En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Nougaten i TipTop - Hur gör man den själv?  (läst 6357 gånger)

white-k

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
    • illustratör
Nougaten i TipTop - Hur gör man den själv?
« skrivet: 2012-03-09 17:46 »
Nougaten (GB kallar den "kakaofyllning") i TipTop är ju gudomligt god, men det är drygt att måsta köpa en hel glass bara för att komma åt nougat-klumpen i mitten. Den är fyllig och luftig och en tugga är som himelriket i munnen :-9.

Jag har testat att lägga Dubbelnougat och Guldnougat i frysen, men det blir helt fel.

Så hur gör man TipTop-"kakaofyllningen" själv? Eller hur gör man något som kommer så nära som möjligt?

http://gb.se/produkter/tiptop/
illustratörer.com

tiptop

• Gäst
SV: Nougaten i TipTop - Hur gör man den själv?
« Svar #1 skrivet: 2013-08-12 13:19 »
Kul att fler undrar. Vi måste gå till botten med detta!!

Har provat att blanda flytande nougat med vispgrädde och frysa, men det blev inte bra. Kanske hade vi för lite grädde. Alla tips är välkomna! Vad är det som gör nougatblandningen i TipTop så porös?

kallebakom

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2013-10-08 14:40 »
ja dom kulorna skulle dom sälja i stora lass !!
men ev kunna vispa upp med äggvita först sedan tillsätta smält nougat ?

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6541
    • Visa profil
    • Matforum
« Svar #3 skrivet: 2013-10-09 14:57 »
Om man läser beskrivningen för Tiptop hos gb står "Storstrut med en mjuk kakaofyllning i våffla, doppad i överdrag med mjölkchokladsmak och rostat puffat ris. Mums!" - dvs "kakaofyllning", inte "nougat"?!
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 4442
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2013-10-10 11:10 »
Jag brukar göra Nutellaglass d.v.s vispad grädde, sötad kondenserad mjölk o Nutella. Det är den kondenserade mjölken som gör glassen krämig o inte stenhård o isig. Prova att frysa en blandning av Nutella o kondenserad mjölk så kanske man kommer nougatfyllningen nära.
Några proportioner vet jag inte men med en burk mjölk o en burk Nutella kan man prova många olika blandningar.

white-k

• Kökspraktikant
  • *
    • Visa profil
    • illustratör
« Svar #5 skrivet: 2013-10-20 09:03 »
Om man läser beskrivningen för Tiptop hos gb står "Storstrut med en mjuk kakaofyllning i våffla, doppad i överdrag med mjölkchokladsmak och rostat puffat ris. Mums!" - dvs "kakaofyllning", inte "nougat"?!

Redan noterat i första inlägget :-)
illustratörer.com

white-k

• Kökspraktikant
  • *
    • Visa profil
    • illustratör
« Svar #6 skrivet: 2013-10-20 09:04 »
Jag brukar göra Nutellaglass d.v.s vispad grädde, sötad kondenserad mjölk o Nutella. Det är den kondenserade mjölken som gör glassen krämig o inte stenhård o isig. Prova att frysa en blandning av Nutella o kondenserad mjölk så kanske man kommer nougatfyllningen nära.
Några proportioner vet jag inte men med en burk mjölk o en burk Nutella kan man prova många olika blandningar.

Jag är skeptisk till att nutella skulle ge rätt smak, men som någon annan skrev så är allt tips välkomna. Dags att köpa kondenserad mjölk och testa! :-)
illustratörer.com

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Skriv ordet klöjm baklänges!:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:

- Annonser -