Vad klarar magen inte av och varför?

Startat av Kari, 2007-09-14 16:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Här tänkte jag ta upp ett ev lite känsligt ämne. Mage & toa.

Visst är det jobbigt att sitta på en fin middag borta och känna just den där känslan, undra var toan ligger, är det ledigt å? Kan jag gå iväg utan att folk tittar? Hoppas det rent och fräscht, tänk om pappret är slut? Tänk om det bli kö under tiden och jag får skulden för gasattacken? Tänk dörren inte är ljudisolerad... Bara tanken kan ju få magen att bli orolig.

Jag menar inte allergier och sånt. Mera psykosomatriskt.

Vad har Du för knep? Vet Du precis vad som skall undvikas? Eller grundar Du med koltabletter eller liknande? En Jägermaister om man kan lämna bilen hemma?




Kari

2007-09-14 16:35 #1 Last Edit: 2007-09-14 16:44 by elka
Jag får väl börja. Visst har man sina allergier, vissa nötter, björkpollen, rå potatis/morötter, hundar, katter och starka parfymer. (telefon försäljare och sånt  ;))

Kebab på stan kan vara ett äventyr - minus vitsås funkar.
Creme Fraische alla % - matyoggi istället.
Sesamfrön på hamburgare - panik efter några minuter.
Pommes Frites förut på McD, nu har dom bytt olja så nu funkar det.
Fransk matlagningssenap i såser - katastof. Men på korven funkar det fint, tur det för det är ju så gott!
Pizza törs jag inte äta mer än på hemma Pizzerian. Funkar alltid. Osten?
Tomatpuré - enda både jag och Hjärtat klarar av är Ardita på tub.
Buljong på tärning sätter fart, flaska funkar varje gång.
Vanligt vatten. Visst låter det konstigt?
Cider, alla former.
Nötkött som biff eller annat stekt. Köttfärs funkar ua.
Light läsk och hårt koncentrerad saft. Fun Light funkar bra.
Kallrökt ål, inte dito lax.


Fyller på listan när jag kommer på mer.

Någon som har teorier?


crlhrv

Haha, bra tråd!
En falafel till lunch när man ska sitta på föreläsningar under hela eftermiddagen är INTE att rekommendera.
Likaså gäller det att tajma kaffeintaget så att man har toalett lätt åtkomlig efter ca 1 timme.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari

Citat från: crlhrv skrivet 2007-09-14 16:39
Haha, bra tråd!
En falafel till lunch när man ska sitta på föreläsningar under hela eftermiddagen är INTE att rekommendera.
Likaså gäller det att tajma kaffeintaget så att man har toalett lätt åtkomlig efter ca 1 timme.


Så Du fick falafel till lunch? Vad hände sen och hur fort?
Falafel låter turkisk för mig, vad är det? Har sett på skyllten med aldrig vågat prova..

crlhrv

Falafel är friterade/stekta kikärtsbiffar kryddade med bl a spiskummin, serverade i tunnbröd/pitabröd. Mycket goda! Här i Göteborg köper jag ibland (dock inte idag) en falafel på Kungstorget för 25 kronor innan det är dags för föreläsningar. Det tar kanske någon timme innan magen reagerat ordentligt och sedan är den igång resten av dagen. Det hjälper inte heller att falafelrullen är full med kål och att jag ofta dricker läsk till.

Elka: det måste du prova någon gång!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Elka: jag har en så kallad plåtmage och har tyvärr inte så mycket att tillföra diskussionen. Men du och Calle är inte ensamma, såg precis att sex av tio svenskar lider av magproblem: http://www.newsdesk.se/pressroom/arla/pressrelease/view/sex-av-tio-svenskar-lider-av-magproblem-170047
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Lite lustigt att det är just Arla som som gjort undersökningen, kommer det tro en bredare produktlinje med "rätt" produkter snart?
Finska Valio har massor för "mjölkmagar" som nu marknadsförs rätt hårt.

Som jag misstänkte, Danskarna är lite coolare. Stressar mindre.

agnetasch

Min mage klarar inte av att resa. Då blir det tvärstopp. Jag förstår inte människor som går på apoteket o köper stoppande tabletter inför utlandsresan. Jag vill ha putta-på-tabletter. En gång tog jag sådana o vred mig i magplågor en hel dag så det är ju ingen lösning ;D

Anne

Ja, det där är knepigt.. jag kan få lite släng av magkatarr, och reagerar ofta på sura saker som andra människor tycker är sååå bra, typ fil och yogurt. Och banan. Hm.
Anne's Food - min matblogg

mums

En talrik havregryn med mjölk, gärna med lite lingonsylt på toppen, håller tarmarna igång ( inte gröt, det är magen o tarmen som skall jobba). Det märks direkt om jag inte får mitt dagliga gryn.

crlhrv

mums: min mage går som en klocka om jag ger den en ordentlig portion havregrynsgröt på morgonen, att bara äta gryn fungerar inte alls.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

mums

Gröt funkar inte på mig, jag kräver kanske lite grövre riv då. Men då är vi minst 2 här som dyrkar hästföda. Gnägg.

agnetasch

mums: har du danskt påbrå? Enda gången jag stött på "råa" havregryn som frukostmat var på en skolresa till Bornholm.

mums

Kan vara så, kanske därför man gillar den Danske ölen. Havregryn naturell finn ju även i en del musslisorter.

agnetasch

Resan till Bornholm företogs innan müsslin var uppfunnen :o

Andreas

Körsång kanske kunde vara nåt?

http://www.metro.se/se/article/tt/2007/10/03/40wkulturkorsang/index.xml

"Krånglig mage? Då kanske körsång lindrar besvären. Enligt en ny svensk studie vid Karolinska institutet kan regelbunden körsång påverka cellernas uppbyggnad och motverka inflammationer, uppger Sveriges Radios "Mitt i musiken"."
Den som inte frågar får inga svar.

jelvis

Jag har också knepig mage så du är inte ensam. Jag tror att det är mycket individuellt och man måste prova sig fram. Jag hade plåtmage förr men sedan fick den sig en törn i Kina för några år sedan och sommarens resa i Bolivia ska jag inte gå in närmre på. :-)

Saker som inte funkar för mig är jordärtskockor (skräp eftersom det är så gott), alltför chilistark mat (jag saknar min vindaloo), kaffe(snyft), för stora portioner(gör faktiskt inte så mycket) och vin (skräp igen).

För min del är nyckeln att äta vid ungefär samma tider och i samma portionsstorlek, att idrotta mycket och att undvika alkohol.

Andreas

Expressen har här en del tips och råd för magen:

Stor hjälp-guide för trilskande magar
http://www.expressen.se/halsa/1.1143503/stor-hjalp-guide-for-trilskande-magar

Detta ska du äta - detta ska du undvika
http://www.expressen.se/halsa/1.1143508/detta-ska-du-ata-detta-ska-du-undvika

Var kan Expressen ha fått denna äta-undvika-lista ifrån? Att den som har magproblem ska se upp med feta, sura och starkt kryddade maträtter låter logiskt, men vad är problemet med majs och gurka? Och på vilket sätt hjälper pepparmynta?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Vad är detta för skitskriveri av Expressen.. skulle ÖL vara dåligt?!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Shanta

Jag har haft en del problem med magen och fick då en lista av en dietist där det stod lite om vad man kan tänka på. Där står det såhär:
Fil, yoghurt är bättre än mjölk
kokt potatis och ris är bättre än stekt dito, pommes frites osv
All färsk frukt går bra efter att man tagit bort skalet

Undvik:
Hårt stekt och friterad mat
Frukthinnor av citrusfrukter
Fruktskal och kärnor
Torkad frukt som fikon, russin
Skal av grönsaker som majs, ärtor och tomat
Trådiga livsmedel som sparris, stjälkar av broccoli, riven vitkål, ananas och rabarber
Stekt eller konserverad svamp
Hela nötter och mandlar
kokos och popcorn
Fullkornsbröd av hela korn

Nu är det här en ganska extrem lista,tänkt för en tarm som vilat i flera månader. Men skalet till frukter/grönsaker verkar vara vad expressens lista syftar på.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal