Köttkvarn

Startat av Roger, 2012-09-27 16:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Roger

Hej på er!! Jag undrar om det finns ngn som vet något om eller har erfarenhet köttkvarnen Menuett G81. Den är ju för tillfället nedsatt med 1000:- på Jula (ord.pris 3995:- nu 2995:-). Jag har kikat på några andra kvarnar på Granngården och Nima. Enl. pappret så är ju Menuetten lika bra som dessa....men hur den " på riktigt"? Nån som vet? Prismässigt ligger den ju också som de andra jag kikat på. Något som slog mig när jag sonderat terrängen är att den ser precis likadan ut som Sirman-kvarnen för 10000:-!!! Är Menuetten ett plagiat eller kan det vara så att det är samma tillverkare på kvarnarna?

kurt

"lillebror" fick dåligt betyg

http://smartson.se/test/hem-tradgard/hem-hushall/test_-_8k%C3%B6ttkvarnar.html

Roger

Jag såg det och så är det väl så att Menuett är ett lågprismärke. Har nog bestämt mig för att köpa en på Granngården, deras lilla modell som nu är nedsatt till 3000:- . Den är på pappret klenare men verkar rejälare och mer lättskött samt att det finns 5 olika storlekar på hålskivorna man kan köpa till. Menuetten verkar vara mkt lättmetall och rapplig. Granngårdens har tex helgjutet kvarnhus. Sen blir ju inte saken sämre utav att jag har knappt en mil till "min" Granngården medans jag har 10 mil till Jula.

Roger

Nu har jag blivit med köttkvarn. Jag kan säga att jag hade fel fel fel ang Julas Menuett G81. Lite mer efterforskning och koll gjorde att beslutet att köpa denna på Jula kändes rätt. Kvarnen tillverkas i Italien den säljs på flera olika ställen bla flera större företag som pysslar med maskiner för storkök och liknande. Den på Jula har fått Menuett på sidan ist för nåt annat märke. Nånting skiljer ju förmodligen denna mot de för mellan 7000-10000:- men vad vet jag inte. För mina ändamål bör den fungera alldeles ypperigt.

Materialet är detsamma som i alla andra kvarnar av denna storlek så det jag skrev att det var mkt lättmetall och att den verkade rapplig tar jag tillbaka flera ggr om. Kvarnen verkar mkt potent. Har dock inte provmalt med den än men hela kvarnen ger ett gott intryck.....En rejäl maskin helt enkelt. Nackdelen är att det bara finns två storlekar av hålskivor men om jag fattat det hela rätt passar de som finns till bla Sirman. Så nu ska det malas och åter malas och sedan hör jag av mig med resultatet. Ska bli intressant att testa den ordentligt.

Ett stort plus i kanten är att den är lätt att rengöra och inga onödigt tunga och otympliga prylar vid rengörningen.

ptr


Roger

Hejsan! Här kommer ett sent svar från mig :) Kvarnen är ett av de bästa köp jag gjort i maskinväg. Då jag alltid har den med mig när jag åker runt och styckar samt att den används flitigt när jag styckar hemma så har det passerat mängder med färs igenom den. Under hösten 2014 styckade jag ett 30 tal älgar, ett 20 tal rådjur ca 10 nötdjur och en del gris och lamm, vid i stort sett samtliga tillfällen användes kvarnen och inte en enda gång har den krånglat, har inte ens behövt fundera på att slipa kniven. Lägg därtill året innan, dock inte lika mkt använd då men 300-400 kg kördes säkerligen igenom den under 2013. Som sagt stora mängder kött är malt med den utan problem. Rengöringen av den är suveränt enkel och det görs på nolltid. Den går tyst och fint och man kan köra rejäla bitar i den vilket spar tid då man slipper skära ner köttet så mycket. Jag skulle aldrig tveka på att köpa en likadan igen, har faktiskt vart inne på att köpa en för att ha stående ifall dagen kommer då Jula får för sig att inte sälja den mer. Den är enligt mig ett bättre alternativ till t.ex Nimas kvarnar och de är ju även de mycket bra kvarnar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal