Leverpastej / pateér på kaninlever/njure

Startat av LindaA, 2013-11-04 14:26

Föregående ämne - Nästa ämne

LindaA

Vill ha tips på några goda pastejer eller patéer som jag kan göra på kaninlever. Säljer kaninkött i mitt företag men har svårt att sälja lever och njure. Familjen är måttligt förtjusta  :P i inälvsmat så det är svårt att laga någon maträtt på dessa. Min tanke var att göra någon typ av pastej eller liknande jag kan sälja eller ha på mackan / julbordet.

Har ni några bra tips?
Matlagningsamatör med stort intresse för mathantverk. Driver Svingsåsen, en gårdsbutik i Fotskäl.

Hasse

Kanin har jag faktiskt vare sig ätit eller tillagat. Men om kaninlever är ungefär som kycklinglever finns här en receptskiss till en paté som jag tycker om:

http://matforum.se/index.php?topic=2124.msg21684#msg21684

webguide

2013-11-05 05:46 #2 Last Edit: 2013-11-05 05:49 by webguide
Kanin är gott, har tillagat kinderna en gång, kul men väldigt liten styckdetalj på en kanin.
OPS sorry, det där var OT, jag skyller på att det är lite tidigt på morgonen! :)

Men, kaninpaté, experimentera med recept för pateer från hönsfåglar, t.ex.
http://www.bbc.co.uk/food/recipes/chickenliverpate_85880
http://www.foodnetwork.com/recipes/emeril-lagasse/chicken-liver-pate-terrine-de-foies-de-volaille-recipe/index.html

agnetasch

I "Pernillas bästa" hittade jag en pastej gjord på kycklinglever; Vanels lilla pastej. Verkar mycket enkel att göra o kan ätas både varm (med tomatsås) eller kall.

250g kyckling- eller kaninlever
1 liten vitlöksklyfta
2 ägg
2 dl vispgrädde
Salt, peppar o ev. ½-1 msk konjak

Sätt ugnen på 200°
Mixa lever o vitlök fint. Häll i grädde, ägg,kryddor o konjak. Blanda allt väl.
Smörj 8 små formar eller en lite större form o häll i smeten.
Grädda småformarna 15 min o den större formen 25 min.
Låt pastejen vila i formen 15 min innan den stjälps upp.

Kan man inte göra steak&kidneypie av kaninnjure? Kanske i kombination med lammkött från Gångemad ;)   

Johnny Andrae

Ett mycket enkelt men otroligt gott är följande.
200 gr kaninlever, stek med en schalottenlök  på svag värme tillsätt en skvätt Madeira/Portvin eller valfritt vin, låt levern lagas klar och det mesta av vinet kokat in. Mixa det hela med 150 gr smält smör passera genom en finmaskig sil häll upp i lämplig form lår svalna kyl ner i kylskåp njut anrättningen på smörstekt toast.

irmaberg

2016-11-18 17:27 #5 Last Edit: 2016-11-19 11:13 by Hasse
Fräs i smör, hackad lök, krossad hackad vitlök och strimlad kaninlever. Rör och och låt få lite färg.
Lite salt, peppar och timjan såklart. Liten skvätt soja.
Häll på grädde och koka ihop.
Ät på rostat vitlöksbröd eller gör en större sås av det och ät med ris.




------------------------------------------------
"Hell dig kejsare, de åt döden vigda hälsa dig" (Suetonius)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal