En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Fruktdryck minskar effekten av värktabletter  (läst 1827 gånger)

crlhrv

• Mästerkock
  • Antal inlägg: 1301
    • Visa profil
    • Mina foton och allt annat
Fruktdryck minskar effekten av värktabletter
« skrivet: 2007-09-19 13:05 »
Effekten av värktabletterna Panodil och Alvedon halveras eller uteblir helt om de sköljs ned med nypondryck eller någon av Provivas drycker.
Långsökt matrelation men kan vara bra att tänka på nästa gång man har lite ont.

TT raporterar och GP skriver: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=370073
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 4442
    • Visa profil
SV: Fruktdryck minskar effekten av värktabletter
« Svar #1 skrivet: 2007-09-19 14:44 »
Är det därför huvudvärkstabletter aldrig verkar "dagen efter" Även om man sköljer ner dem med vatten spär man ju på med en flod av juice, saft, coka cola.... :P

crlhrv

• Mästerkock
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2007-09-19 14:51 »
Man får helt enkelt undvika tabletter med paracetamol dagen efter, det finns ju alternativ.

Fredrik Goldhahn

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 184
    • Visa profil
    • www.eventkock.se
« Svar #3 skrivet: 2007-09-19 14:56 »
Off Topic: Ett knep som "alla" doktorer, sjuksköterskor etc använder men aldrig rekommenderar är att ta en tablett av varje eftersom effekterna och substanserna kompletterar varandra och ger bättre effekt.

För att undvika "dagen efter-syndrom": drick varannan vatten hela kvällen (blir ett par fler besök på toan men funkar utmärkt).
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

crlhrv

• Mästerkock
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2007-09-19 15:09 »
Fredrik: hur många sådana kombinationer kan man göra? Receptfritt kan du ju få tag på minst fyra olika aktiva ämnen; paracetamol (t ex Alvedon), ibuprofen (Ibuprofen), acetylsalicylsyra (t ex Treo) och diklofenak (t ex Voltaren T). Jag har också hört ditt påstående, också från sjukvårdspersonal, men jag tror att det främst gäller kombinationen paracetamol och acetylsalicylsyra - de andra ska man vara lite mer försiktiga med.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Skriv ordet klöjm baklänges!:
Write pancake in Swedish!:

- Annonser -