Olika strukturer på flingsalt

Startat av Andreas, 2007-06-07 10:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Citat från: Anne skrivet 2007-06-06 09:06
Möjligt och möjligt - men den upplevda smaken kan ju absolut variera även om det är samma kemi bakom. Det är precis som du skriver strukturen som gör skillnad.


Då kanske man egentligen enbart ska gå på strukturen på saltet? Läser man om Maldon Sea Salt som du och Calle använder så står "Saltet består av pyramidformade saltkristalller". Vad finns det för andra typer av flingsaltsstrukturer förutom pyramider? Ser de flesta pyramider likadana ut?

Citat från: Urban skrivet 2007-06-06 13:33
Det jag tänkte på var vanligt flingsalt utan smaksättning.
Om man köper ett "finare" flingsalt i någon specialbutik så får man betala betydligt mer än vad tex. falksalt kostar på den vanliga affär´n.
Om man då betalar 30-40 kr mer för samma mängd salt.. Känner man någon egentlig skillnad vid en smakprovning eller är det bara känslan av att ha ett finare salt som man betalar för?.


Ja det verkar ju som att det enbart beror på ifall det dyrare saltet har "bättre" struktur. Har det det?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Går det verkligen att göra olika saltstrukturer?. Eller är flingorna bara sorterade efter storlek kanske?.

Anne

Bra fråga. Tittar man på en box Maldon så ser de *exakt* likadana ut, de hela kristallerna alltså. (Många brukar vara trasiga.) Ser onekligen konstgjort ut, men hur sjutton gör man..? Det är som små pyramider utan botten liksom.
Anne's Food - min matblogg

crlhrv

2007-06-08 08:51 #3 Last Edit: 2007-06-08 08:54 by crlhrv
ann: vattnet ligger kanske i något slags tråg med pyramidformer i botten och när det dunstar bildas salt i "pyramiderna" och sen skakar man ut det och vips så se många likadana ut. bara en tanke.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Anne

Ja, det var väl kreativt tänkt. Så skulle det helt klart kunna vara. :)
Anne's Food - min matblogg

Urban

Själv så tror jag att det är den kemiska sammansättningen i salt som gör att det bildas just en pyramidformad kristall när vattnet dunstar..
Detta tål att kollas upp!

crlhrv

urban: du menar kristallstrukturen? den är kubisk enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumklorid och borde därmed inte bidra till pyramidformen.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

2007-06-13 22:48 #7 Last Edit: 2007-06-13 22:51 by Urban
Det kanske beror på torkningstekniken dom använder som gör pyramidstrukturen?.
Har bara lite svårt att tro att dom har små gjutformar till detta ändamål eftersom saltpyramiderna inte är exakta, och olika stora..

Kari

Här kommer en enorm Falksalt Gourmet kristall, 10x8mm! Personbästa för mig! ;D

Andreas

Tack Elka. Posta gärna andra extrema närbilder på saltkristaller om ni har något annat salt hemma.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal