En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: lakrits vs salmiak ?  (läst 2528 gånger)

kallebakom

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
lakrits vs salmiak ?
« skrivet: 2013-10-08 14:32 »
hej kan nån beskriva smakskilnaden ? tex lakritsbåtar smakar just lakrits, men fazer turkiskpeppar då ? skulle ni beskriva den som salmiak ?

kayaker

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 124
    • Visa profil
SV: lakrits vs salmiak ?
« Svar #1 skrivet: 2013-10-08 14:59 »
hej kan nån beskriva smakskilnaden ? tex lakritsbåtar smakar just lakrits, men fazer turkiskpeppar då ? skulle ni beskriva den som salmiak ?
Ja, det skulle jag nog. F.ö. så tycker jag inte att lakritsbåtar smakar så värst mycket lakrits. Föredrar italienska lakritspastiller. :)
/F

Hankki

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2013-10-08 22:36 »
Godaste salmiaken är utan tvekan pingvinski*ar eller pingvin salt pastiller som dessa http://gotterian.se/butik/pingvin-salt-pastiller-800gr/

webguide

• Kock
  • Antal inlägg: 961
    • Visa profil
    • Vassaknivar.se
« Svar #3 skrivet: 2013-10-09 12:07 »
OT: När jag var liten så lekte jag med en massa kemikalier i källaren och råkade riva ner en flaska saltsrya som korssades mot källargolvet, för att neutralisera den så hällde jag amoniak över syran vilket resulterade i en otroligt aggressiv salmiakraktion. Hela källaren fyldes av salmiakdimma! :) Det sved rätt friskt i ögonen!

Hankki

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2013-10-09 21:57 »
OT:Hela källaren fyldes av salmiakdimma! :) Det sved rätt friskt i ögonen!
Kan bara finnas en sak som är bättre. Nitro ångor när en top fuel bil varmkörs i depån en het dag.

webguide

• Kock
  • Antal inlägg: 961
    • Visa profil
    • Vassaknivar.se
« Svar #5 skrivet: 2013-10-10 06:34 »
Kan bara finnas en sak som är bättre. Nitro ångor när en top fuel bil varmkörs i depån en het dag.

Hehe!

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6541
    • Visa profil
    • Matforum
« Svar #6 skrivet: 2013-10-16 13:51 »
Förekommer salmiak som "ren" ingrediens i snask, det är inte så att den alltid är i kombination med lakrits?
Den som inte frågar får inga svar.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Skriv ordet klöjm baklänges!:
Write pancake in Swedish!:

- Annonser -