Var hittar man höna?

Startat av Andreas, 2007-05-10 11:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Jag skulle gärna köpa fryst höna och koka, men det var länge sen jag såg höna i frysdisken, någon som vet om nån butikskedja fortfarande säljer höna?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag letar också efter höna,men har inte sett några på evigheter. Jag tror det var på Konsum jag köpte senast för kanske 10 år sedan.Men för ett par år sedan var jag i Saluhallen i Göteborg o hämtade en gås i en fågel/viltaffär o då såg jag att dom hade färska hönor,men dom var dyrare än kycklingar så jag avstod från att köpa.

Urban

Tror att man måste besöka en lokal äggproducent för att få tag på detta.
Andreas!. Du kan ju ringa till Yttertavle ägg och höra med dom ifall du får köpa dig en.

Kommer ihåg när man fick hönsragu i skolan. Det serverades typ 1 gång i månaden med kokt ris.
Jag kommer ihåg att jag gillade det!.

Andreas

Jag får bestämt prova ringa runt imorgon och jaga höna.

Konstigt att det inte finns nånstans. Hittade den här artkilen med spartips från tidigare i år "En höna kan räcka till flera olika rätter."
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=516669
Inget vidare tips om man inte får tag i höna!

Och vad gör dom med allt hönskött när det inte längre säljs då?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Talade precis med den trevliga VD:n på Svensk fågel efter idé från Kurtson.

Frågade efter höna och då gav hon mig förslaget att gå till stora saluhallar eller invandrartäta områden. Men när jag sa var jag bodde så sa hon "Då får du gå ut i skogen och ta dig en orre". :)

Hon sa vidare att det inte finns någon efterfrågan på höna, att bli av med värphönsen är ett problem för bönderna, de får betala för att bli av med dem - det mesta går till destruktion.

Dessutom menade hon på att den ras som används för äggproduktion inte innehåller speciellt mycket kött.

Jag frågade om hon ändå inte kände till någon svensk tillverkare som möjligen saluför fryst höna och då rekommenderade hon mig att kontakta Svenskt Fågelkött AB i Håkantorp.

Talade sen med ytterligare en trevlig VD i Håkantorp som sa att hit upp till Umeå kommer ingenting men däremot om man bor i stockholm finns höna både i saluhallen och i dessutom i vissa butiker, han nämnde som exempel Fittja matcenter i Norsborg.

Apropå det här med hur mycket kött det är på ägghönsen så sa han att de ligger på 1 kilo med ben varav hälften kött. Det finns även broilermammor, dvs mammor till de broilerkycklingar som säljs i butik som väger uppemot 2,5 kilo. Men de säljs inte i butik och 98% av deras hantering går till Tyskland.

Han sa också att i Norrland är det ingen som tar hand om höna, utan de slaktas och går till exempelvis minkmat. Att ringa sin lokala äggproducent och fråga efter höna tyckte han var en bra idé. För övrigt brukar visst vissa äggproducenter annonsera i lokalpressen om hönskött.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Jörgen: flyttade frågan om vad man kan laga av höna till egen tråd under recept och maträtter där den passar bättre.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag har hittat fryst höna!!

På Hemköp finns Skaraborgs Chark & Fågels frysta höna. Min vägde 1,2 kg o kostade något över 20:-/kg

http://www.skaraborgsfagel.se/print.php?id=174

AndersJohansson

Det finns på Willys. Jag har sett det på två av Willysbutikerna i Uppsala och man kan kanske anta att det alltid finns på Willys

Lena Marie

Gitto på Taffel skrev att det finns på City Gross där hon bor. Kanske har alla City Gross hönor?

http://gittosmat.taffel.se/2010/04/20/ett-under-av-konsistenser-nudelsoppa-med-lite-av-varje/
Alma Mater - mat är gott

Andreas

Nu har den frysta skaraborgshönan till sist hittat till Willys i Umeå också!
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

haha det var lite roligt att läsa den här tråden, det tog fyra år för hönorna att hitta upp till umeå :)
vad gör man med höna egentligen?  ???
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

lp

Tydligen inte bara jag som letat förgäves. Konstigt, man kan ju inte göra hönssoppa t.ex. på något annat än - höna, kyckling ersätter ju knappast.
Men - förra lördagen frågade jag i ICA-butik (bor i Sundsvall, avser ICA Nacksta) och det skulle inte vara något problem att ta hem.
Så nu ska jag knalla iväg och se om de har fått hem så.
Förmodligen är det så att man får fråga, gör fler det så kommer det finnas på fler ställen. Det är synd att det ska vara så att det mesta destrueras, det är inte snyggt :|

Andreas

Fast mesta destrueras? Han på Svenskt Fågelkött sa att det blev minkfoder.

Finns inte Willys i Sundsvall?
Den som inte frågar får inga svar.

Bosse Lidén

hej
Jag tycker inte att det är någon större skillnad på destrueras och bli till minkfoder. Resursslöseri båda fallen.

Marcelo

Hej!
På Saluhallen i Goteborg fanns det färska höns 31.- kg Mycket bättre och större än frysta.
Nu bygger de om där och jag hoppas de är tillbaka när de är klara med ombyggnaden.
Det tar längre tid och laga höns men det blir tio gånger bättre än kycklingsoppa.

Andreas

SvD hade för några dagar sedan en intressant artikel om vad som händer med hönorna när det är färdigvärpt, här är en sammanfattning:

I Sverige slaktas 5,5 miljoner värphöns varje år. 50% går till matproduktion, främst till färdiglagade produkter som wraps kycklingsallader och buljong. 30 procent körs till Danmark och blir minkfoder. 20% eller 1600 ton bränns upp.

Efterfrågan på hönskött är så dålig att det bara finns ett enda större slakteri som tar emot hönor, det ligger i Västergötland. Eftersom djurskyddsregler förhindrar djurtransporter längre än 8 timmar gasas alla hönor från äggproducenter på Gotland och i Norrland ihjäl i hönshuset och skickas sen till destruktion.

Hönor kan inte brännas var som helst utan det krävs en anläggning som kan hantera högriskavfall. Ihjälgasade hönor från Innertavle utanför Umeå skickas som exempel över 75 mil till Karlskoga.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hons-branns-upp_7521988.svd
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Vad är det för fel på oss? Varför kan vi inte äta mat som tar lite tid att laga? Varför ska allt vara så bekvämt, snabbt o smidigt?
Sen vänder vi plötsligt på kuttingen o det blir populärt att göra långkok. Men inte kokar vi något som verkligen behöver kokas länge, nej vi ger oss på fläskkarré av alla möra köttbitar o kokar den tills den faller i småsmulor ??? Använde vi den energin till att koka en höna istället kanske det inte skulle behövas några koncentrationsläger för höns i Norrland >:(

Rädda hönorna!

Andreas

Kan det vara så enkelt att folk inte tycker att höna är gott? Folk vill äta kött men köttet skall helst inte smaka för mycket.

Apropå att gasa hönor hittade jag den här 10 år gamla artikeln. Men rimligtvis kan ju inte gasningen så här 10 år senare fortfarande vara ett brott mot djurskyddslagen.

"Varje år gasas nära tvåhundratusen fullt friska värphöns till döds i landet... Enligt Jordbruksverkets beslut är hanteringen ett brott mot djurskyddslagen. ... ingen som helst tillsyn av hönsgasningen förekommer. Det finns inte någon sakkunnig som bedömer om djuren plågas eller om gasen har rätt koncentration för att snabbt döda samtliga höns."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/hons-avlivas-olagligt-med-gas
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch


kurt

Ne nu har man utrett gasning av höns med koldioxid och kommit fram till att det trots allt är det humanaste:

"Uttjänta värphöns har också relativt skör benstomme, vilket bland annat medför köttkvalitetsproblem till följd av skador från benfragment och djurskyddsproblem kopplat till risken för frakturer i samband med utlastning och transport"

http://www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c800021126/31-12917-07+Koldioxidavlivning+av+v%C3%A4rph%C3%B6ns+i+inhyysningsstallar,+Algers.pdf

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal