Rumpstek

Startat av Hasse, 2008-11-15 15:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Hasse

Igår köpte jag en styckningsdetalj som jag inte har sett förr. "Rumpstek" i skivor. Jag behandlade köttet som biff och stekte det medium i en panna. Men köttet var segt som skosula!

Vad är detta för styckningsdetalj?

agnetasch

Milde tid, du har råkat ut för rullen! Enligt Menyse: "Rullen eller rumpsteken är den runda muskeln på oxlårets baksida. Kan likna oxfilé i putsat skick, men kräver helt andra tillagningsmetoder. Vanligast kokas den som långkok till saltrulle"
Hur kan man sälja skivor av kokkött? Det kallar jag falsk marknadsföring! Du kan inte fråga i butiken hur dom tänkt sig att du skulle ha tillrett den? 

Hasse

Det fanns en skiva över som jag gav mig i kast med idag. Den bryntes och fick sedan bräsera i tjugo minuter. Men fortfarande samma resultat: Skosula!

Agnetasch, när du säger rulle så hade köttet faktiskt en smak som kan associeras till rulle. Men skivorna mätte c:a 5 × 15 cm, så detta rimmar illa med rulle, om nu inte någon fått för sig att skiva rullen på längden.

Jag borde ha gått tillbaka till butiken och kastat detta skräp i ansiktet på butikschefen. Men jag var nyfiken på om längre tillagningstid kunde förbättra resultatet, vilket det alltså inte kunde.

Köttet köptes på ICA och priset var 139 kr/kg.   >:(

agnetasch

Haha,heja Hasse; plask i nian på honom med biffen ;D
Eller du kanske skulle bjuda honom på en smakbit av den möra "biffen" helst framför en charkdisk full med väntande kunder.
Svensk Köttinformation har en del att säga om rullen/rumpsteken. Verkar det inte som om dom har skurit rullen på fel håll för att få större "biffar"?

http://www.svenskkottinformation.se/styckning/9/ 

Andreas

139 kr/kilot... ajdå. Var det nåt fabrikat på dina rumpsteksskivor Hasse eller var de butikspackade?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Köttet var packat av ICA centralt.

Det är absolut inget fel på nötrulle om den tillagas på rätt sätt. Men, den ska under inga omständigheter säljas skivad som biffar, och absolut inte för 139 kr/kg. Jag är inte säker på att det verkligen var rulle, men köttet var definitivt inte lämpligt att stekas.

I detta fall har ICA ägnat sig åt rent lurendrejeri!   >:(

Andreas

Ja det verkar inte bättre. Undrar just om det var ett olycksfall och en engångsföreteelse eller har din butik fortfarande rumpsteken i sitt sortiment? I så fall vore det intressant om du ville fråga nån köttansvarig där vad de tänkt att man ska laga av den...
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal