Frankrike?

Startat av Linnea__, 2011-11-20 14:39

Föregående ämne - Nästa ämne

Linnea__

Hej!

Jag sitter med en Frankrike-karta för barn, men har inte så stora förkunskaper.
Kan någon hjälpa mig att förstå vad de som ritat kartan syftat på?

1. En bild föreställer två tält och en badboll och är placerad mellan Seine och Somme eller någonstans vid det området.

Vad innebär det?


2. Varför är det ett löv placerat vid Lyon, Valence eller någonstans vid det området?

Vad innebär det?


3. Varför är det en skobeklädd fot vid Toulouse, Carcassonne eller någonstans vid det området?

Vad innebär det?

4. Varför är det en anka/gås placerad mellan Toulouse & Bordeaux eller någonstans vid det området?

Tack!

Linnea

vilsjin

Citat från: Linnea__ skrivet 2011-11-20 14:39
Hej!

Jag sitter med en Frankrike-karta för barn, men har inte så stora förkunskaper.
Kan någon hjälpa mig att förstå vad de som ritat kartan syftat på?

1. En bild föreställer två tält och en badboll och är placerad mellan Seine och Somme eller någonstans vid det området.

Vad innebär det?
Antagligen handlar det om Deuville, den mondäna badorten för burgna parisare.


Citat från: Linnea__ skrivet 2011-11-20 14:392. Varför är det ett löv placerat vid Lyon, Valence eller någonstans vid det området?

Vad innebär det?

I Lyon håller man en årlig lövfest, La Fête des feuilles.

Citat från: Linnea__ skrivet 2011-11-20 14:393. Varför är det en skobeklädd fot vid Toulouse, Carcassonne eller någonstans vid det området?

Vad innebär det?

Toulouse var tidigare känt för sin sloindustri.
Citat från: Linnea__ skrivet 2011-11-20 14:394. Varför är det en anka/gås placerad mellan Toulouse & Bordeaux eller någonstans vid det området?


Området Gasconge är berömt för sina confiter på anka och gås.

Linnea__

Åh underbart. Tack så mycket!

Berätta gärna lite mer om lövfesten och skoindustrin om du kan. Det var svårt att hitta något på nätet om de två. :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal