Stabiliseringsmedel i tid och otid..

Startat av PerG, 2008-09-01 12:30

Föregående ämne - Nästa ämne

PerG

Är det någon som förklara för mig varför stabiliseringsmedel behövs i vissa produkter?

I ex. kassler, skinka, kyckling, m.m. har jag noterat att det finns i en del märken, och värst verkar det vara bland kassler. Senast jag handlade kassler hittade jag endast en sort utan stabiliseringsmedel (scans ekologiska).

Vilket existensberättigande kan det finnas för detta som tillför konsumenten något? Det känns spontant som att enda anledningen är att kunna trycka in så mycket vatten/saltlösning som möjligt i produkten för att sänka kilopriset?

I produkter som ex. lättcremefraiche, "lätt"-grädde som man vill sänka fetthalten i kan jag förstå "nyttan" (även om jag själv undviker sådana produkter) där fetthalten kan sänkas utan att konsistensen blir för rinnig...

Andreas

Jag har inte reflekterat över att det förekommer i kyckling, att det förekommer i skinka har jag hört, förra december var det rätt mycket skriverier i detta apropå julskinka.

Här är en förklaring från Ingemar Kroon på Axfood: "- En av våra största leverantörer säger att de kommit fram till att skinkan blir absolut godast med stabilsatorer och glutamin..." http://www.metro.se/se/article/2007/12/13/21/4314-45/index.xml

Scan påstår sig inte ha stabiliseringsmedel i sin julskinka och de hamnade också dåligt till i GP:s julskinketest. Margareta Thorgren, informationschef hos Scan: "- I en smaktest där alla övriga innehåller tillsatta fosfater kan man känna att våra skinkor känns torrare, bindemedlet kan göra att de övriga uppfattas som mer saftiga" http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=389672

Så en stor anledning till att stabiliseringsmedlet "behövs" är att vi helt enkelt föredrar produkter som innehåller det. :(
Den som inte frågar får inga svar.

PerG

Citat från: Andreas skrivet 2008-09-01 16:23
Jag har inte reflekterat över att det förekommer i kyckling, att det förekommer i skinka har jag hört, förra december var det rätt mycket skriverier i detta apropå julskinka.


Jodå, det förekommer också i kyckling men är (nog) inte lika vanligt. Jag har för mig att Eldorado eller Euroshopper (kommer inte ihåg vilken) har det i någno av sina kycklingprodukter. Den här artikeln säger att det förekommer men pekar inte ut något märke: http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200410/04/20041004141007_Administrators612/20041004141007_Administrators612.dbp.asp

PerG

Det intressanta i metroartikeln du länkade till är att "Domtas skinka" fick bäst i test och den innehåller inte stabiliseringsmedel. Alltså går det att göra en god skinka som slår de "fejkade"... Så då är min fråga tillbaka på ruta ett: "Varför behöver man stabiliseringsmedel?" ;)

Sweber

Jag undrar varför det är stabiliseringsmedel i de flesta sorters vispgrädde i förpackning med skruvlock?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

PerG

Citat från: Sweber skrivet 2008-09-09 13:23
Jag undrar varför det är stabiliseringsmedel i de flesta sorters vispgrädde i förpackning med skruvlock?


Är inte det för att man sänkt fetthalten? Fast frågan är ändå befogad. Det brukar väl vara runt 36% i de med "skruvlock" och stabiliseringsmedel (mot 40% i vanlig) vilket ändå låter som att det inte borde behövas..

Andreas

Det är inte vispgrädde med extra lång hållbarhet då? Jag tänker mig att grädden i förpackningen kanske separerar ifall den står länge utan stabiliseringsmedel? Eller blir den kanske lättare att vispa med stabiliseringsmedlet?

Citat från: PerG skrivet 2008-09-01 20:06
Det intressanta i metroartikeln du länkade till är att "Domtas skinka" fick bäst i test och den innehåller inte stabiliseringsmedel. Alltså går det att göra en god skinka som slår de "fejkade"


Jo fast fast den är också överlägset dyrast i test, tror du att medelsvensson är beredd att betala så mycket för sin skinka?
Den som inte frågar får inga svar.

PerG

Citat från: Andreas skrivet 2008-09-09 15:45
Jo fast fast den är också överlägset dyrast i test, tror du att medelsvensson är beredd att betala så mycket för sin skinka?


Jo, men det är ju lite det jag säger och tror. Att stabiliseringsmedel bara används för att sänka kilopriset och inte tillför något för konsumenten (förutom det lägre priset då).

Kari

Citat från: Sweber skrivet 2008-09-09 13:23
Jag undrar varför det är stabiliseringsmedel i de flesta sorters vispgrädde i förpackning med skruvlock?


E407 i kod eller Kerragenan vid namn som är ett förtjockningsmedel. Öken för vissa människor.

PerG

Jag fick svar idag från Arla om detta:

CiteraHej!

Tack för ditt mejl.

E 407, Karragenan, använder vi i grädden  för att förhindra och förebygga
att fettet inte ska sätta sig fast som klumpar på insidan av förpackningen
(gräddsättning/vidhäftning).  Karragenan framställs ur en särskild art av
rödalg.

Med vänlig hälsning
Arla Forum



Citat från: Sweber skrivet 2008-09-09 13:23
Jag undrar varför det är stabiliseringsmedel i de flesta sorters vispgrädde i förpackning med skruvlock?

Andreas

Tack Per! Utan stabiliseringsmedlet menar Arla alltså att fettet fälls ut från grädden och fastnar på insidan av förpackningen. Men är det ett så stort problem att tillsatsen verkligen är helt nödvändig då? Räcker det inte med att skaka paketet innan man använder det?

Och Milko har en annan förklaring: "Vi har karragenan (från en alg) i KRAV-vispgrädde som konsistensgivare (vispbarhet)eftersom vispbarheten försämras då grädden värms upp till 160 grader" (Från signaturen Charlotte på på Mats-Eric Nilssons hemsida)

(Ta er förresten gärna en funderare på den här tråden också: Varför flera sorters stabiliseringsmedel?)
Den som inte frågar får inga svar.

PerG

Suck.. idag var jag på Ica Maxi och skulle handla rökt skinka i bit eftersom vi ska göra pizza imorgon... Det fanns inte en enda utan stabiliseringsmedel!... Förutom nån tysk färdigstrimlad rökt skinka som faktiskt såg otroligt vettig ut på innehållsförteckningen (men ganska tråkig ut i verkligheten, så den gick bort av den anledningen)

Vi slår oss för bröstet får våra "fina svenska produkter", men jag börjar undra om man inte hellre ska börja köpa utländska produkter eftersom de verkar göra bättre, renare grejjer... *suck*

Sweber

Vad gäller grädden så vill jag minnas att grädde med skruvkork brukar ha en fetthalt på 36-38 % och grädde i vanlig förpackning 40%? Mycket liten skillnad, tycker jag. I Willys grädde med skruvlock är det inte redovisat något förtjockningsmedel, struntar dom i att redovisa innehållet eller har dom kommit på en revolutionerande metod att kunna ha 36-38%-ig grädde i förpackning med skruvkork utan förtjockningsmedel?

Om det handlar om att fettklumpar inte ska fastna på insidans väggar i förpackningen så kan det finnas en viss logik i detta. En tetra-grädde kan man ju alltid platta ihop och klämma ut det sista fettet om man vill. Det är svårare med skruvkorksförpackningarna.

Dessutom undrar jag varför man har en något lägre fetthalt i skruvkorksgrädden?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Arla marknadsför trettisexprocentaren som "Vår lättare Vispgrädde 36%". http://www.arla.se/Default____20985.aspx Men skillnaden i fetthalt är ju löjligt liten så jag gissar att det inte egentligen handlar om att de vill ha en lättprodukt i sitt sortiment utan om nåt annat. Jag har ingen aning men kanske att fetthalten sjunker när den värmebehandlas för längre hållbarhet? Eller är det kanske lite billigare att tillverka grädde med lite lägre fetthalt?

En annan produkt med skumt stabiliseringsmedel i är Scans snabburgare med Dennis the Menace på, dvs. de riktade till barn. http://www.scan.se/sortiment_visa.asp?prodId=8960&cat=13&ref=1 Inga andra scanburgare innehåller stabiliseringsmedel vad jag kan se.

Och nybergs deli kör med stabiliseringsmedel i hela sitt sortiment av fläskytterfilé, kotlett och biff. http://www.nybergsdeli.se/kott

Och nåt man också kan klura på är varför det behövs stabiliseringsmedel i en dryck som Fun Light.
Den som inte frågar får inga svar.

PerG

Citat från: Andreas skrivet 2008-09-17 09:17
Och nåt man också kan klura på är varför det behövs stabiliseringsmedel i en dryck som Fun Light.


Antagligen för att efterlikna konsistensen man får av saft som består av socker skulle jag tro.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal