En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Vilken vit box som matlagningsvin?  (läst 399 gånger)

Gastrofysik

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Vilken vit box som matlagningsvin?
« skrivet: 2017-09-03 16:48 »
Sitter o funderar.... Det går åt rätt mycket vitt vin till maten jag ska laga närmaste tiden. Om ska ska ta en box o ha i kylen - duger vad som helst som är torrt? Någon stil/druva som passar bra? Jag är rätt vinokunnig   ???

Hasse

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 1428
    • Visa profil
SV: Vilken vit box som matlagningsvin?
« Svar #1 skrivet: 2017-09-03 17:30 »
En grundregel är: Ha samma vin i maten som du tänker servera till maten.

Gastrofysik

• Kökspraktikant
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-09-03 21:17 »
Hu,då blir det knepigt! Jag tänkte mest ett vitt standardvin som passar i osso buco, risotto o sånt. 
« Senast ändrad: 2017-09-03 22:02 av Gastrofysik »

webguide

• Kock
  • Antal inlägg: 961
    • Visa profil
    • Vassaknivar.se
« Svar #3 skrivet: 2017-09-04 06:39 »
Hu,då blir det knepigt! Jag tänkte mest ett vitt standardvin som passar i osso buco, risotto o sånt.

Problemet med det resonemanget är att du vill ha olika smaker på t.ex. en vitvinssås och på en risotto(beroende på vad du tänker göra för sorts risotto). I vissa fall vill du tillföra druvsötma och i andra fall hög syra.

Gastrofysik

• Kökspraktikant
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-09-22 20:50 »
Moushaha, jag tog fulvägen! En box vitt (Pasqua Chardonnay) och en röd (Maipo Cab) och det får duga. Visst är det en ädel tanke att koka sin boeuf bourguignon i en flaska Romanee Conti -45 men hushållskassan räcker inte ;-)
Rapport följer!

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:
Hur många laxar finns i en laxask? Skriv antalet med bokstäver!:

- Annonser -