." http://www.aftonbladet.se/halsa/fragadietisten/article10736759.ab

Själv dricker jag alltid starköl till min sushi, det ger finfin kaloribalans. :)

Citat från: agnetasch skrivet 2011-05-05 10:43
Jag undrade bara allmänt om det inte serveras någon nationell mat "på stan" eller finns det bara pizza, suchi, hamburgare, kebab, kinamat o falafel?


Du glömde varmkorv och thaimat. :)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2011-05-05 15:01Du glömde varmkorv och thaimat.
Förlåt :-[
Fast kan man inte säga att en slankig Bullens pilsnerkorv i ett korvbröd är svensk husmanskost? Med Johnnys senap på. En päronsoda får representera fruktintaget ;D

Karolina

Citat från: Andreas skrivet 2011-05-05 15:01


Själv dricker jag alltid starköl till min sushi, det ger finfin kaloribalans. :)



Och b-vitaminer, väl! ;D

Andreas

Jag tänker apropå det här med att sushi är så grönsaksfattigt, hur kan japaner äta så mycket sushi och ändå må bra? Ser deras sushi annorlunda ut än den som serveras här eller äter de sallad till, eller äter de kanske ändå inte sushi speciellt ofta?

Citat från: Karolina skrivet 2011-05-05 17:28
Och b-vitaminer, väl! ;D


Jajamen, hår och naglar är tiptop!

Citat från: agnetasch skrivet 2011-05-05 16:14
Fast kan man inte säga att en slankig Bullens pilsnerkorv i ett korvbröd är svensk husmanskost? Med Johnnys senap på. En päronsoda får representera fruktintaget ;D


Fy vad du är dålig på grönsaker! Till varmkorv väljer man givetvis tomatketchup, rostad lök och bostongurka, då gråter varje dietist glädjetårar. :)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2011-05-06 12:11Till varmkorv väljer man givetvis tomatketchup, rostad lök och bostongurka, då gråter varje dietist glädjetårar. :)
Tack för tipset! Man kanske kan tillföra lite omega3 också genom att toppa med en klatt räksallad. Men sen får det vara slut på nyttigheterna >:(

Är inte sushi en festrätt i Japan? Tyckte jag läste det någonstans. Då är det ju ok om den är lite grönsaksfattig, man äter den inte så ofta. Lite sämre blir det kanske om man äter sushi till lunch varje dag i Sverige (om man inte har tomatketchup, rostad lök o bostongurka till förstås ;)

Karolina


Andreas

Citat från: agnetasch skrivet 2011-05-06 18:26
Är inte sushi en festrätt i Japan? Tyckte jag läste det någonstans. Då är det ju ok om den är lite grönsaksfattig, man äter den inte så ofta. Lite sämre blir det kanske om man äter sushi till lunch varje dag i Sverige (om man inte har tomatketchup, rostad lök o bostongurka till förstås ;))


Kollade lite på detta. I engelska wikipedia står att Sushi som vi känner till den skapades av Hanaya Yohei på 1800-talet. Som källa anges "The Little Black Book Of Sushi".

The Little Black Book Of Sushi finns i Google böcker, på sidan 14 står "In the early 1800s, small handfuls of sushi - vinegared rice, topped with cooked or marinated fish - began to be sold att small "take-out" stalls. In 1824 a chef named Hanaya Yohei from Edo began selling fresh, raw fish atop "fingers" of vinegared rice, and nigiri-zishi was born. Hanaya Yohei might well be considered the father of modern sushi. http://books.google.com/books?id=1AuE8_v9YP8C&pg=PA14

Så nog är det väl snabbmat.
Den som inte frågar får inga svar.

Christina

Handlar man på stan råder ingen tvekan om att sushi är nyttigast. Visserligen får man i sig vitt ris men också en hel del riktigt bra saker som fet fisk, skaldjur, avocado och omelett. I och med det balanseras GI och man får inte nåt överdrivet insulinpåslag (sockerchock). Tar man en frukt extra och lite mer grönsaker till de andra målen under dagen så är det helt OK. Sushi är ett jättebra och gott sätt att få i sig omega3.

Pizzan blir nyttigast och godast om du gör den själv. Riktigt tunn med fräscha toppings som du själv väljer, riktig skinka, färska grönsaker och svamp, gärna grillade, egen tomatsås, bra olivolja och riktig mozzarellaost i lagom mängd. Bakar du den på en riktig sten i din ugn så får du den bästa pizzan du smakat. Tar tid i och för sig, knappast nån snabbmat. Vill du ha det så välj sushi!

juliang

Sushi förstås. japanerna vet vad de sysslar med. Lite fisk, lite ris, alger, soyasoppa. Lev till 100 år.

Citat från: Sten skrivet 2011-04-24 16:45
Hejsan allihopa.
Jag undrar helt enkelt om ni kan hjälpa mig med en sak. Sushi eller Pizza, vad är nyttigast? Äter ofta på restaurang/snabbmat och är osäker på vad som är nyttigt eller onyttigt. Hjälp mig, snälla.  ;D

Anders Lindström

Glöm inte att sushi handlar om ris å inte rå fisk. Bara en parentes. Wikipedia:

Sushi is a Japanese food consisting of cooked vinegared rice (shari) combined with other ingredients (neta). Neta and forms of sushi presentation vary, but the ingredient which all sushi have in common is shari. The most common neta is seafood.

agnetasch

Citat från: juliang skrivet 2012-02-09 20:44
Sushi förstås. japanerna vet vad de sysslar med. Lite fisk, lite ris, alger, soyasoppa. Lev till 100 år.
Visserligen har Japan en medellivslängd på c:a 2 år mer än oss men så är det väl den nation som konsumerar mest receptbelagd medicin i världen?
Är det värt att leva två år längre under idogt knaprande på alger o piller eller ska man göra som italienarna; njuta av pizza, pasta, ostar, lardo o floder av rödvin medan man skippar dom två sista åren? ::)

Siri Looft

Ät sashimi istället. Inget sött ris, ingen äcklig mättnadskänsla efteråt, det är mycket nyttigre och så extremt mycket godare!

GunnarG

Citat från: Sten skrivet 2011-04-24 16:45
Hejsan allihopa.
Jag undrar helt enkelt om ni kan hjälpa mig med en sak. Sushi eller Pizza, vad är nyttigast? Äter ofta på restaurang/snabbmat och är osäker på vad som är nyttigt eller onyttigt. Hjälp mig, snälla.  ;D


Jag röstar på Sushi om man även äter lite extra vitkålssallad. man kan välja veg sushi annars -- om man vill ha mer grönsaker.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal