Vad använder du för kryddor?

Startat av MagnusH, 2014-08-13 15:39

Föregående ämne - Nästa ämne

MagnusH

Vilka kryddor använder du mest hemma när du lagar mat?

Jag använder Svartpeppar, Vitpeppar och olika former av grillkryddor mest har jag märkt.

Hasse

Salt och peppar, naturligtvis. Oftast svartpeppar som jag tycker har en fylligare smak än den lite stickiga vitpepparn. Timjan är en höjdare till väldigt mycket, men man får passa sig så att den inte blir för dominant. Basilika (samt chili och vitlök) är nästan ett måste till rätter med tomat. Torkad koriander och spiskummin till mustiga och kryddiga grytor, dessutom ingefära och kanske en aning kanel om man vill gå åt det asiatiska hållet. Oregano, kyndel, rosmarin och dragon använder jag också regelbundet. En gnutta muskot kan göra underverk! Dill och persilja...

Bortsett från salt och peppar har jag nog lite svårt att svara på vad jag använder mest, tror jag.   :-\

Däremot står salvia och mynta också i kryddhyllan men används ytterst sällan. Brödkummin tycker jag absolut inte om, och jag har svårt för färsk koriander.

MagnusH

Basilika är en höjdarkrydda. Vi har en liten kruka med basilika, så vi får färsk.

Dill är en klassiker. Oregano likaså.

Förut gick det riktigt mycket Italiensk Salladskrydda här hemma. Finns varianter utan MSG och den smakar bra.

agnetasch

Salt, vitpeppar, mald paprika, mald ingefära, oregano, farinsocker o umami
Färska kryddor; timjan, rosmarin, persilja o dragon
Aldrig basilika eller koriander

Skogis

Försökte sammanställa vilka kryddor jag använder men fick ge upp. Använder nog rätt många kryddor till all matlagning. de flesta är unika för sin maträtt, men visst testas det hela tiden.

Är glad för att blanda mina egna kryddblandningar så det som finns hemma hos mig är mest rena kryddor. Största förpackningen är helt klart en 25kg säck nitritsalt :) Men det använder jag bara när jag stoppar korv.

Senaste lyckade experiment är min egna variant på KajPs originalgrillsås. Som innan försöket har varit en av få färdigblandade kryddor/såser på kryddhyllan. Den innehåller faktiskt kardemumma, vilket jag inte trodde.

Hasse

Jag startade en tråd för recept på egna kryddblandningar.

http://matforum.se/index.php?topic=5107.0

Skogis och alla andra, bidrag gärna med era recept!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal